Piața smartphone-urilor este un ring în care se luptă mai mult de zece producători importanți și fiecare încearcă să vină cu noutăți și inovații care să le asigure succesul. Deocamdată însă prețul este determinant pentru cota de piață.
Vânzările de smartphone pe piața locală continuă creșterea și anul acesta, urmând a depăși trei milioane de unități comercializate, în urcare cu aproximativ 20% față de anul trecut. La nivel global, creșterea este mult mai mică, de aproximativ 7%, cât a fost și în trimestrul al treilea al anului, când s-au comercializat 355 milioane unități. Pe piața internațională lider este Samsung, care a livrat 84,5 milioane unități în trimestrul al treilea, urmat de Apple, cu 48 milioane unități, și de Huawei cu 26,5 milioane.
În România, lider de piață este tot Samsung, cu o cotă de piață estimată la aproape 50%, urmat de Allview, care va vinde în jur de un milion de unități. Datele sunt estimative pentru că producătorii nu doresc să facă publice cifrele. Pentru următoarele locuri în clasament se luptă Huawei, Sony, HTC, LG, Lenovo și chiar Evolio. Prețul mediu pentru un telefon inteligent achiziționat este de sub 100 de euro, însă se prefigurează o schimbare în ceea ce privește canalele de distribuție. Mai exact, dacă anul trecut 80% dintre vânzări se făceau prin operatorii de telefonie mobilă și doar 20% prin retail, acum procentul aferent operatorilor a coborât sub 70%.
În lista celor mai vândute telefoane nu apar producători precum Apple și Microsoft (fostul Nokia), dar vârfurile de gamă ale acestora sunt considerate la fel de importante pentru piață precum cele ale producătorilor din top. Chiar dacă piața autohtonă nu este favorabilă terminalelor scumpe din cauza puterii de cumpărare reduse, specificațiile și performanțele „flagship-urilor” stabilesc standardul către care se îndreaptă toate telefoanele.
iPhone 6S de la Apple
Terminalul celor de la Apple este probabil cel mai aspirațional smartphone de pe piață. iPhone 6S și 6S Plus au fost lansate la începutul lunii septembrie, iar vânzările acestui model și ale celui anterior, iPhone 6, au depășit așteptările. Apple rămâne singura companie din top capabilă să vândă atât de multe telefoane (la nivel global) cu doar câteva modele pe piață. La noi, volumul vânzărilor este de ordinul zecilor de mii, dar probabil nu se apropie de o sută de mii.
6s este în mod real un telefon foarte bun, cu procesor A9 pe 64 de biți, care reușește să ofere senzația de „premium” la fiecare utilizare. Cea mai importantă schimbare față de iPhone 6 este 3D Touch, funcția care permite utilizarea diferită a unei simple atingeri pe ecran. Dar merită schimbat un iPhone 6 cu un 6S? Mai degrabă nu, pentru că diferențele nu sunt atât de mari. În schimb, pentru pasionații care dețin modele anterioare achiziționarea ultimului model este recomandabilă, diferențele fiind semnificative.
Rămâne problema prețului, iPhone fiind în continuare cel mai scump telefon de pe piață. Modelul cu doar 16GB poate fi cumpărat cu mai puțin de 3.000 de lei, în special la promoții, dar modelele superioare, ca și 6S Plus (care are un ecran de 5,5 inci față de 4,7 inci pentru 6S) pot depăși 4.500 de lei. În preț este inclus însă și brandul, care reprezintă mai mult decât cele câteva sute de piese puse laolaltă.
Samsung Galaxy S6 și Edge
Cel mai mare producător de telefoane mobile are încă modelul Galaxy S6 pe post de vârf de gamă. Ultimul lansat este S6 Edge Plus, model care este mai mult un phablet având dimensiunea ecranului de 5,7 inci. Compania coreeană a încercat să împace și pasionații de design și pe cei de „business”, adică mai sobri, și a păstrat forma clasică Samsung pentru modelul S6, în timp ce a Edge a venit cu ecran curbat pe marginile telefonului. Ultimul model, cu ecran mărit, a venit doar pe varianta Edge, dar nici nu era cazul unui S6 mai mare de 5,1 inci atâta timp cât există pe piață Galaxy Note, un terminal la fel de bun și cu ecran mare.
S6, în ambele variante, rămâne unul dintre cele mai bune telefoane disponibile pe piață din aproape orice punct de vedere. Inclusiv utilizarea a devenit la fel de fluidă precum cea a iPhone, iar sistemul de operare Android oferă acces la milioane de aplicații gratuite, spre diferență de sistemul închis al Apple. Un minus ar putea primi pentru capacul din sticlă de pe spate, care este elegant, dar nu foarte rezistent. Oricum, terminalul a fost bine primit în statele dezvoltate, unde prețul nu reprezintă o problemă atât de mare. La noi este totuși greu să găsești mulți clienți dispuși să plătească cel puțin 2.500 lei pentru un S6 sau 3.500 de lei pentru un S6 Edge Plus, motiv pentru care mulți dintre cei interesați caută ofertele operatorilor. Sau așteaptă lansarea S7 de la începutul anului viitor.
Honor 7 și One A9
Huawei și HTC au lansat recent câte un nou vârf de gamă, respectiv Honor 7 și One A9. Chinezii de la Huawei reușesc să urce în vânzări și în țara noastră cu modele pentru toate clasele și prețuri pe măsură. Inclusiv Honor 7, care este un flagship cu specificații de top, a fost lansat cu prețul de 2.050 de lei, adică un nivel accesibil pentru mai mulți clienți. A9 de la HTC, din gama cea mai de succes a companiei, One, necesită cel puțin 2.500 de lei (pentru varianta cu memorie de stocare de doar 16GB).
Ambele terminale își merită renumele de flagship și pot satisface orice cerință a utilizatorilor, inclusiv pe partea de fotografie. Dar nu este ușor să intre în competiție cu liderii de brand Apple și Samsung, chiar dacă HTC este, teoretic, în aceeași categorie. Huawei, care se află pe locul trei mondial după vânzări, este un brand care încă își caută locul pe piața de la noi, iar prețul mai redus îl ajută să intre în preferințele cumpărătorilor.
Microsoft Lumia 950
Și compania americană a lansat un nou telefon din familia Lumia, preluată de la Nokia. Piața are nevoie de un competitor real pentru Android, iar în condițiile în care telefoanele Apple rămân pe o nișă a celor „la modă”, Windows ar trebui să acopere golul. Numai că Microsoft a pierdut startul sistemelor de operare pentru smartphone, iar acum îi este foarte greu să ajungă la o cotă de piață semnificativă. Compania din Seattle speră să recupereze teren cu noul Windows 10, dar mai avem de așteptat pentru confirmare.
Lumia 950 și 950 XL, adică 5,2 inci și 5,7 inci, sunt vârfuri de gamă care se pot bate fără probleme cu orice alt telefon de pe piață. Microsoft vrea mai mult însă și prezintă telefonul ca pe un adevărat PC, utilizabil ca un computer printr-o stație de docare. Specificațiile flagship-urilor au ajuns oricum la cele ale unor PC-uri mai puțin performante, drept pentru care nu ar fi anormal să utilizăm telefonul ca pe un calculator atunci când ajungem la birou sau acasă. Din păcate, telefoanele abia au fost lansate și nu au ajuns pe toate piețele. Prețul estimativ pentru România este între 2.000 și 2.500 de lei.
LG, Lenovo, Sony
LG G4, Lenovo Vibe X2, Sony Xperia Z5. Vârfuri de gamă ale unor companii care încearcă să își creeze un nume pe piață sau care speră să rămână cu brandul pe care îl au. Sony vrea sa reziste pe piața telefoanelor după ce a pierdut divizii importante, precum cea a PC-urilor, în timp ce Lenovo vrea să se afirme ca brand în industria smartphone așa cum este în cea a PC. De altfel, chinezii de la Lenovo se pregătesc să meargă pe două nume principale pentru telefoane, cel mai probabil Moto (numele preluat odată cu Motorola) și Vibe. Pe de altă parte, LG încearcă doar să reziste pe piață prin renumele deja creat.
LG și Lenovo rămân în zona de preț de sub 2.000 de lei, chiar dacă terminalele sunt la fel de performante precum alte flagship-uri. Sony însă nu a reușit să scoată un telefon mai accesibil, drept pentru care Xperia Z Premium costă în jur de 4.000 de lei. Z5 coboară către 3.200 de lei, iar Z5 Compact ajunge la 2.700 de lei, ceea ce înseamnă că japonezii au nevoie de oferte bune cu operatorii pentru a câștiga cotă de piață.
Allview, brașovenii de pe locul secund
Compania Allview, brandul local, lansează telefoane pe bandă rulantă la prețuri accesibile pentru aproape toți clienții. Aceste este de altfel secretul pentru a ajunge numărul doi pe o piață aglomerată și caracterizată de achiziții care depind de oferte speciale sau promoții. Recent, Allview a lansat două modele noi în gama Viper, terminale de top, cu materiale și specificații apropiate de high-end, V2 Viper și V2 Viper X. Ultimul oferă inclusiv Dual Mode 4G, adică viteze de conectare 4G pe ambele cartele (terminalele sunt dual-sim), funcție pe care o găsim la telefoane mult mai scumpe. Prețul de magazin este de 1.000 de lei pentru V2 Viper și de 1.250 lei pentru V2 Viper X.