Brent Valmar, șeful celui mai puternic importator de automobile din România și vicepreședinte al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), a explicat pentru Capital de ce este necesară o nouă taxă pe poluare și cum ar trebui regândit programul Rabla dacă autoritățile doresc să nu transforme România într-un cimitir al autovehiculelor poluante din vestul Europei.
Capital: Credeți că programul Rabla Clasic mai are logică în prezent? Suntem singura țară din Europa în care o astfel de măsură a durat atâția ani.
Brent Valmar: Programul „Rabla” a pornit într-un moment în care industria autohtonă tocmai se relansa și a fost gândit pentru a susține asta. Programul ne-a ajutat și în perioada crizei. Am reușit în toți acești ani să scoatem din trafic mașini foarte vechi, poluante și nesigure. În ultimii ani, acest program a devenit rutină. Și clienții și comercianții așteaptă acest program pentru a face tranzacții. Din nefericire au apărut intermediari în piață. Paradoxul actual este că noi lăsăm să intre peste 500.000 de mașini vechi în țară într-un singur an și apoi plătim casarea lor prin programul „Rabla”. Este absurd. Trebuie schimbat sistemul de taxare. Posesorii de mașini vechi trebuie să aibă o perioadă de grație și apoi să existe o creștere graduală a taxei pentru mașinile vechi care să îi îndemne să renunțe la ele. Sau ar trebui decuplat programul „Rabla” de achiziția de mașini noi. Ar trebui să existe o primă de casare de care să beneficieze strict cel care predă mașina la Remat, fără să fie obligat să cumpere o mașină nouă.
În cazul „Rabla Plus” suntem cu toții de acord că este util și necesar. Trebuie încurajate tehnologiile noi. Dacă se vor mișca mai repede cei din vest și vor introduce o susținere majoră pentru mașinile cu noi tehnologii în detrimentul celor poluante ne vom trezi cu mașinile vechi în est. Anul trecut, rotunjind, au intrat în România 100.000 de mașini noi și încă 500.000 second-hand. Ar trebui să ajungem la un raport de 1 la 1, la o mașină nouă să intre una second-hand.
Capital: Consideraţi că numai statul ar trebui să participe la fondul pentru susținerea noilor tehnologii sau ar trebui să se implice și industria?
Brent Valmar: Fară discuţie este o cale potrivită. Ne-am putea imagina o restructurare a programului „Rabla Plus” în care jucătorii din piață să participe împreună cu autorităţile. Să contribuie în felul acesta la vânzarea de maşini noi.
Capital: Din nefericire, nu am văzut o campanie de informare venită spre exemplu din partea APIA.
Brent Valmar: Este adevărat. Trebuie să educăm şi să sensibilizăm consumatorul în direcţia aceasta. Dar nu poate fi numai o iniţiativă venită din partea industriei pentru că ea va fi automat bănuită de interes economic. Trebuie pornită o campanie de informare națională pentru că vorbim de sănătatea parcului auto la fel cum vorbim despre sănatatea populaţiei. Evident că autorităţile vor fi în prim plan de fiecare dată şi ele vor fi blamate de fiecare măsură care presupune o taxă. Este greu pentru populaţie să suporte o taxă suplimentară. Este natural să fie asa şi nimeni nu va plăti o taxă de plăcere. Pe de altă parte, eu cred că şi efectele negative care vin din poluare sunt foarte puţin cunoscute la nivelul populaţiei şi nu mă refer doar la poluarea care vine de la maşini, ci și la sortarea gunoiului, reciclare. Zona auto este cea mai expusă şi mai ușor de blamat pentru poluarea imediată.
Capital: Spuneţi că „Rabla Clasic” mai are o utilitate în ciuda faptului că, importând anul trecut peste 500.000 de mașini vechi, am aruncat la gunoi toţi banii investiți până acum în acest program?
Brent Valmar: Eu aş păstra o primă de casare care să fie decuplată de achiziţia de maşini noi. Am elimina astfel intermediarii și vânzarea nefiscalizată a tichetelor de casare. Totodată, am putea scoate din circulaţie un număr mare de maşini. Mă aștept ca astfel să se dubleze numărul de maşini retrase din circulație. Pe de altă parte, calculele și analizele pe care le-am făcut noi, dar şi colegii din APIA, ne-au condus la concluzia că, dacă am decupla prima de casare de achiziţia de maşini, piaţa de vehicule noi nu ar suferi major.
Capital: Să vobim și despre taxa pe poluare.
Brent Valmar:: A fost o greșeală majoră eliminarea acestei taxe. A condus la creşterea masivă a intrărilor de rable și a privat de fonduri programele de mediu, inclusiv „Rabla” şi „Rabla Plus”. Trebuie introdusă o taxă sau un impozit care să respecte nişte criterii importante. Cel care poluează mai mult trebuie să plătească mai mult.
Capital: Prin urmare, considerati că această taxă trebuie reintrodusă?
Brent Valmar: Eu sunt convins că taxa pe poluare va fi reintrodusă. Nu ştiu când și în ce formă. Noi participăm activ la discuţii cu Ministerul Mediului şi cu autorităţile implicate în program. Ne-am prezentat propunerile si punctele de vedere și eu cred că totul va decurge în direcția normală.