'Asociaţia de Plăţi Electronice din România a publicat, pentru prima dată în România, nişte statistici privind achiziţiile publice. Astfel, cetăţenii au putut vedea ce înseamnă transparenţă şi vorbim de achiziţiile din SEAP. În ceea ce priveşte dezvoltarea şi updatarea sectorului de achiziţii publice, sperăm ca în luna iulie să fie operabil un nou sistem cu un grad de transparenţă mult mai mare şi să putem spune că orice cetăţean şi orice jurnalist poate urmări o achiziţie în timp real. Partea de transparenţă este foarte importantă pentru că poate determina mai bine cheltuirea banului public. Noul sistem este în curs de implementare. Suntem într-o întârziere care ar fi trebuit să fie gata anul trecut. Noi ne chinuim acum să fazăm banii, să cheltuim din banii europeni să facem acest proiect. Formularele inteligente, generarea propriilor rapoarte rapoarte statistice şi statistici disponibile publicului sunt doar câteva dintre noutăţi. De asemenea, consultarea pieţei din punct de vedere al preţului, iar această consultare se va putea face electronic', a afirmat Bostan, citat de Agerpres.
Potrivit ministrului Comunicaţiilor, înrolarea instituţiilor pe Ghişeul.ro a fost simplificată, iar din acest punct de vedere nivelul plăţilor electronice a fost, în primele 4 luni ale anului, similar cu plăţile efectuate pe tot parcursul anului trecut.
'Această asociaţie (n.r. Asociaţia de Plăţi Electronice din România (APERO) este o agenţie cu venituri extra-bugetare şi nu cheltuie din banii contribuabililor. Ea încasează diverse tarife, iar banii vin direct din prestarea de servicii. Sunt servicii pe care le prestează şi gratuit. În acest ansamblu al administraţiei publice, este un exemplu de cum un parteneriat public-privat poate genera plus valoare. La nivel de plăţi electronice, în primele 4 luni ale anului, s-au făcut mai multe plăţi electronice decât în tot anul trecut. De ce s-a întâmplat acest lucru? Pentru că unul dintre primele lucruri pe care l-am făcut a fost să simplificăm înlorarea şi să mărim numărul de instituţii înrolate. În principal sunt toate municipalităţile mari din România şi unde se află peste 80% dintre cetăţenii care folosesc cardul. Această soluţie acoperă posibilitatea de a efectua plata electronic pentru cetăţeni care au carduri şi posibilităţi să facă plăti electronice. Numai simplificarea unei funcţionalităţi a dus la creşterea de trei ori a numărului de utilizatori', a spus oficialul, mai scrie Agerpres.
Conform datelor oficiale, prezentate luni, aproape 250 de primării s-au înregistrat în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online – Ghişeul.ro, în perioada 2011 – 2016, iar până în prezent au fost efectuate 250.000 de plăţi, în sumă de peste 70 de milioane de lei.
Cu cele aproape 248 de primării care acceptă, în prezent, plata cu cardul online a taxelor şi impozitelor locale prin intermediul platformei www.ghiseul.ro – Sistemul Naţional Electronic de Plată Online se înregistrează o creştere de peste 30% a numărului acestora, comparativ cu finalul anului trecut, în timp ce acoperirea naţională este de peste 80% din populaţia urbană şi bancarizată a României.
Conform datelor, apetitul românilor pentru plata online a taxelor şi impozitelor locale a crescut semnificativ în 2016, având în vedere că valoarea şi numărul tranzacţiilor efectuate prin Ghişeul.ro, în primele patru luni, însumează aproape o treime din toate plăţile realizate de la lansarea platformei naţionale pâna în prezent. Astfel, contribuabilii au realizat, în perioada ianuarie – aprilie 2016, un număr de 75.955 de plăţi cu cardul pe Ghişeul.ro, în valoare totală de peste 21 milioane de lei. Prin comparaţie, în perioada 2011 – 2016, pe aceeaşi platformă au fost contorizate peste 250.000 de plăţi, în sumă de peste 70 milioane de lei.
Lansat în anul 2011, Ghişeul.ro este un proiect derulat în parteneriat de Agenţia pentru Agenda Digitală a României (AADR) şi Asociaţia de Plăţi Electronice din România (APERO), care permite plata online cu cardul a taxelor şi impozitelor locale.
În cei cinci ani de funcţionare, platforma www.ghiseul.ro a înregistrat mai multe momente de referinţă, atât din punct de vedere tehnic, cât şi în ceea ce priveşte utilizarea. În acest sens, numai în ultimul an s-a introdus eliberarea datelor de acces online, ceea ce a condus la un prag de 117.000 de utilizatori activi unici, în luna martie 2016, plata amenzilor de circulaţie fără niciun drum către administraţiile locale datorită opţiunii de încărcare a copiei procesului verbal direct în sistem şi transmiterii automate către primăria beneficiara, precum şi plata online a taxelor şi impozitelor locale pentru persoanele juridice (proiect pilot derulat pentru sectorul 3 din Bucureşti).