Ovidiu Neacșu, directorul comercial al Silva Group România (SGR), a intrat pe piața comerțului cu brazi în 2007, cu o investiție de 35.000 de euro și 16.000 de exemplare. În ciuda costurilor destul de ridicate, dorința românilor de a cumpăra pomi din import l-a făcut să țintească o cotă de piață pentru București de peste 30% în acest an: “avem cumpărători pentru toate aceste categorii de produse".
Cu o ofertă diversificată și 7 puncte de vânzare în București, Ovidiu Neacșu estimează că în această lună vor vinde în jur de 40.000 de pomi pentru care s-au cheltuit peste 500.000 de euro.
Prețurile pomilor pornesc de la 10 euro la producător, la care se adaugă taxele de transport. În punctele de vânzare aceștia au prețuri cuprinse între 70 și 400 lei. Variația este dată de calitate și înălțime: “noi vom avea pentru al patrulea an la rând pomi la 70 lei, este extraordinar de dificil să facem asta în condițiile în care cursul valutar sau creșterea TVA nu prea ne ajută, iar marja de profit la această categorie nu prea există”.
După estimările directorului ROMSILVA, Valerian Solovăstru, prețurile vor fi la nivelul anului trecut, iar “criza economică nu cred că va avea o influență prea mare în ceea ce privește pomii de Crăciun”. Cele 80.000 de exemplare scoase spre vânzare în această lună de către Regie vor avea prețuri cuprinse între 10 și 30 lei, iar pentru dimensiuni mai mari de 3 m se va percepe 20 de lei pentru fiecare metru depășit.
Brazii cresc și în online
Marius Dosinescu, bussines development manager al unui magazin prezent exclusiv în mediul online, mizează pe puterea comerțului electronic încă din 2005. În afacere a investit în primul an 15.000 de euro: “producția websiteului situându-se undeva la 5.000 de euro, restul fiind cheltuieli de logistică și promovare”. Echipa din spatele magazinului virtual contraatacă concurența cu o gamă largă de pomi și servicii la care adaosul comercial practicat variază între 30% și 50%, în funcție de categoria de produse.
Profit de sezon
Bucureștiul reprezintă cea mai mare piață regională din România și este estimată la 7 – 8 milioane euro. Cu cei peste 10.000 de metri pătrați alocați punctelor de vânzare, Neacșu estimează o cifră de afaceri de 1 milion de euro pentru acest an, din care vânzarea pomilor de Crăciun reprezintă circa 75%.
Prețurile constante, fără reduceri în ultimele zile, au făcut grupul să bugeteze o sumă cuprinsă între 5 și 7% din cheltuieli pentru pomii ce pot rămâne nevânduți, dar nu au depășit 2,5% până acum.