Potrivit acestui document, care a fost elaborat în mod special în perioada 30 iunie-5 iulie pentru a măsură moralul britanicilor după Brexit, victoria taberei 'Leave' la referendum a declanşat o scădere a indicelui care măsoară încrederea consumatorilor cu opt puncte, până la minus nouă.
"Este vorba de cel mai mare recul al încrederii înregistrat după luna decembrie 1994", subliniază GfK.
În mod normal, britanicii care au votat pentru rămânerea în UE sunt şi cei mai deprimaţi – minus 13 puncte – în timp ce electorii care au votat pentru ieşirea din UE sunt mai puţin pesimişti – minus 5 puncte.
"În perioade de incertitudine, am văzut o scădere semnificativă a încrederii, fiecare din componenţii cheie ai indicelui au scăzut, cel mai mare declin fiind înregistrat în ceea ce priveşte situaţia economică generală în următoarele 12 luni", a declarat analistul GfK, Joe Staton.
Pe ansamblu, 60% dintre cei intervievaţi se aşteaptă ca economia britanică să se deterioreze în următoarele 12 luni – faţă de 46% în luna iunie. De asemenea, ponderea celor care cred că preţurile vor creşte rapid a urcat până la 33%, de la 20% în luna iunie.
"Analiza noastră sugerează că imediat după referendum sectoare precum călătoriile, moda, decoraţiile, bricolajul şi distribuţia sunt deosebit de vulnerabile la reducerea cheltuielilor consumatorilor", subliniază Joe Staton.
Sondajul GfK este unul din primele semnale clare că gospodăriile britanice, un motor important al economiei, au fost afectate de votul din 23 iunie privind ieşirea din UE care a declanşat un haos politic şi deprecierea lirei la cel mai scăzut nivel din ultimii 31 de ani în raport cu dolarul.
Guvernatorul Băncii Angliei, Mark Carney, a avertizat că economia britanică se va confrunta cu o încetinire semnificativă după referendum iar BoE are programată săptămâna următoare o reuniune de politică monetară la care ar putea fi decisă reducerea dobânzii de bază. AGERPRES