Considerate inutile de majoritatea analiştilor la lansarea lor pe piaţă, brăţările inteligente încep să câştige în popularitate, inclusiv în ţara noastră.
Brăţările inteligente fac parte din categoria gadgeturilor „wearables“ (purtabile) , aşa cum sunt cunoscute în industrie. Preţul ridicat şi faptul că funcţiile se regăsesc şi pe smartphone-uri nu le-au adus, iniţial, un succes prea mare. În ultima perioadă, însă, utilizatorii au început să îşi manifeste interesul pentru aceste brăţări, odată cu lansarea unor modele noi, dar şi cu reducerea preţurilor.
Piaţa globală a dispozitivelor electronice purtabile (wearables) a înregistrat, în perioada ianuarie-martie 2015, cel de al optulea trimestru de creştere consecutivă, conform datelor firmei de cercetare de piaţă IDC. Un număr de 11,4 milioane de dispozitive electronice purtabile au fost vândute la nivel global în primul trimestru, de două ori mai mult (200%) decât cele 3,8 milioane dispozitive livrate în perioada similară a anului trecut, spun cei de la IDC.
Un studiu efectuat de firma GfK printre utilizatorii români a relevat că brăţările inteligente sunt tot mai populare şi la noi. „Ceasurile inteligente și accesoriile pentru fitness și sport au crescut în importanță în România în ultimele luni, drept urmare, din aprilie 2015, am început monitorizarea vânzărilor lor, lunar, în panelul nostru de retail. Desigur, piața este încă la început și există potențial de dezvoltare pe toate canalele de vânzare“, a declarat Ileana Tîlvan, Head of Digital, Retail and Technology Client Service. Cele mai populare brăţări la nivel global sunt cele produse de FitBit, cu 34,2% din vânzări. În clasament se mai află Xiaomi cu 24,6%, Garmin cu 6,1%, Samsung cu 5,3% şi Jawbone cu 4,4%. Pe plan local, Samsung a creat practic această piaţă când a lansat primul model de smartwatch. Ulterior, au apărut şi brăţările inteligente. „Piaţa românească se va menţine în acest an la nivelul zecilor de mii de unităţi vândute şi va înregistra o creştere de 40% comparativ cu anul trecut“, potrivit lui Cristian Cojocaru, şeful diviziei telecom din cadrul Samsung România. Piaţa este estimată, în prezent, la sub 50.000 de unităţi.
Tot mai inteligente
Majoritatea lor oferă practic cam aceleaşi funcţii: de pedometru, adică măsoară numărul de paşi şi viteza de deplasare, înregistrează caloriile arse şi calitatea somnului. Cele mai scumpe, însă, se pot conecta la smartphone-uri pentru a avea acces facil la date, pentru a vedea cine te sună, iar unele, chiar, citesc mesajele sau e-mailurile primite. Cele mai noi modele permit controlul muzicii de pe smartphone sau de pe tabletă, oferind posibilitatea de a da play, a pune pauză sau a sări peste anumite melodii, dintr-o simplă atingere. În plus, cât timp eşti conectat la tabletă sau telefon o funcţie de alertă îți face brăţara să vibreze atunci când te vei afla la mai mult de zece metri distanță. O altă funcţie face ca telefonul să sune atunci când nu îl mai găseşti. Cele mai multe brăţări sunt rezistente la apă şi praf, au un timp redus de încărcare, maximum o oră, şi o autonomie cuprinsă între două şi 30 zile. Prin sincronizarea cu PC-ul, brăţările îţi arată grafice detaliate astfel încât poţi urmări progresele de-a lungul timpului.