O călătorie de afaceri la Londra în viitorul nu prea îndepărtat: tocmai când vă apropiați de ieșirea către autostrada care duce la aeroport, poștașul sună la sonerie acasă. Nu e nicio problemă, atâta timp cât automobilul inteligent este conectat la casa inteligentă. După o scurtă conversație video cu poștașul, călătorul dă o comandă pe ecranul tactil pentru a deschide ușa casei. Următoarea oprire: parcarea aeroportului. Vehiculul preia automat misiunea de a găsi un loc liber, în timp ce călătorul trece de controlul de securitate. După ce avionul aterizează la Londra, smartphone-ul călătorului anunță „trafic congestionat pe toate drumurile de acces” și oferă o alternativă pentru taxi: luați trenul până la Regent's Park, unde un automobil electric a fost rezervat pentru restul călătoriei dvs.
Viziunea unei călătorii de afaceri, în era mobilității conectate a fost prezentată de Dr. Volkmar Denner, președinte al comitetului director al Robert Bosch GmbH, la Congresul Automobilwoche de la Berlin. Directorul general executiv Bosch făcea referire la tendinţa din întreaga industrie în ce privește serviciile de mobilitate. Numai între 2017 și 2022, se estimează că piața globală pentru mobilitate conectată va crește cu aproape 25 la sută pe an. Peste doar câțiva ani, mașinile vor deveni o parte activă a Internetului lucrurilor (IoT – internet of things), care are capacitatea de a comunica și cu alte mijloace de transport conectate, și chiar cu casa inteligentă. „Mașina, așa cum o cunoaștem, va fi în curând de domeniul trecutului”, a afirmat Denner. ”Astăzi folosiți internetul pentru a rezerva o cameră la hotel, pe viitor vă veți planifica și mobilitatea online.” Pentru a realiza acest lucru, vehiculele personale vor face parte dintr-o soluție integrată, care include transportul în comun și chiar întregi infrastructuri urbane. „Peste câțiva ani, mobilitatea va fi perfect conectată,” a afirmat Denner. În prezent, oamenii gândesc în continuare prin prisma propriilor vehicule individuale, însă în următorii câțiva ani, atenția lor se va îndrepta către cel mai convenabil mod de a ajunge la destinație. Denner a evidențiat cele trei etape de dezvoltare, necesare pentru a face acest lucru posibil:
În primul rând: conectivitatea începe din spatele volanului
Chiar și azi, practic toate mașinile noi vândute în Germania sunt activate în rețea. Datele despre trafic, în timp real, serviciul eCall, de apelare în situații de urgență, și redarea de muzică, toate acestea necesită acces la internet. Bosch face posibilă conducerea conectată a automobilelor în două moduri. Mai întâi, prin integrarea smartphone-urilor astfel încât aplicațiile pot fi folosite în condiții de siguranță la volan. Și, în al doilea rând, prin instalarea de cutii de comunicare. Drept urmare, șoferii de vehicule conectate își pot utiliza sistemele de infotisment pentru a transmite atât date în timp real, cât și conținut de infotisment.
Însă, datorită acestei conexiuni la internet, autovehiculul viitorului va putea face mult mai mult decât să redea muzică – acesta va deveni asistentul personal al șoferului. Pe măsură ce gradul de automatizare crește, șoferii pot deveni pasageri ori de câte ori doresc. „Alături de casă și de birou, mașina va deveni cel de-al treilea mediu de locuit,” afirmă Denner.
În al doilea rând: mobilitatea va fi perfect conectată dincolo de limitele automobilului
Conectivitatea se extinde mult dincolo de capota mașinii. Aceasta câștigă teren și în transportul în comun și, de asemenea, în serviciile de partajare a automobilelor. Bosch lasă deja să se întrezărească viitorul mobilității, în cadrul Proiectului de Servicii Stuttgart. Furnizorul de tehnologie și servicii oferă o soluție software, care conectează diferite moduri de transport. Datorită acestui software, un card cu cip este tot ceea ce trebuie pentru folosirea partajată a mașinilor și a bicicletelor, pentru deplasările cu trenul și cu autobuzul, precum și pentru accesul la facilități precum bazine de înot sau biblioteci.
„Soluțiile noastre de mobilitate depășesc limitele tehnologiei auto,” afirmă Denner. Un asistent de mobilitate perfect conectat prezintă un potențial și mai mare: în cadrul proiectului moveBW, Bosch va crea un asistent de mobilitate care face posibil ca șoferii din Regiunea Metropolitană Stuttgart să își planifice traseul folosind diferite moduri de transport, inclusiv trecând de la biciclete, la trenuri și autobuze. Ceea ce face acest proiect special este faptul că o singură aplicație este suficientă pentru a planifica, rezerva și achita o deplasare ce implică diferite mijloace de transport.
În al treilea rând, Internetul lucrurilor reuneşte mobilitatea, casele inteligente și orașele inteligente
Pentru Denner însă, conectivitatea înseamnă mult mai mult decât a ajunge de la A la B. „Nu doar redefinim mobilitatea, ci de asemenea conectăm mediile în care trăiesc oamenii,” a afirmat acesta. Dacă mașinile sunt conectate prin cloud cu casa inteligentă, sau chiar cu orașul inteligent, Denner consideră că toată lumea are parte de beneficii suplimentare. „Bosch se asigură că mobilitatea și serviciile inteligente se îmbină în mod unitar. Nu le oferim oamenilor doar cel mai bun mod în care pot ajunge la destinație. Prin conectivitate, câștigăm și timp,” a afirmat Denner. Să ne gândim, de exemplu, la livrările de pachete: dacă plecăm de acasă nu mai înseamnă că pierdem o livrare. Pe viitor, a fi conectat la casa inteligentă va însemna că oamenii pot avea o scurtă conversație video cu poștașul și pot accepta livrarea unui pachet chiar dacă sunt în tren sau în mașină.
Pentru Bosch, acest lucru face ca Internetul lucrurilor să fie un trend ce se extinde mult dincolo de sectorul de activitate al Soluțiilor de mobilitate: Bosch este una dintre puţinele companii care pot oferi senzori, software, servicii și propriul cloud IoT pentru a asigura Internetul lucrurilor dintr-o singură sursă. „Bosch este deja bine poziționat în toate aspectele esențiale ale Internetului lucrurilor și va continua să ducă acest tendinţă mai departe,” a concluzionat Denner.