In prezent, barometrul audientei pe web este Trafic.ro, site detinut de fondul de investitii NetBridge. Faptul ca pe langa Trafic.ro fondul detinea si una dintre cele mai importante agentii de publicitate online, Boom.ro, genera, practic, un conflict de interese.
Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) pare sa fie institutia cea mai potrivita pentru a furniza un asemenea serviciu, data fiind expertiza dobandita in urma monitorizarii in media traditionala. Sistemul ar putea deveni operational in cursul acestui an, daca firmele interesate vor cadea de acord asupra metodologei de monitorizare. O varianta ar fi ca BRAT sa se inspire din experienta Ungariei, tara in care volumul de publicitate online a crescut semnificativ dupa ce a fost implementat un sistem de monitorizare independent. In Ungaria, volumul de publicitate online pe 2001 a fost de 8,5 milioane euro, fata de aproximativ 250.000 euro, in Romania, pentru acelasi an.

Multinationalele vor avea mai multa incredere in auditul BRAT

„La mijlocul lunii viitoare, ne vom intalni cu reprezentantul institutiei omoloage din Ungaria pentru a ne consulta in acest sens”, spune Silviu Ispas, director executiv al BRAT. Institutia din Romania ar putea sa realizeze monitorizarea singura sau sa angajeze o companie/ companii specializate, care sa respecte standardele BRAT.
„Aceste servicii ar putea fi oferite, in primul rand, de furnizorii de Internet, cele care deja ofera statistici online aflandu-se in pole position. Insa cum fiecare ISP important are in spate un portal, va fi destul de greu pentru acestia sa intre intr-o astfel de afacere”, mai spune Orlando Nicoara, director de dezvoltare in cadrul NetBridge Investments.
De asemenea, nu este exclus ca furnizorul de servicii sa fie strain. In oricare din aceste variante, BRAT va functiona ca interfata intre site-uri, agentii de publicitate si clienti, pe de o parte si, eventualii furnizori de servicii de monitorizare, pe de alta parte.
Directorul executiv BRAT nu exclude nici varianta ca institutia pe care o conduce sa faca, prin mijloace proprii, monitorizarea traficului, mai ales ca in aceasta situatie banii vor ramane in cadrul Biroului. Insa potrivit lui Orlando Nicoara de la NetBridge, costurile auditului ar fi cu pana la 50% mai mici, in caz ca BRAT doar va stabili standardele, iar treaba o vor face companiile specializate. „Costul mediu al unei asemenea auditari este de 60.000 USD. Banii vor fi dati de companiile care vor initia proiectul, urmand ca viitorii clienti sa plateasca o taxa pentru monitorizare”, spune directorul Silviu Ispas. Deocamdata, trei companii au intrat in hora. Este vorba de doi furnizori de Internet care au si propriile portaluri, Astral (Kappa.ro) si PC Net (Rol.ro) si o agentie de publicitate care are si divizie de Internet – Arbo Media. Sunt asteptati sa se ralieze proiectului MobiFon, Vogel Burda Publishing, care deja sunt membri BRAT, precum si NetBridge, Mirabilis, RDS.
Avantajele auditarii supervizate de BRAT pe baza standardelor internationale in domeniu sunt considerate ca certe de catre principalii actori. „Cand se pune problema aprobarii unui buget de publicitate, o companie multinationala ar putea ezita auzind ca monitorizarea este realizata de un site fara recunoastere in strainatate, precum Trafic.ro. In schimb, BRAT este un sistem international, cu mai multa credibilitate”, explica Daniel Dragomir, coordonatorul retelei Kappa.ro, detinut de grupul Astral. BRAT este membru al Federatiei Internationale a Birourilor de Audit al Tirajelor. Beneficiari directi ai unor rezultate neutre vor fi si marii cumparatori de publicitate, precum KLM sau noul HP.
Romania este una din tarile cu unul dintre cele mai mici bugete de publicitate online. Anul trecut, investitiile nete in publicitate au fost de 250.000 USD, pentru 2002, acestea fiind estimate la 400-500.000 USD. Comparativ, in Ungaria, prognozele pentru acest an indica investitii de zece milioane euro.