Desi bomboanele pentru impodobit bradul continua sa se vanda mult mai bine decat figurinele (braduti, Mos Craciun, clopotei, stelute), trebuie mentionat totusi ca obisnuintele de consum ale romanilor s-au modificat in ultimul timp, cu precadere in mediul urban. De exemplu, bomboanele de pom se cumpara in cantitati mult mai reduse fata de acum zece ani, datorita aparitiei pe piata a unor produse specifice pomului de iarna, care le inlocuiesc cu succes: decoruri festive, ghirlande luminoase, globulete cu design spectaculos etc., majoritatea provenite din import.
De asemenea, daca in urma cu cativa ani sindicatele solicitau cu preponderenta bomboane de pom pentru cadourile ce urmau sa fie oferite angajatilor, in ultima perioada s-au cerut intr-o masura mai mare produse din ciocolata, respectiv tablete, figurine si praline – aflam de la Emilia Tanasescu, presedintele Asociatiei Producatorilor din Industria Dulciurilor.
Studiind reactiile pietei la oferta existenta in comert, rezulta ca preferintele consumatorilor se indreapta din ce in ce mai mult spre figurinele de sezon, cu gramaje cuprinse intre 100g si 150g, precum si spre combinatii de produse comercializate in ambalaje specifice, atragatoare, asa-numitele pachete de familie. Expunerea in magazine se face din 20 noiembrie, dar perioada de varf a vanzarilor incepe abia din 20 decembrie. In strainatate insa, produsele de sezon apar in comert cu o luna mai devreme decat la noi.
„Dupa Anul Nou, aceste produse nu mai prezinta interes pentru consumatorii romani, din cauza ambalajului adaptat Sarbatorilor, astfel ca o oferta nedimensionata corespunzator cererii conduce la pierderi importante, suportate, de cele mai multe ori, de producator sau de distribuitor”, afirma Emilia Tanasescu.
Din aceasta perspectiva, se poate spune ca piata locala prezinta inca un risc ridicat.
Oferta diversificata, calitate superioara
Kraft Foods Romania este lider pe piata produselor zaharoase de sezon. Conform GfK Romania, in decembrie 2000, compania mentionata a detinut 59,4% din piata, iar in decembrie 2001, aproape 47% (este vorba de consumul casnic de batoane si tablete de ciocolata, praline, bomboane de pom si figurine).
Pentru Sarbatorile de iarna 2002, Kraft Foods Romania a livrat pe piata cantitati importante de bomboane de pom cu interior fondant (la cutii de 0,5kg si 1 kg), precum si un produs nou: Poiana Bucurii de Craciun – bomboane de pom cu crema fina, invelite in ciocolata, avand trei tipuri de arome. Un alt producator cu o oferta variata si atractiva este Heidi Chocolats Suisse. In acest an, portofoliul produselor de sezon contine, printre altele, patru figurine de ciocolata pentru agatat in pom (de 20g), figurine Mos Craciun la diferite gramaje, casute cu figurine de ciocolata, bradut Pralinetti (praline asortate) etc.
„Piata produselor de sezon cunoaste de la an la an o evidenta crestere calitativa”, este de parere Massimo Palumbo, Marketing and Sales Manager la Heidi Chocolats Suisse. „Oferta producatorilor romani de ciocolata a trebuit inevitabil sa se diversifice, pentru ca pe piata a aparut si concurenta produselor din import. Firmele locale nu numai ca lanseaza in fiecare an produse noi, dar au grija si sa adapteze imaginea celor existente acestei ocazii speciale, care inseamna Sarbatorile de iarna.”
Potrivit Institutului de Cercetare de Piata GfK Romania, in decembrie 2000 si decembrie 2001 s-au consumat de trei ori mai multe produse zaharoase decat media lunara din perioada ianuarie – noiembrie. De asemenea, consumul de bomboane de pom si figurine aferent lunii decembrie 2000 a reprezentat 5,4% din totalul consumului de produse zaharoase pe anul respectiv, iar cel aferent lunii decembrie 2001 a fost de 4,7% din totalul consumului pe anul 2001. Precizam insa ca, in pofida acestor cifre spectaculoase, piata romaneasca totala a dulciurilor, piata dominata de produsele din ciocolata, a scazut dramatic, incepand din 1995.
Consumul creste doar de craciun
Consumul casnic de bomboane de pom si figurine
(% din totalul consumului anual de produse zaharoase)
decembrie 2000 5,4
decembrie 2001 4,7
consumul scade de la an la an
Consumul casnic de produse zaharoase (ciocolata tablete, batoane de ciocolata, praline, bomboane de pom si figurine)
– tone –
Piata totala
ian. – dec. 2000 7.863,6
ian. – dec. 2001 6.667,5
Media lunara a consumului pe primele 11 luni
anul 2000 566,0
anul 2001 489,9
Consumul in luna decembrie
anul 2000 1.636,8
anul 2001 1.278,3
Topul primilor cinci producatori
1. Kraft Foods
2. Perfetti Van Melle
3. Excelent
4. Kandia
5. Heidi
In perioada dec. 2001 – ian. 2002, cei cinci producatori enumerati au detinut impreuna 91% din piata produselor de ciocolata de sezon, din punctul de vedere al volumului vanzarilor.