Grupul BRD a obţinut un profit net de 414 milioane lei în primul trimestru, în creştere cu 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul generării solide de venituri, cheltuielilor operaţionale cvasi stabile şi costului de risc pozitiv, conform unui comunicat al BRD, transmis de Agerpres.
Potrivit documentului, primul trimestru al anului 2018 s-a caracterizat prin continuarea creşterii pe piaţa creditării din România (+3,5% în dinamică anuală), în principal pe fondul cererii solide din partea persoanelor fizice. Mediul economic a fost totodată marcat de creşterea dobânzilor, în contextul sporirii presiunilor inflaţioniste. Depozitele au crescut (+10,6%), susţinute atât de segmentul persoanelor fizice, precum şi de cel al companiilor.
În acest context, BRD a înregistrat, încă o dată, o performanţă comercială solidă. Numărul de clienţi activi a crescut cu 37.000 faţă de perioada similară a anului trecut, dintre care persoanele fizice cu 33.000 şi micile companii cu 4.000. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,18 de la 4,09 la finalul lunii martie 2017. Stocul de contracte de internet şi mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la aproximativ 1,44 milioane, 19% în dinamică anuală. Numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu 43%.
Creditele nete au fost de 30,4 miliarde lei, în creştere cu 5,0% în comparaţie cu sfârşitul lunii martie 2017, graţie intensificării activităţii de creditare pe segmentul persoanelor fizice şi pe cel al marilor clienţi corporativi. Soldul creditelor nete pe segmentul persoanelor fizice s-a majorat cu 7,8% în dinamică anuală, sub efectul favorabil al producţiei solide de credite, care a crescut cu 9% an pe an, până la 1,4 miliarde lei. BRD susţine că şi-a menţinut poziţia de lider pe piaţa creditelor acordate persoanelor fizice, cu o cotă de piaţă de 16,9% la finalul lunii martie 2018. Segmentul non-retail s-a dovedit stabil, portofoliul de mari clienţi corporativi înregistrând o performanţă robustă (5,9% în dinamică anuală).
Depozitele au crescut cu 6% an pe an, impulsionate de economiile clienţilor retail cât şi non-retail. Creşterea pe segmentul retail (7,4%) a provenit, în principal, din intrări mai mari de sume în conturile curente ale persoanelor fizice (29%). Creşterea depozitelor non-retail (3,6%) s-a datorat evoluţiilor pozitive pe segmentul IMM-urilor, precum şi pe cel al marilor companii. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii martie 2018 (-0,6 puncte procentuale în comparaţie cu sfârşitul lunii martie 2017).
De asemenea, Grupul BRD a înregistrat o creştere solidă de venituri, generată de creşterea robustă a soldului de credite şi de depozite, coroborată cu dobânzile favorabile din piaţă şi cu majorarea numărului tranzacţiilor realizate de clienţi. Venitul net bancar s-a situat la 724 milioane lei (11,4% faţă de perioada similară a anului trecut) crescând pe toate categoriile principale de venituri. Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere de două cifre (14,2%), graţie efectului de volum pozitiv şi tendinţei ascendente a dobânzilor. Veniturile nete din comisioane (5,2%) au beneficiat de creşterea numărului de tranzacţii şi de venituri mai mari din servicii de custodie şi depozitare. Categoria 'Alte venituri' a crescut cu 10,8%, datorită rezultatului din tranzacţionare în creştere.
Potrivit comunicatului, cheltuielile operaţionale au ajuns la 385 milioane lei, cvasi-stabile faţă de primul trimestru al anului 2017 (0,2%). Cheltuielile cu personalul au fost mai mari cu 11,3%, pe fondul ajustărilor pachetelor de compensaţii, în linie cu evoluţia condiţiilor de piaţă, având în vedere presiunile din piaţa muncii. Alte cheltuieli operaţionale (excluzând contribuţiile la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie) au crescut cu 12%, reflectând, în principal, investiţii mai mari în proiecte de transformare a băncii şi în proiecte pentru respectarea cerinţelor reglementare. Contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie a scăzut cu 50,5% faţă de primul trimestru al anului 2017.
BRD menţionează că performanţa operaţională a fost foarte robustă, rezultatul operaţional brut fiind în creştere cu 27,5% faţă de perioada similară a anului trecut. Indicatorul cost/venit, la nivel de grup, a ajuns la 53,2% în scădere cu 5,9 puncte procentuale faţă de primul trimestru al anului 2017.
Calitatea activelor s-a îmbunătăţit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,2% la finalul lunii martie 2018 faţă de 10,3% la finalul lunii martie 2017, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut la un nivel solid de 75,4%, comparativ cu 77,4% la finalul lui martie 2017 (toţi indicatorii conform metodologiei ABE). S-a înregistrat o eliberare netă de provizion de 153 milioane lei în primul trimestru din 2018, 23,4% faţă de primul trimestru din 2017, datorită unor recuperări pe portofoliul de clienţi non-retail şi recunoaşterii unor despăgubiri din asigurări de aproximativ 65 milioane lei.
În acest context, Grupul BRD a realizat un profit net de 414 milioane lei în primul trimestru al anului 2018, în creştere cu 25,6% faţă de perioada similară a anului trecut, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 22% în comparaţie cu 19,3% în primul trimestru al anului 2017.
BRD şi-a menţinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 19,3% la sfârşitul lunii martie 2018 (la nivel individual, conform Basel 3), faţă 19,9% la sfârşitul lunii martie 2017.
"Primul trimestru al anului 2018 a fost foarte dinamic, după cum arată creşterea continuă a creditelor, a depozitelor şi a volumului de tranzacţii, care, împreună cu ratele de dobândă favorabile din piaţă, au dus la o creştere de două cifre a venitului net bancar. Pe viitor, vom continua să îmbunătăţim experienţa şi satisfacţia clienţilor, prin menţinerea ritmului investiţiilor în digitalizare şi prin intermediul evoluţiei continue a modelului nostru de afaceri", a declarat François Bloch, directorul general al BRD Groupe Société Générale.