Branza topita, cascavalul si telemeaua reprezinta primele trei optiuni ale amatorilor de branzeturi. Spre deosebire de barbati, femeile consuma intr-o pondere semnificativ mai mare crema de branza.
Un studiu realizat de ISRA Center Marketing Research releva faptul ca marcile de branzeturi au o notorietate destul de scazuta in randul consumatorilor. Astfel, in ceea ce priveste prima mentiune, procentajele obtinute de branduri precum Oke, Lacta, Brenac, Napolact etc. sunt sub 10%. Mai mult, 28% din persoanele intervievate nu au putut mentiona spontan nici o marca, iar 16,3% au indicat “branza vrac”. De asemenea, unii respondenti au confundat tipul de branza – cas, branza de burduf, tofu etc. – cu marca.
Mentionam ca datele studiului – al carui principal obiectiv a fost evaluarea obiceiurilor de cumparare si consum a branzeturilor – au fost colectate in perioada martie-aprilie 2006, esantionul vizat fiind alcatuit din 1.070 de persoane din mediul urban, cu varsta intre 20 si 60 de ani.
Analizand rezultatele cercetarii prin prisma notorietatii asistate, constatam ca cel mai ridicat grad de cunoastere il inregistreaza marcile Oke, Napolact Fagaras, Lacta, Harghita, President si Brenac, in timp ce aproape 9% din respondenti nu au putut indica nici in acest mod numele vreunei marci.
Referitor la categoria “branza topita”, putem spune ca s-a remarcat un grad de cunoastere mai ridicat in ceea ce priveste notorietatea spontana, prima marca indicata fiind Hochland (62,9%), urmata, la mare distanta, de La Dorna (15%). In cazul notorietatii asistate insa, La Dorna obtine un procentaj mult mai mare: 82,1%. Alte marci mentionate spontan au fost Oke, Gordon, Delaco si La vache qui rit, celelalte obtinand “scoruri” sub 1%.
Principalele tipuri de branzeturi consumate in Romania sunt branza topita, cascavalul, telemeaua, branza proaspata si casul.
“Comparatia cu un studiu asemanator, realizat in octombrie 2003, indica faptul ca gusturile romanilor nu s-au schimbat prea mult in acest interval, pe primul loc in topul preferintelor ramanand tot branza topita”, constata Alina Dinca, quantitative research manager la ISRA Center Marketing Research. “Intre timp insa, si-au facut loc pe piata si alte tipuri de branzeturi – branza vegetala, perlele de branza etc. -, insa numarul consumatorilor de astfel de produse este redus, sub 15% din persoanele implicate in decizia de cumparare a alimentelor afirmand ca obisnuiesc sa le consume”, adauga Alina Dinca.
Totusi, daca ne amintim cum se prezenta piata in urma cu zece ani, cand sondajele aratau ca telemeaua este cel mai popular produs lactat in Romania, putem spune ca obiceiurile de consum ale populatiei s-au modificat considerabil. Aceasta redirectionare a gusturilor are mai multe cauze, cum ar fi: calitatea ofertei – mai buna la unele sortimente, mai proasta la altele -, campaniile publicitare bine directionate la anumite produse, cum ar fi branza topita, sau chiar psihologia consumatorului, care se schimba in timp. De exemplu, cremele de unt si de branza, ca si cremele desert pe baza de lapte, se bucura acum de mult mai multa popularitate.
Consumatorii considera branza un aliment sanatos
Un alt obiectiv al cercetarii ISRA Center Marketing Research a fost identificarea principalelor cauze pentru care se cumpara/consuma branzeturile. Primele trei motive invocate de respondenti se refera la faptul ca branza simpla este un aliment sanatos, satios, care prezinta si avantajul de a putea fi folosita ca aperitiv. Modul in care este ambalata conteaza insa mai putin pentru consumatori. Pe de alta parte, branza topita este apreciata ca fiind un aliment sanatos si satios, o gustare rapida, un produs prezent in diverse combinatii care sunt pe gustul consumatorilor (smantana, ciuperci, verdeata, sunca etc.). Ambalajul convenabil, faptul ca poate fi transportata usor sau ca nu trebuie neaparat pastrata la frigider sunt, in cazul acestui aliment, aspecte cu o importanta medie.
Branza topita sub forma de triunghiuri este consumata de aproape trei sferturi din respondentii care cumpara acest tip de produs, in timp ce altii prefera branza topita felii (11,7%) sau la membrana (11,9%), reiese din studiul mentionat.
Notorietatea spontana
(baza: 1.070 respondenti)
Prima marca de branza mentionata – Top of Mind
Marca (%)
Oke 8,1
Lacta 5,2
Brenac 4,2
Delaco 3,8
Harghita 3,6
Napolact 3,4
Napolact Fagaras 2,5
Alte marci 24,8
Branza-vrac 16,3
Non raspuns 28
Notorietatea asistata
(baza: 1.070 respondenti)
Marcile de branza cunoscute – Prompted Awareness
Marca (%)
Oke 52,1
Napolact Fagaras 49,7
Lacta 48,8
Harghita 38,5
President 32,9
Brenac 27
Delaco 25,9
Gordon 23,1
Prodlacta 21,5
Panda 15,8
Huedin 14,5
Altele 34,1
Niciuna 8,8