Bosch a investit anul trecut opt mld. euro în viitorul companiei

Raportul financiar al grupului Bosch pentru 2012 arată că vânzările companiei au atins 52,5 mld. euro în timp ce profitul brut a fost de 2,8 mld. euro. Anul trecut, grupul a investit 4,8 mld. euro în domeniul cercetării şi dezvoltării iar cheltuielile de capital au fost de 3,2 mld.

În anul fiscal 2012, vânzările înregistrate de Bosch au crescut cu 1,9 procente, atingând o cifră de 52,5 miliarde de euro. După ajustarea ce a luat în calcul efectele cursului de schimb, cifra vânzărilor rezultată a fost cu 0,8 procente mai mică decât în 2011. Din punct de vedere al profitului înainte de taxe şi impozite, Bosch a declarat o marjă operaţională de 2,5 procente. Profitul brut înregistrat a fost de 2,8 miliarde de euro (5,3 procente din vânzări), Bosch realizând un profit contabil de 1,1 miliarde de euro din vânzarea unei investiţii financiare. Rezultatul a fost afectat în cea mai mare măsură de pierderile substanţiale înregistrate de divizia de Energie solară, de investiţiile directe considerabile efectuate în proiectele de dezvoltare şi de creşterea slabă a vânzărilor. În plus, impactul măsurilor de reducere a costurilor a fost întârziat.
Conform datelor furnizate, Bosch a armonizat creşterea numărului de angajaţi cu evoluţia vânzărilor. Pe plan mondial, numărul de angajaţi a înregistrat doar o uşoară creştere în cursul anului, de 3.400, ajungând la 305.900. Un număr de aproximativ 1.500 de persoane au fost angajate în domeniile de activitate existente. Restul de 1.900 de angajaţi în plus au provenit din fuziuni. Creşterea cea mai mare a fost înregistrată în regiunea Asia Pacific. Numărul de angajaţi a scăzut uşor în Europa şi a rămas neschimbat în Germania. Acelaşi lucru este valabil şi pentru continentul american. Bosch anticipează că în 2013 va avea cerinţe de personal mai mari, în special în regiunea de creştere Asia Pacific. În Germania, numărul de ucenici noi va fi de aproximativ 1.500, la fel ca în anul precedent.
În 2012 au fost înfiinţate noi companii regionale în Bangladesh, Cambodgia, Laos şi Myanmar. Alte companii regionale urmează să fie înfiinţate în Orientul Mijlociu şi în Africa până în anul 2014. În 2012, compania a înregistrat în aceste regiuni o cifră a vânzărilor de aproximativ 600 de milioane de euro. Până în anul 2015 se estimează că această cifră va ajunge la un miliard de euro.
În Europa, vânzările înregistrate de Bosch au scăzut uşor. Scăderea a fost de 1,9 procente, vânzările ajungând la 29,8 miliarde de euro. Acest lucru a fost cauzat în principal de lipsa creşterii economice, precum şi de recesiunea cu care s-au confruntat mai multe ţări din sudul Europei. În Germania, de asemenea, creşterea vânzărilor a fost mică, de 0,9 procente. În 2012, Bosch a investit aproximativ două miliarde de euro în Europa, din care 1,1 miliarde de euro în Germania. Bosch intenţionează să profite şi mai mult de oportunităţile de creştere din Rusia. Acesta este motivul pentru care până în 2015 compania îşi va spori capacitatea de producţie în această ţară. Divizia Termotehnică construieşte o uzină nouă, în locaţia existentă de la Engels, pentru fabricarea cazanelor industriale şi a centralelor termice murale. La Samara se construieşte în prezent o a doua unitate pentru tehnologie auto. În Germania, Bosch va finaliza construcţia noului centru de cercetare şi inginerie avansată până în anul 2015. La Renningen, lângă Stuttgart, compania investeşte peste 300 de milioane de euro în noul său campus de cercetare.
Pe continentul american, evoluţia vânzărilor a înregistrat variaţii considerabile în 2012. Datorită unei creşteri puternice a producţiei auto, cifra vânzărilor a crescut foarte mult în America de Nord. În această regiune, Bosch a înregistrat o creştere a vânzărilor de 17 procente, ajungând la vânzări de 8,2 miliarde de euro, spre deosebire de pieţele din America de Sud, unde vânzările au scăzut cu 15 procente, ajungând la 1,9 miliarde de euro. În anii următori, compania anticipează oportunităţi de creştere, atât în America de Nord, cât şi în America de Sud. În acest sens, Bosch a făcut din nou investiţii considerabile pe continentul american în 2012. Cheltuielile de capital au crescut cu nouă procente, la 380 de milioane de euro. De exemplu, pentru a produce componente hidraulice mobile pentru piaţa americană, în viitor divizia Drive and Control Technology îşi va extinde în mod semnificativ punctul de lucru din Fountain Inn, în Carolina de Sud. Alt obiectiv important al activităţii de investiţii din America de Nord a fost extinderea centrelor de producţie a tehnologiilor de injecţie pentru autovehiculele comerciale şi de injecţie directă de benzină pentru autoturisme.
În regiunea Asia Pacific, Bosch a înregistrat o creştere a vânzărilor cu 5,6 procente, acestea ajungând la aproximativ 12,6 miliarde de euro. Economia Chinei şi a Indiei, şi implicit vânzările, au înregistrat o evoluţie mai puţin dinamică în 2012 decât în anii anteriori. Cu toate acestea, compania a atins rate de creştere de două cifre în Asia de Sud-Est. Pentru a-şi atinge obiectivul pe termen lung de a obţine 30% din vânzări în Asia Pacific, compania a investit aproximativ 780 de milioane de euro anul trecut în această regiune, la fel ca anul precedent. În China sunt în curs de construcţie două centre de producţie în domeniul tehnologiei auto, unul aflându-se în oraşul Chengdu, din vestul Chinei. În cadrul acestui centru, divizia Sisteme de control al şasiului va începe în vara aceasta producţia de sisteme de control al frânării. La centrul de producţie de la Wujin, deschis în 2012, divizia Drive and Control Technology construieşte un centru suplimentar de cercetare şi dezvoltare.
Investiţii majore
Bosch a investit în 2012 aproximativ 4,8 miliarde de euro în domeniul cercetării şi dezvoltării. Din această sumă, 45 de procente au fost alocate pentru produse ecologice şi aproape 20 de procente pentru produse de siguranţă şi pentru sănătate. La nivel mondial, numărul de angajaţi din domeniul cercetării şi dezvoltării a crescut la 42.800. Doar în regiunea Asia Pacific, în acest sector lucrează în prezent un număr de 13.800 de angajaţi. Începând de la mijlocul anului 2013, „Bosch Connect”, platforma de socializare a companiei, îi va conecta pe angajaţii Bosch la nivel internaţional. „Această nouă metodă de colaborare ne va ajuta să scurtăm procesele, să generăm idei mai rapid şi să punem inovaţiile mai eficient în practică”, a declarat Denner.
În 2012, cheltuielile de capital ale companiei Bosch au atins suma de aproximativ 3,2 miliarde de euro. Prin urmare, Grupul Bosch a cheltuit anul trecut, în total, aproape opt miliarde de euro pentru viitorul companiei. În domeniul achiziţiilor şi investiţiilor, Bosch a cheltuit aproximativ 1,5 miliarde de euro în 2012, cu 1,1 miliarde de euro mai mult decât în anul precedent. Majoritatea activităţilor de achiziţii au fost efectuate pentru diviziile Automotive Aftermarket şi Tehnologie de ambalare.
Creștere ”ușoară” în 2013
Grupul Bosch anticipează o creştere economică uşoară. În acest context, furnizorul de tehnologii şi servicii se aşteaptă la o creştere a propriilor vânzări cu 2 – 4 procente pe parcursul anului fiscal curent. Aceste cifre au fost anunţate de Dr. Volkmar Denner, preşedinte consiliului de administraţie Bosch, cu ocazia conferinţei de presă anuale. „Am luat multe măsuri pentru a spori veniturile în acest an. În acelaşi timp, vom profita de toate oportunităţile pentru dezvoltare, atât în domeniile de activitate consacrate, cât şi prin abordarea unor noi sectoare de activitate”, a declarat Denner. Compania prevede încă riscuri economice considerabile, ca urmare a nivelului mare al datoriilor suverane din SUA şi Europa. Pentru economia din Europa, Bosch anticipează sfârşitul recesiunii, dar prevede în acest an o stagnare a dezvoltării economice. În aceste condiţii, creşterea vânzărilor Grupului Bosch a fost modestă în primul trimestru al anului 2013
Bosch va continua măsurile introduse anul trecut pentru îmbunătăţirea rezultatelor. Acestea includ managementul zonelor de creştere şi limitarea costurilor fixe, a cheltuielilor de capital şi a achiziţiilor companiei. Bosch estimează o creştere a vânzărilor datorată produselor inovatoare şi avantajoase, modelelor de afaceri bazate pe platformele online şi consolidării prezenţei sale pe plan internaţional.
Compania va continua să urmărească cu rigurozitate liniile principale ale strategiei sale, prin sisteme de protecţie a mediului, eficienţă energetică şi siguranţă. Compania intenţionează să deruleze din ce în ce mai multe activităţi prin internetul obiectelor şi serviciilor. Denner consideră că Bosch are o poziţie ideală pentru acest lucru, având în vedere că deţine hardware, software şi cunoştinţe avansate în domeniul tehnologiei senzorilor, precum şi un portofoliu foarte diversificat. Acesta anticipează că interconectarea acestui set de competenţe va da naştere unui flux constant de soluţii noi pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii. „Prezenţa internaţională extinsă a companiei Bosch nu a fost niciodată atât de valoroasă ca în era interconexiunilor”, a declarat Denner.