Dealerii autohtoni se aşteaptă de ani buni la o explozie a segmentului break. Cota de piaţă a acestuia se menţine însă la circa 5% din cauza concurenţei cu modelele SUV şi MPV. Break, Combi, Caravan, Wagon, Touring sau Estate, sunt doar câteva dintre multele denumiri pe care producătorii le-au dat vehiculelor derivate din sedanuri sau hatchbackuri, al căror unic rol era acela de a oferi posesorului cât mai mult spaţiu de încărcare fără a face mari compromisuri în privin
Dealerii autohtoni se aşteaptă de ani buni la o explozie a segmentului break. Cota de piaţă a acestuia se menţine însă la circa 5% din cauza concurenţei cu modelele SUV şi MPV.
Break, Combi, Caravan, Wagon, Touring sau Estate, sunt doar câteva dintre multele denumiri pe care producătorii le-au dat vehiculelor derivate din sedanuri sau hatchbackuri, al căror unic rol era acela de a oferi posesorului cât mai mult spaţiu de încărcare fără a face mari compromisuri în privinţa confortului. Majoritatea clienţilor le preferă şi astăzi tocmai pentru această caracteristică, utilizându-le în special ca vehicul destinat vacanţelor.
Deşi cota acestui tip de vehicule nu a depăşit niciodată 6%-7% din piaţa autohtonă a autoturismelor, comercianţii au considerat tot timpul acest segment ca unul aflat în pragul exploziei. Din nefericire însă, odată cu avalanşa de SUV-uri compacte şi MPV-uri (Multi Purpose Vehicle), breakurile au început să piardă tot mai mult teren. În primul semestru din acest an, din totalul de 145.000 de autoturisme comercializate, doar ceva mai mult de 5.000 au fost break, iar dintre acestea, 3.400 au fost Logan MCV. „66,1% din segmentul breakurilor este deţinut în acest an de Logan MCV“, declară reprezentanţii Dacia, menţionând şi că anul trecut procentul deţinut de acelaşi model era de 73,2%. În afară de producătorul autohton, vânzări importante de astfel de vehicule au fost înregistrate de Skoda, prin modelele Fabia Kombi şi Octavia Kombi, Opel, cu Astra Classic Caravan, şi Renault, cu Mègane Estate.
La jumătate din vânzările din UE
„Piaţa din România nu este încă pregătită pentru aceste vehicule, iar potenţialii clienţi nu au descoperit încă avantajele pe care le poate oferi un astfel de model: spaţiu suplimentar de depozitare, confort, o linie sportivă etc.“, spune şi Iulia Dinescu, reprezentantul de relaţii publice al Audi. Cei de la Renault consideră că „românii au anumite prejudecăţi: designul caroseriei break are conotaţii utilitare, în ciuda faptului că în ultimii ani au fost dezvoltate modelele Estate cu un design foarte atrăgător“.
Un alt element extrem de important care a frânat elanul clienţilor pentru achziţionarea de breakuri este diferenţa de preţ faţă de varianta de bază, fie ea sedan, fie hatchback. În majoritatea cazurilor, această diferenţă este de circa 1.000 de euro, însă există şi cazuri, precum Skoda Fabia Kombi, în care diferenţa este de numai 350 de euro.
Cine sunt clienţii
1.000 de euro este diferenţa medie de preţ între variantele sedan sau hatchback şi cele break de pe piaţa autohtonă. Există însă şi diferenţe de doar 350 de euro, dar şi de peste 2.000 de euro
Creşterea segmentului break nu va fi o surpriză, ci consecinţa orientării clienţilor spre utilitate şi funcţionalitate.
Radu Cristian, Marketing & Communication Manager, Trust Motors
Românii preferă sedanul. Versiunile break ale autoturismelor comercializate au un concurent important în SUV-uri şi MPV-uri.
Leonard Nica, Chevrolet Marketing Manager România, GMSEE
Modele Touring atrag în special clienţii care caută şi valenţe practice pentru vehiculul achiziţionat.
Alexandru Şeremet, Corporate Communications BMW Group România