Procedura de infringement declanşată de CE împotriva României din cauza poluării atmosferice din 21 de mari oraşe nu este nouă, iar dacă nu se iau măsuri se va ajunge la litigii cu autorităţile europene, a anunţat ministrul Mediului Laszlo Borbely.
“Procedura de infringement nu este nouă. În primă fază ne anunţă Comisia Europeană despre această situaţie, ceea ce s-a întâmplat din 2009, când ne-a atenţionat că sunt 21 aglomerări care trebuie să ia măsuri pentru a reduce poluarea aerului”, a spus Borbely.
El a precizat că scrisoarea de acum este al doilea demers al Comisiei, “Acum ne-a trimis al doilea aviz mitovat şi avem două luni să răspundem şi să arătăm măsurile pe care le vom lua, adică planurile care sunt aplciate la nivelul acestor oraşe”, a arătat ministrul Mediului.
Săptămâna viitoare, Borbely va discuta cu reprezantanţii autorităţilor locale pentru a le atenţiona că trebuie să ia măsuri pentru a reduce poluarea aerului.
Ministrul a spus că printe măsurile care trebuie liate se numără şi spălarea străzilor, care acum se tratează superficial. “Praful se depune pentru că maşinile sunt parcate neregulamnetar şi nu permit spălarea, salubrizarea. În plus, dacă ar fi mai multe centuri construite nu am fi în situaţia aceasta”, a spus Borbely.
El a arătat că în zonele agglomerate autorităţile publice locale trebuie să ia măsuri ca zonele din centru să fie închise circulaţiei autovehiculelor.
Vor fi acordate facilităţi la cumpărarea unei maşini electrice
“Acum avem obligaţia ca până în 2050 să luăm măsuri clare în ceea ce priveşte reducerea maşinilior pe bază de benzină şi motorină”, a spus Borbely. Astfel, a arătat el, trebuie luate măsuri pentru a facilita intrarea pe piaţă a maşinilor electrice.
“Peste trei săptămâni pe masa Guvernului va fi un OUG prin care prin programul Rabla vom da şase tichete valorice în loc de unul instituţiei publice care vor să cumpere un autovehicul electric în locul unei rable. Sau, o altă propunere este de acordare a 25% din valoarea maşinii, dar nu mai mult de 5.000 euro pentru că aceasta este diferenţa de preţ între maşinile normale şi cele electrice”, a mai arătat Borbely, care a spus că facilitatea va fi extinsă apoi şi pentru cetăţeni.
El a explicat că sunt probleme legate de maşinile electrice pentru că trebuie să existe borne de încărcat, care costă 400 euro bucata. “Acumulatorul se încarcă timp de opt ore. Oricum, trebuie să existe posibilitatea de a încărca maşinile”, a precizat ministrul.