Branzas din Cluj, Grapefruit din Iasi si Brandient din Bucuresti... Ardealul, Moldova si tara Romaneasca!... Aceasta pare sa fie harta agentiilor de branding independente. Spunem independente, pentru ca nu sunt arondate pe langa nicio agentie de publicitate sau grup de comunicare. Harta romaneasca a brandingului a cunoscut in ultimul timp un freamat, pentru ca nume mari ale industriei mondiale si-au intors privirea catre ea. Surse din piata afirma ca Branzas ar urma sa colaboreze cu compania bri
Branzas din Cluj, Grapefruit din Iasi si Brandient din Bucuresti… Ardealul, Moldova si tara Romaneasca!… Aceasta pare sa fie harta agentiilor de branding independente. Spunem independente, pentru ca nu sunt arondate pe langa nicio agentie de publicitate sau grup de comunicare. Harta romaneasca a brandingului a cunoscut in ultimul timp un freamat, pentru ca nume mari ale industriei mondiale si-au intors privirea catre ea. Surse din piata afirma ca Branzas ar urma sa colaboreze cu compania britanica Interbrand. Bogdan Brinzas, patronul firmei, nu a comentat in niciun fel aceasta informatie care circula pe piata din luna februarie.
Daca la Cluj pluteste misterul, la Bucuresti avem o certitudine: compania globala Enterprise IG (EIG) a semnat un contract de asociere cu Brandient. Iar cand spunem Brandient, spunem Aneta Bogdan. Enterprise IG este o agentie globala de brand cu 22 de birouri internationale si este parte a grupului WPP. Printre clienti se numara Intel, Coca-Cola, GSK, Indesit, Unilever si Vodafone. In ce priveste preluarea in Romania a acestor clienti, Aneta Bogdan spune asocierea este “foarte flexibila” si ca “niciodata un client global EIG nu va fi obligat sa lucreze cu Brandient daca va considera ca primeste servicii mai bune de la alt furnizor.” Istoria colaborarii Brandient – Enterprise a inceput inaintea semnarii propriu-zise a contractului. Cele doua companii au colaborat la rebrandingul lantului de magazine Domo. De altfel, atunci s-au cunoscut mai bine si “s-au sudat” legaturile. Conform contractului de asociere, Bradient va continua sa functioneze independent si fara a plati o licenta. Nu s-a facut nicio schimbare in actionariat, dar Enterprise IG are drept de preemptiune pentru viitor.
Pana sa ajunga sa bata palma cu un nume international, firma Grapefruit se multumeste cu un pas mic: deschiderea unui birou in Bucuresti. De ce au ajuns iesenii in Capitala? “Asta face parte din planul de dezvoltare strategic al companiei. Cresterea numarului de clienti din Bucuresti si a complexitatii proiectelor pe care le desfasuram a impus prezenta noastra permanenta aici”, declara stefan Liute.
Piata de branding este sub cinci milioane de euro
De ce tocmai acum creste interesul pentru un astfel de business, cand stim cat de anevoioasa a fost la inceput convingerea clientilor privind utilitatea brandingului? “Cererea de servicii de branding si design va creste intr-un ritm mai mare decat cresterea economiei, pentru ca suntem mult in urma, iar nevoia de consolidare a reputatiei este tot mai stringenta din partea firmelor, institutiilor si a societatii romanesti”, considera Aneta Bogdan, adaugand ca valoarea pietei de brandin este sub cinci milioane de euro. “Cu cat antreprenorul roman se orienteaza mai mult spre gandirea pe termen lung pentru afacerea lui, cu atat va creste nevoia de branding, pentru ca brandingul are, in final, o utilitate strategica”, afirma stefan Liute.
De ce astfel de firme nu sunt milionare in dolari? Pentru ca nu au clienti si piata e prea mica? Sau le rontaie altcineva “cascavalul”? Agentiile de publicitate, mai mici sau mai mari, lanseaza numeroase branduri, cu o strategie in spate, de fiecare data cand apare un nou produs. Atentia este acordata in principal produsului, si nu brandului. Untdelemn de la Bunica, Dufa, Prigat, de exemplu, sunt branduri construite in agentiile de publicitate.
“Cel mare volum este inca in curtea agentiilor de publicitate, care odata ce au “prins” clientul cu banii de media si publicitate nu-i mai dau drumul, cand acesta are nevoie de branding, pe ideea ca “avem si noi art directori care stiu sa deseneze”“, este de parere Aneta Bogdan. “Agentiile de publicitate ajuta la crearea notorietatii, insa fara ajutorul initial al agentiei de branding, fara setarea atributelor si valorilor, a viziunii pe termen lung, fara constructia strategica a acestuia nu se poate”, spune Bogdan Brinzas. “Consultantii castiga banii doar din consultanta si design, ceea ce ii obliga sa fie specializati si buni, spre deosebire de o agentie de publicitate, ale carei principale venituri rezulta din media, productie si fee-uri (comisioane) de creatie”, conchide Brinzas.
Companiile de branding independente
Brandient Strategia (proiecte speciale de evaluare de brand)
Asociati: Aneta Bogdan – 30%, Mihail Bogdan – 26,8%, Cristian Paul – 30%, Tatiana Malacopol – 10%, Eric Florin Chis – 3,1%.
Cifra de afaceri 2004: 33.778 euro, profit net – 22.178 euro
Cifra de afaceri 2005 (declarat): 30 de mii dolari
Brandient Consult (lansari de branduri, identitate corporatista)
Asociati: Aneta Bogdan – 30%, Mihail Bogdan – 26,8%, Cristian Paul – 30%, Tatiana Malacopol – 10%, Eric Florin Chis – 3,1%.
Cifra de afaceri 2004: 213.904 euro, profit net – 78.829 euro
Cifra de afaceri 2005 (declarat): 457 de mii de dolari
Branzas Design
Asociati: Bogdan Brinzas – 95%, Petru Brinzas – 5%.
Cifra de afaceri 2004: 255.908 euro, profit net – 23.351 euro
Cifra de afaceri 2005: 216.233 euro
Grapefruit
Asociati: Marius Ursache Valcu – 55%, Calin Stefan Liute – 25%, Laurian Gridinoc – 20%,
Cifra de afaceri 2004: 182.903 euro, profitul net – 13.323 euro.
Cifra de afaceri 2005 (declarat): 291.212 euro, profit net – 30.115 euro.
Bogdan Brinzas este designer si patronul firmei Branzas Design. Firma a fost infiintata in anul 1995. In 2005, cifra de afaceri Branzas Design a fost de aproximativ 216 mii de euro
Aneta Bogdan este partener fondator al companiei Brandient, unul dintre pionierii consultantei de brand in Romania. Este chartered marketer si membru al Chartered Institute of Marketing din Marea Britanie
Stefan Liute este asociat si director de strategie la Grapefruit. Firma a fost infiintata in 1999, la Iasi, ca un mic parteneriat creativ intre trei prieteni. In 2005, a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 290 de mii de euro