Conducerea CFR SA încearcă să ascundă sub preş întârzieri acumulate ale lucrărilor de aproape 12 ani pentru proiecte finanţate din exerciţiul financiar european 2007-2013. Cele mai mari întârzieri sunt cumulate de Pizzarotti, italienii care au nevoie de şase ani pentru a moderniza circa 34 km de cale ferată între Vinţu de Jos şi Coşlariu. Contractul a fost semnat la sfârşitul lui 2011, dar după aproape patru ani, lucrarea este executată abia în proporție de 50%.

Cei mai mulţi bani din calendarul financiar 2007-2013 se vor pierde în cazul lucrărilor de modenizare a tronsonului de cale ferată Simeria-Vinţu de Jos. Oficialii CFR SA au avut grijă ca semnarea contractului pentru modernizarea acestui lot, în valoare de 1,35 miliarde de lei, să aibă loc abia la sfârşitul anului trecut. Asocierea dintre Swietelsky-Alstom-Euroconstruct-Transferoviar Grup, cu aproximativ patru luni înainte de ultima zi de decontare a facturilor din programul UE 2007-2013, a realizat doar 10% din lucrare.

Citiți și: Condamnați să avem o infrastructură slabă

Cea mai controversată licitaţie din ultimii ani este pentru execuţia lucrărilor de instalaţii pe secţiunea Sighişoara-Simeria, procedură finalizată abia în toamna anului trecut. După un an de la semnarea contractului în valoare de peste 110 milioane de euro, stadiul fizic al lucrărilor pe care trebuie să le execute asocierea formată din firmele Alstom-Alcatel-Pas 97 a rămas la 0%. Deşi contractele semnate între CFR şi asocierile de firme conţin clauze clare de penalităţi pentru constructorii care nu performează, specialiştii din sistemul feroviar nu le aplică fie din nepricepere, incompetenţă sau teama de a nu supăra  mediul politic implicat. Mai mult, orice contract încheiat de CFR poate fi anulat dacă întârzie constructorul. Fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu a anulat un contract de autostradă cu francezii de la Colas pentru întârzierea lucrărilor şi majorarea duratei contractului. La un contract semnat de aproape un an, cu progres 0%, pentru instalaţiile de semnalizare dintre Simeria- Sighişoara, când se vor demara procedurile de anulare a contractului? Surprinzător, CFR SA a achitat şi un avans de 15% din cei 110 milioane de euro pentru „neexecutarea lucrărilor“ de instalaţii între Simeria şi Sighişoara.

În cazul lucrărilor de modenizare a tronsoanelor Curtici-Arad, Coşlariu-Micăsasa, Micăsasa-Aţel şi Alţel Sighişoara, întârzierea lucrărilor variază între 12 şi 24 de luni. Şi contractul de reparare a celor două poduri dunărene pe linia CF Bucureşti-Constanţa, proiect demarat în toamna anului trecut, sunt întârzieri de cel puţin 12 luni. Cel mai avansat contract este cel pentru modernizarea căii ferate Curtici-Sighişoara, lotul Frontieră-km 614, unde asocierea condusă de Alstom a promis că va termina lucrările în acest an.

Întârzieri enorme, bani pierduţi

Întrebaţi despre stadiul lucrărilor pe secţiunile de cale ferată şi termenul de finalizare,  oficialii CFR SA ne-au explicat că lotul, în lungime de aproximativ 41 km aflat la graniţa cu Ungaria, se va finaliza anul acesta. Şi noul sistem de siguranţă a circulaţiei pe calea ferată impus de UE va fi gata tot în acest an. Pentru cel mai întârziat proiect de modernizare, CFR SA a avansat ca termen 2017, respectiv lotul Vinţu de Jos-Coşlariu. Restul reabilitărilor au termene 2016-2018.

„Întârzierile înregistrate în calendarul demarării sau derulării proiectelor pe Coridorul IV sunt cauzate de prelungirea perioadelor necesare procedurilor pentru exproprieri, necesitatea relocării unor utilităţi, rezolvarea tuturor solicitărilor de clarificări venite din partea potenţialilor ofertanţi, soluţionarea contestaţiilor depuse la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) etc., majoritatea fiind generate încă din perioada 2012-2013, când au fost lansate procedurile“, ne-a răspuns conducerea CFR SA. Referitor la stadiul licitaţiilor pentru reabilitarea tronsonului Simeria-km 614, oficialii CFR SA ne-au precizat că procedura de achiziţie este în etapa de evaluare a ofertelor depuse.

Evaluarea ofertelor durează cel puţin un an la CFR

O altă problemă este evaluarea ofertelor pentru lucrările finanţate din bani europeni. Nici o licitaţie din ultimii câţiva ani nu a fost gata în termen. Cel mai bun exemplu este procedura în cazul licitaţiilor de 2 miliarde de euro pentru reabilitarea Coridorului IV feroviar, Simeria-km 614. Majoritatea deciziilor CFR au lăsat loc de contestaţii şi interpretări. Un alt exemplu este licitaţia de sisteme de siguranţă cu date de depunere februarie – martie 2014 pentru care nu sunt nici în acest moment încheiate contractele. Specialiştii din CFR au evaluat mai bine de un an ofertele. Apoi, au început contestaţiile între compania desemnată câştigătoare şi ceilalţi participanţi. Teoretic, aceste contracte aveau alocate fonduri din exerciţiul bugetar 2007-2013 şi trebuia finalizate în 2015. Practic, realizările sunt doar pe hârtie, atâta timp cât pentru dezastrul din investiţiile pe infrastructura CFR nu răspunde nimeni.

Deşi în nenumărate rânduri s-a vorbit de suspiciuni corupţie în CFR la toate nivelurile, nimeni nu este astăzi anchetat pentru management defectuos sau vreo culpă profesională. Toţi miniştrii de la Transporturi, din ultimii 10 ani, au ştiut toate detaliile însă au fost incapabili să rezolve problemele grave ale sistemului.

Oficialii CFR vor să deconteze proiecte plătite de la buget

Nefinalizarea modernizării căii ferate Sighişoara-Curtici aduce pierderi de sute de milioane de euro din fonduri europene. Surse din cadrul ministerului ne-au explicat că se refac fazele de execuţie a modernizării loturilor de cale ferată. „Constructorii, la finalul anului 2015, vor anunţa că au terminat o bucată din tot contractul. Chiar dacă se lucrează la fazarea proiectelor nu reuşim să cheltuim toţi banii din POS-T 2007-2013. Dacă se refac fazele de execuţie a loturilor, teoretic, constructorii termină în timp util şi cu referinţe din partea CFR. Se caută proiecte finanţate de la buget pentru cheltuirea banilor europeni până la sfârşitul lunii noiembrie. Chiar dacă o firmă din Italia întârzie trei ani o lucrare de modenizare a 34 km de cale ferată, compania respectivă vrea să câştige alte contracte de sute de milioane de euro“, ne-au precizat sursele citate.

Potrivit experților din domeniu feroviar, pierderile de sute de milioane de euro se datorează specialiştilor din CFR, „care nu pregătesc proiectele în linie cu politicile europene de investiţii publice şi achiziţii“. „Banii europeni necheltuiţi înseamnă zeci km de cale ferată care pot fi reconstruiţi, sute de milioane de euro care nu intră în economie. În ultimii ani s-ar fi putut achiziţiona cel puţin 50 de trenuri şi se putea demara construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu cu banii pe care nu am fost în stare să-i cheltuim“, ne-au mai explicat aceștia.

Mai mult, oficialii CFR au demarat achiziţii de servicii, lucrări și echipamente ca pe vremea lui Necolaiciuc. Cel mai recent exemplu este licitaţia dubioasă de achiziţii de unităţi lumioase cu LED (anunţ SEAP numărul 161316/17.07.2015), de la furnizor unic, la un preţ de 700 euro/bucata deşi un bec special de semnal costă 5-7 euro/bucata.