Autorităţile de la Kiev şi de la Washington, dar şi specialiştii internaţionali contestă raportul oficial al Iranului privind cauzeţe catastrofei aviatice de miercuri, în urma căreia toţi cei 176 de pasageri şi membri ai echipajului şi-au pierdut viaţa. În document, anchetatorii susţin că aeronava de linie ucraineană, care s-a prăbușit la scurt timp după decolare de pe aeroportul din Teheran, a luat foc înainte de contactul cu solul.
Iranul a doborât din greşeala avionul ucrainean, titrează agenţiile de presă, citând experţii în aviaţie civilă. Oficialii americani cred că aeronava de tip Boeing 737-800 a fost lovită de o rachetă după decolare.
Ipoteza este susţinută şi de specialiştii ucraineni sosiţi la Teheran pentru a examina resturile avionului. Cu toate acestea, Iranul neagă în continuare această variantă, deşi incidentul s-a produs la doar câteva ore după lansarea atacului cu rachete asupra bazelor militare americane din Irak.
Potrivit unor surse americane din serviciile secrete şi de la Pentagon citate de CBS, în timp ce monitorizau spaţiul aerian din zonă s-a observat că, pe lângă semnalele infraroşii produse de rachetele lansate de partea iraniană, a mai fost detectat un semnal luminos pentru o altă explozie în aer. Experţii cred că aeronava a fost doborâtă de rachete de provenienţă rusească folosite de apărarea antiaeriană chiar după decolarea avionului.
Invocând date înregistrate de sateliţi, un oficial american a spus că avionul cu destinaţia Kiev era în aer de două minute când a fost depistată lansarea a două rachete sol-aer. Acest lucru a fost urmat imediat de o explozie în vecinătatea avionului. Cantitatea de căldură degajată de avion arată că acesta era în flăcări când s-a prăbuşit.
Chiar şi preşedintele Donald Trump a postat pe Twitter un mesaj în care afirmă că „are suspiciuni” legat de acest tragic incident aviatic, considerând că „cineva a comis o eroare”.
Fragmente din aeronavă şi motoare au fost găsite la o distanţă de 10 kilometri de aeroportul din Teheran. Avionul a urcat până la 2.400 de metri altitudine înainte de să dispară de pe radar.
Specialiştii citaţi de BBC susţin că o astfel de situaţie este anormală, sugerând că la bord a avut loc „un incident catastrofal”. Aceştia afirmă că avionul de tip Boeing 737-800 este proiectat astfel încât să poată să-şi continue zborul chiar şi cu o defecţiune la unul dintre motoare.
Potrivit serviciului de monitorizare a zborurilor FlightRadar24, zborul PS752 a decolat la ora locală 06:10 (02:40 GMT) de pe aeroportul Imam Khomeiny din Teheran cu destinaţia aeroportul Boryspyl din Kiev.
Experţii citaţi de publicaţia „The Sun” susţin că imaginile cu bucăţi din epava dezmebrată arată că există semne clare că aeronava a fost atinsă de proiectile, având găuri inexplicabile în diferite zone. În fapt, fuselajul şi aripile sunt acoperite cu mici găuri care nu puteau proveni de la flăcările care au cuprins avionul.
La bordul avionului se aflau 82 de iranieni, 63 de canadieni, 11 ucraineni (doi pasageri şi nouă membri ai echipajului), zece suedezi, patru afgani, trei germani şi trei britanici, potrivit informaţiilor furnizate de oficialii de la Kiev.
Într-o declarație televizată, Zelenski le-a cerut oamenilor să se abțină de la manipulare, speculații, teorii ale conspirației și evaluări pripite cu privire la accidentul din Iran. El a decretat, de asemenea joi zi de doliu național. Acesta a mai spus că va discuta telefonic cu președintele iranian pentru a intensifica cooperarea pentru stabilirea cauzelor accidentului.
Întrte timp, autorităţile iraniene au calificat ca lipsite de orice sens zvonurile conform cărora avionul ucrainean prăbuşit miercuri în apropiere de Teheran ar fi fost lovit de o rachetă iraniană. „Mai multe curse interne şi internaţionale zburau în acelaşi moment în spaţiul iranian la aceeaşi altitudine de 8.000 de picioare, iar această poveste cu lovitura de rachetă împotriva avionului nu poate fi câtuşi de puţin corectă”, se menţionează într-un comunicat postat pe site-ul Ministerului Transporturilor de la Teheran.
„Astfel de zvonuri nu au niciun sens”, adaugă textul, care îl citează pe Ali Abedzadeh, preşedintele Organizaţiei Aviaţiei Civile Iraniene (CAO) şi ministru adjunct al transporturilor. În ce priveşte cutiile negre ale aparatului, Ali Abedzadeh a declarat că Iranul şi Ucraina au mijloacele de a descărca informaţiile conţinute. „Chiar dacă sunt necesare măsuri mai specializate pentru a extrage şi analiza informaţiilor, putem să facem acest lucru în Franţa sau în alte ţări”, a precizat acesta.