Brief

Colos energetic de 24 miliarde de euro Compania energetică integrată, care ar urma să fie formată din Electrica, Hidroelectrica şi centralele Turceni şi Rovinari, va avea o valoare între 20 şi 24 de miliarde de euro, conform unor surse din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), citate de agenţia Mediafax. Proiectul AVAS prevede preluarea de către Electrica a celorlalte trei societăţi. Potrivit Mediafax, profitul net al viitoarei societăţi ar putea ajung

Colos energetic de 24 miliarde de euro

Compania energetică integrată, care ar urma să fie formată din Electrica, Hidroelectrica şi centralele Turceni şi Rovinari, va avea o valoare între 20 şi 24 de miliarde de euro, conform unor surse din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), citate de agenţia Mediafax. Proiectul AVAS prevede preluarea de către Electrica a celorlalte trei societăţi. Potrivit Mediafax, profitul net al viitoarei societăţi ar putea ajunge, în anul 2012, la circa 800 de milioane de euro. Viitoarele investiţii ar urma să fie susţinute de listarea la bursă a unei părţi din acţiunile noii societăţi, valoarea unui pachet de 25% fiind estimată la cinci-şase miliarde de euro, precum şi din fondurile obţinute din privatizarea celor cinci filiale ale Electrica din perioada 2005-2008. Proiectul a fost criticat de Banca Mondială, de sindicatele din Electrica şi de analişti ai pieţei de energie.

STUDIU – H&M, un brand de zece miliarde de euro

Cel mai valoros brand european de retail este H&M, al doilea lanţ de îmbrăcăminte ca mărime de pe Vechiul Continent, conform unui studiu realizat de compania de consultanţă Interbrand, citat de cotidianul Financial Times. H&M, brand al companiei suedeze omonime, are o valoare de 10,37 de miliarde de euro, în timp ce brandul Carrefour a fost evaluat la doar 6,6 miliarde de euro. Pe locul al treilea se află brandul suedezilor de la Ikea (6,5 miliarde de euro), urmat de două mărci britanice, Tesco şi Marks&Spencer, cu 5,5 miliarde de euro, respectiv 5,1 miliarde. 11 dintre cele 25 de companii din top sunt prezente şi în România: Carrefour, Ikea, Marks&Spencer, Zara, Boots, Auchan, Sephora, The Body Shop, Mango, Kaufland şi Rewe.

DECIZIE – BCE păstrează dobânda de referinţă la 4%

Banca Centrală Europeană (BCE) a păstrat, săptămâna trecută, dobânda de politică monetară la nivelul de 4%, decizie considerată previzibilă de către majoritatea analiştilor. Preşedintele instituţiei, Jean-Claude Trichet (foto), a afirmat, în cadrul conferinţei de presă de după şedinţa de politică monetară a BCE, că „nivelul incertitudinii rezultate din turbulenţele de pe pieţele financiare se menţine neobişnuit de ridicat şi tensiunile ar putea dura mai mult decât am anticipat iniţial“. Decizia BCE survine în contextul în care rata anuală a inflaţiei din zona euro a atins în luna martie un nivel record, de 3,5 procente, în ciuda aprecierii monedei europene. Euro a ajuns, tot săptămâna trecută, la o cotaţie reprezentând un nou maxim istoric faţă de dolar (1,5912 dolari/unitate).

PLAN – Nokia îşi măreşte investiţia la Jucu

Investiţia Nokia în fabrica de telefoane mobile din Parcul Industrial Tetarom III, de la Jucu, va fi mai mare decât se prevăzuse anterior, a declarat directorul general al parcului, Viorel Găvrea. Astfel, Nokia ar putea depăşi plafonul maxim de cheltuieli eligibile pentru facilităţi fiscale acordate în cadrul parcurilor industriale, de 50 de milioane de euro, conform reglementărilor europene. „În acest caz, regulile parcului industrial nu se mai aplică, iar Nokia şi toţi cei implicaţi se supun regulilor Comisiei Europene“, a afirmat Găvrea. Printre facilităţile fiscale oferite de parcurile industriale se numără scutirea de impozit pe teren şi clădiri. Conform lui Găvrea, oficialii Nokia au confirmat intenţia de majorare a investiţiei şi depăşirea pragului de 50 de milioane de euro.

FUZIUNE – Friesland şi Campina, un nou jucător global

Producătorii olandezi de lactate Friesland şi Campina, activi şi pe piaţa din România, intenţionează să fuzioneze, creând astfel una dintre cele mai mari companii de profil din lume, informează agenţia Reuters. Grupul se va numi FrieslandCampina, va avea 22.000 de angajaţi şi peste 100 de facilităţi de producţie şi distribuţie. Un purtător de cuvânt al Friesland a declarat că noua companie ar putea ocupa locul trei în lume în funcţie de vânzări (în valoare cumulată de 9,1 miliarde de euro), după compania elveţiană Nestlé şi grupul francez Danone. În prezent, cele două companii sunt deţinute de fermieri din industria laptelui. Aceştia vor vota sau nu fuziunea la adunarea generală din luna mai. În România, Friesland este acţionar majoritar la Industrializarea Laptelui (Târgu-Mureş) şi Napolact (Cluj-Napoca), în timp ce Campina are un parteneriat cu compania românească Covalact, care fabrică pentru grupul olandez mai multe produse destinate pieţei interne.

NUMIRE – Nou director general la Domenia Credit

Cristian Dragoş a fost numit de către GE Money România, divizia de servicii financiare de retail a grupului General Electric, în funcţia de director general al companiei de credite ipotecare Domenia Credit IFN. Dragoş o înlocuieşte pe această poziţie pe Carmen Retegan, care a părăsit conducerea companiei în luna ianuarie. Noul director general a condus operaţiunile de vânzări şi marketing ale GE Money în România din toamna anului 2006, când societatea a achiziţionat companiile Motoractive Leasing, Domenia Credit şi Ralfi, care operează sub brandul Estima Finance. Cristian Dragoş este licenţiat în Inginerie Aerospaţială al Universităţii Politehnice Bucureşti, a absolvit un program MBA la Rollins College (SUA) şi este, din 2001, chartered financial analyst.

PERFORMANŢĂ – Libertatea, cel mai citit cotidian în 2007

Potrivit ultimelor cifre furnizate de Biroul Român de Audit al Tirajului (BRAT), Libertatea şi-a menţinut poziţia de lider în presa din România şi în anul 2007, cu o medie de 265.188 de exemplare vândute, faţă de 264.078 în 2006. Libertatea este, de asemenea, liderul cotidienelor din România din punctul de vedere al audienţei, cu o medie de 1,3 milioane de cititori pe ediţie. Pe segmentul ziarelor tabloid, Libertatea are o cotă de piaţă a audienţei de circa 70%. Raportat la tirajul vândut al primelor zece cotidiene auditate de BRAT, ziarul deţine o cotă de aproximativ 36%. Libertatea weekend este cel mai vândut şi, de asemenea, cel mai citit supliment TV din România, înregistrând în 2007 un tiraj mediu vândut de 415.998 de exemplare şi 986.000 de cititori pe ediţie.

ESTIMARE – Greva de la Dacia a costat 13 milioane de euro

Greva de trei săptămâni de la Dacia a însemnat pentru grupul Renault, proprietarul fabricii, pierderi de 13 milioane de euro, a anunţat Christian Estève (foto), membru în comitetul de conducere al companiei franceze şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al producătorului de la Mioveni. Conform acordului dintre sindicate şi patronat, angajaţii vor primi retroactiv, de la 1 ianuarie, o majorare salarială de 300 de lei brut şi alte 60 de lei, tot brut, de la 1 septembrie. Toţi angajaţii vor avea o primă anuală de rezultat de minimum 900 de lei, egală cu salariul individual brut. În urma majorărilor, salariul mediu brut la Dacia va fi de 1.297 de lei.

Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008