Piaţa românească de consultanţă în management a devenit una dintre cele mai dinamice din Europa, înregistrând creşteri de 40% pe an. Ritmul cu mult mai mare decât media UE atrage în piaţa autohtonă şi marii jucători internaţionali.

Dial Telecom este una dintre cele peste 400 de firme care oferă servicii de telecomunicaţii unor clienţi din ce în ce mai pretenţioşi şi mai sofisticaţi. Acţionând pe o piaţă cu o competiţie în permanentă creştere, managementul Dial Telecom a înţeles că avantajele competitive care vor asigura dezvoltarea şi succesul firmei în anii viitori sunt date de calitatea şi rapiditatea cu care îşi servesc clienţii. În plus, conducerea a înţeles că dacă nu îşi consolidează acum aceste avantaje, firma va pierde teren, în viitor, în faţa competitorilor. Aşadar, chiar dacă nu avea probleme, încă din anul 2005, compania a apelat la specialiştii firmei de consultanţă în management Ensight, solicitându-le să-i optimizeze şi apoi să-i automatizeze modul de lucru, în special procesele din zona relaţiilor cu clienţii. „Experienţa Dial Telecom este un caz excepţional, fiindcă de obicei companiile se gândesc serios la consultanţă doar când au probleme grave. În acest caz, am avut oportunitatea de a asista o companie cu o atitudine proactivă“, spune Ion Ghimbovschi, senior consultant la Ensight Management Consulting.

Piaţa de management consulting din ţara noastră s-a ridicat anul trecut la 260 de milioane de euro, iar pentru anul acesta se aşteaptă o creştere de 40%, apreciază Mihai Svasta, preşedintele Asociaţiei Consultanţilor în Management din România (AMCOR). „Procentual, ritmul de creştere este foarte mare comparativ cu Europa, dar trebuie să înţelegem că noi creştem de la 260 de milioane la 340 de milioane de euro, pe când în Europa vorbim de pieţe foarte mari, unde o creştere de 1% înseamnă 100 de milioane de euro“, declară Svasta.

Multinaţionalele vin la Bucureşti

Cererea pentru serviciile de consultanţă va creşte şi în anii viitori, pe măsură ce economia se dezvoltă, iar competiţia se accentuează. „Firmele vor trebui să se diferenţieze faţă de competitori, fie în funcţie de costuri, fie în funcţie de valoarea adăugată pentru clienţi. Iar consultanţa în management ajută firmele să devină mai performante“, spune Peter Jansen, managing partener al Bucharest Consulting Group, partenerul Boston Consulting Group în România.

Există două segmente majore de clienţi: sectorul public şi cel privat. Clienţii din domeniul public au în principal proiectele de asistenţă tehnică finanţate de Comisia Europeană şi Banca Mondială. Anul trecut, cheltuielile pe acest segment s-au ridicat la aproximativ 140 de milioane de euro. Firmele româneşti de consultanţă sunt încă slab reprezentate în această zonă. „Din piaţa publică, aproximativ 90-95% este import de consultanţă, proiectele fiind facturate de firme din afara României“, spune Mihai Svasta.

În ceea ce priveşte segmentul privat, preşedintele AMCOR spune că pentru 2006 a fost evaluat la aproximativ 120 milioane de euro. „În piaţa privată, cota firmelor româneşti este mai mare, dar şi aici se importă consultanţă“, afirmă Mihai Svasta.

Marii jucători internaţionali A.T. Kearney şi Accenture şi-au înfiinţat recent birouri la Bucureşti pentru a deservi mai bine clienţii din ţara noastră. Cu toate acestea, firmele încă nu au o dimensiune comparabilă cu birourile din alte ţări europene. „Caracteristica multora dintre marii jucătorii internaţionali prezenţi este că păstrează un profil scăzut şi că asistă unul sau câţiva clienţi internaţionali care au decis să investească în România. Ei nu au ţintit în mod special piaţa noastră, ci şi-au urmat clienţii, ca urmare a unor înţelegeri globale“, consideră Robert Maxim, managing partner la Ensight Management Consulting. „Ne aşteptăm însă ca aceste companii să-şi consolideze poziţia pe care o au faţă de clienţii actuali, să întărească relaţiile de colaborare cu companiile locale de consultanţă şi să-şi crească treptat vizibilitatea şi ponderea pe piaţă prin achiziţia unor cabinete locale de consultanţă în management“, adaugă Robert Maxim.

Aşteptările firmelor româneşti par să corespundă cu planurile firmelor străine. „Aşteptăm în acest an o triplare a cifrei de afaceri şi a numărului de angajaţi din România, comparativ cu anul trecut“, conchide Peter Jansen de la Bucharest Consulting Group.

700

este numărul firmelor de management consulting din România, conform AMCOR. Dintre acestea, aproape 20 au o cifră de afaceri de peste un milion de euro anual