Deşi a devenit neatractivă pentru producţia în lohn, România menţine treaz interesul brandurilor de lux. Hugo Boss, recent instalat pe Calea Victoriei din Bucureşti, va fi urmat anul acesta de Armani, iar din 2011, de Prada şi Hermes.

De curând, presa interna­ţională a scris că retailerul german Hugo Boss va închide o fabrică din Statele Unite, cu intenţia de a-şi muta producţia în estul Europei, ţările vizate fiind România, Bulgaria sau Turcia. „Noi am lucrat bine cu cei de la Hugo Boss, aşa că erau şanse să se orienteze către România. Din câte ştiu, au tatonat toate pieţele est-europene“, spune Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronale a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei (FEPAIUS). Aceasta a adăugat că reprezentanţii Hugo Boss cunosc foarte bine felul în care se lucrează în România,  de care au fost mereu mulţumiţi. Singurul mare impediment vine însă din zona fiscalităţii.

Marele retailer german este prezent în România de anul trecut, cu două magazine monobrand. În plus, şi-a păstrat şi o parte din producţie, la Miercurea-Ciuc, la una din fabricile omului de afaceri Joseph Seroussi. La nivel internaţional, Hugo Boss deţine 1.300 de magazine, în 80 de ţări. Franciza pentru România a fost preluată, în 2009, de Future Fashion International, deţinută în proporţie de 50% de Andrei Alecu (24 de ani), fiul fostului director general al Mc Donald’s România, Marian Alecu. Împreună cu partenerul său, Adrian Valentin Matei (21 de ani), Andrei a investit peste două milioane de euro în această afacere.

Cel mai greu le-a fost însă să-i convingă pe cei din managementului Hugo Boss să le acorde franciza, în condiţiile în care foştii deţinători ai drepturilor au înregistrat, în 2007, rezultate sub aşteptări. Se pare însă că planul de afaceri prezentat de cei doi a fost extrem de convingător.

Afaceri de 1,5 mil. euro într-un an

192-45312-17_scarf_01.jpgPrimul magazin Hugo Boss a fost deschis în Constanţa, în martie 2009, iar cel de-al doilea în Capitală, în decembrie 2009. Acestea au generat, anul trecut, o cifră de afaceri estimată la 1,2-1,5 milioane de euro. Al treilea magazin va fi deschis până la sfârşitul acestui an, în Iaşi, Cluj sau Timişoara, spune Andrei Alecu. În ultimii doi ani, branduri renumite, precum Armani, Ermenegildo Zegna, Valentino sau Escada, au renunţat la producţia în lohn în România, orientându-se către ţări vecine, precum Ucraina, Moldova sau Turcia. Potrivit lui Oliver Petcu, managing director al CPP Management Consultants, anul acesta este aşteptată intrarea pe piaţă, cu magazine, a brandurilor Emporio Armani şi Zilli. Surse din piaţă afirmă că produsele Emporio Armani vor fi distribuite de Alsa Boutiques, deţinătorii mai multor francize precum Ermenegildo Zegna, Pal Zileri sau Max Mara. De asemenea, primul magazin Zilli din România va fi inaugurat de către patronii reţelei Victoria 46. De altfel, aceştia din urmă pregătesc un nou magazin cu îmbrăcăminte pentru băr­baţi, amplasat tot pe Calea Victoriei. „În 2011, vor veni în România cei de la Hermes. Brandul va fi adus de o companie românească, amplasamentul fiind deja ales: parterul unui bloc cu apartamente de lux“, spune Oliver Petcu. În primele nouă luni ale anului 2009, Hermes a înregistrat vânzări de 1,3 miliarde de euro. „Şi Prada tatonează terenul. Se pare ca va fi o investiţie directă, dar în 2011“, adaugă Petcu. În aceeaşi perioadă, ar putea sosi şi cei de la Dolce & Gabbana. Să fie pentru că atunci şi-au făcut ei calculele că va ieşi România din criza?

Vom deschide al treilea magazin Hugo Boss până la sfârşitul acestui an, în Iaşi, Cluj sau Timişoara.
Andrei Alecu, acţionar Future Fashion International

Made in Romania

5 mld. de euro era valoarea producţiei din industria lohnului din România, la finalul anului 2008. Până la sfârşitul lui 2009, producţia a scăzut cu aproximativ 30%, ajungând la 3,5 miliarde de euro.

192-45313-17_armani_01.jpgImperiul Armani se măreşte

În acest an este aşteptată inaugurarea primului magazin din România al creatorului de modă italian. La nivel mondial, Armani are peste 500 de magazine şi 13 fabrici. La finalul anului 2008, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 2,5 miliarde de euro.

192-45314-17_zilli_01.jpgUn brand pentru bărbaţi

Compania franceză Zilli are deschise aproximativ 40 de magazine în lume. La finalul anului 2008, cifra de afaceri a grupului a fost de 68,2 milioane de euro.

12% reprezintă procentajul de scădere pentru exporturile de textile în 2009, cifră estimată şi pentru anul în curs.