Renault face design la Bucuresti
Grupul Renault deschide, la Bucureşti, Centrul Renault de Design pentru Europa Centrală, unde se vor efectua lucrări de proiectare şi design pentru mărcile Renault, Nissan şi Dacia. În următorii ani, centrul va ajunge să aibă 30 de angajaţi. Aceştia vor realiza designul modelelor destinate pieţelor emergente. Partea de testare va fi realizată în colaborare cu Renault Technologie Roumanie. Grupul francez a inaugurat, la jumătatea lunii mai, o nouă fabrică de cutii de viteze la Mioveni, în urma unei investiţii de 146 de milioane de euro. Unitatea va fabrica cutii de viteze cu şase trepte pentru opt modele Renault şi şapte modele Nissan, producţia fiind destinată în totalitate exportului.
Record – Tranzacţie imobiliară de 340 de milioane de euro
Proiectul mixt (birouri şi rezidenţial) Upground, amplasat în cartierul bucureştean Pipera, a făcut obiectul celei mai mari tranzacţii imobiliare din România, în valoare de peste 340 de milioane de euro. Complexul a fost vândut, zilele trecute, de mai multe fonduri de investiţii reprezentate pe piaţa autohtonă de dezvoltatorul grec Ioannis Papalekas. Cumpărători au fost germanii de la RREEF, parte a RREEF Alternative Investments, controlat de divizia de asset management a Deutsche Bank. RREEF va deţine trei sferturi din acest proiect cu o valoare estimată de piaţă de peste 400 de milioane de euro, celălalt sfert fiind preluat de ING. Imobilele vor fi achiziţionate la finalizarea construcţiei. Ioannis Papalekas va participa la cumpărare ca partener al RREEF, cu 22%. Upground include două turnuri rezidenţiale cu 600 de apartamente şi două clădiri de birouri, cu o suprafaţă închiriabilă de 100.000 mp, a căror construcţie se va încheia în cursul acestui an.
REUŞITĂ – Premii pe toată linia pentru PR-ul românesc
Toate cele patru agenţii româneşti de PR nominalizate la ediţia din acest an a European SABRE Awards, cele mai importante distincţii din domeniul relaţiilor publice de pe Vechiul Continent, s-au întors acasă cu premii. Agenţia The Practice, parte – pe plan local – a grupului Leo Burnett, a obţinut, în premieră pentru România, Platinum SABRE, pentru cel mai bun program de PR a anului din Europa. Distincţia a fost acordată pentru componenta de PR a campaniei „Ziua Bărbatului“, pentru brandul de bere Bergenbier, al producătorului InBev. Echipa The Practice a fost condusă de Gabriela Lungu (foto), managing partner al agenţiei, pentru strategie, şi de Oana Bulexa (management de proiect). The Practice a mai obţinut două Gold SABRE, la categoriile „Industrii – băuturi şi produse alimentare“ şi „Arie geografică – Europa de Est“. Agenţia GMP PR a câştigat un Gold SABRE la categoria „Relaţii comunitare“ şi un SABRE la „Eveniment publicitar“, McCann PR a câştigat la categoria „Consumer marketing – produse noi“, iar agenţia Rogalski-Grigoriu a obţinut un SABRE la categoria „Educaţie publică“.
OPTIMISM – Agricultura va absorbi în întregime fondurile UE
România va aloca în acest an toate fondurile provenite de la Uniunea Europeană destinate agricultorilor, conform declaraţiilor lui Dan Gherghelaş, şeful Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). „Nu vor fi returnate fonduri la Bruxelles. Va fi absorbită întreaga sumă. Sperăm ca 900.000 de fermieri să fie plătiţi până la sfârşitul lunii mai, iar distribuirea fondurilor să se încheie până la jumătatea lunii iunie“, a afirmat acesta. În cadrul Politicii Agricole Comune, UE a alocat României 440 milioane euro (50,5 euro la hectar), pentru 2007, şi 528 de milioane de euro (60,6 euro la hectar), pentru acest an. Plăţile urmează să crească treptat la 141 de euro la hectar până în 2013. Gherghelaş a mai declarat că o treime dintre agricultorii care au depus cereri pentru primirea de subvenţii au declarat suprafeţe mai mari decât deţin în realitate.
ENERGIE – A doua centrală nucleară, în 2020
Primul reactor al celei de-a doua centrale nucleare care va fi construită în România ar putea intra în funcţiune în anul 2020 şi va avea o capacitate instalată de până la 4.800 de megawaţi, a afirmat, la Forumul European pentru Energie Nucleară organizat la Praga, Teodor Chirica, directorul general al societăţii Nuclearelectrica. Noua centrală atomoelectrică ar putea avea între două şi patru unităţi, cu o putere de 600-1.200 MW fiecare. Executivul a alocat fondurile necesare pentru studiul de fezabilitate al centralei, iar în acest an va fi demarată şi investiţia pentru reactoarele 3 şi 4 ale centralei de la Cernavodă. Lucrările de la Cernavodă vor începe din 2009, urmând să se încheie în 2015, iar investiţia preconizată este de 2,2 miliarde de euro.
CONCURENŢĂ – Gaz de France, sub lupa antitrust a UE
Comisia Europeană (CE) a lansat o investigaţie antitrust împotriva grupului francez de utilităţi Gaz de France (GdF). „Investigaţia Comisiei se concentrează pe comportamentul care ar putea reduce concurenţa pe piaţa furnizorilor de gaze din Franţa“, arată un comunicat al CE. Ancheta are în vedere posibilitatea ca GdF să fi împiedicat libera concurenţă în sectorul distribuţiei prin rezervarea pe termen lung a capacităţilor de transport, o serie de acorduri privind importurile, dar şi prin investiţiile insuficiente în infrastructura necesară importurilor. Comisia a iniţiat investigaţia în urma unor controale efectuate la sediile din Hexagon ale companiei, în 2006. „Companiile concurente au avut acces la diverse sisteme deţinute de GdF, sau de subsidiarele grupului, în condiţii transparente şi nediscriminatorii“, se spune într-un comunicat al grupului francez.
RECOMANDARE – BM: Încurajaţi firmele noi şi productive
România trebuie să încurajeze intrarea pe piaţă a unor firme performante din punctul de vedere al productivităţii, conform unui oficial al Băncii Mondiale. Paloma Anos Casero, economist al BM, a arătat că ţara noastră trebuie să aplice politici de expansiune şi de susţinere a noilor firme. „Principalele priorităţi de politici pentru România se îndreaptă către promovarea creşterii de productivitate prin creşterea inovaţiei şi eliminarea barierelor dintre intrările pe piaţă de noi firme mai productive şi ieşirile unora mai vechi, uzate moral“, a declarat Casero. Un recent raport al instituţiei arată că peste 80% din creşterea economiei româneşti din 1999-2005 se datorează avansului productivităţii, care a contribuit mai mult decât forţa de muncă sau capitalul.
Preţuri – Vosganian şi Petrom, în duelul declaraţiilor
Săptămâna trecută, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a afirmat, în cadrul unei conferinţe de presă, că preţurile carburanţilor comercializaţi de Petrom reprezintă o „sfidare“. „În România, benzina ce rezultă din petrolul din pământ se vinde la preţuri mai mari decât în ţări care nu au rezerve şi care cumpără petrol din Golful Persic“, a declarat Vosganian. În replică, Petrom a susţinut că preţurile sunt dictate de conjunctura internaţională.
Capital – Editia nr. 21, data 28 mai 2008