Motoare PSA made in România?

Grupul francez PSA Peugeot Citroën este în căutarea unei locaţii pentru o nouă uzină de motoare. Deşi existau zvonuri că francezii vor construi o fabrică de asamblare în România, Laurent Cicolella, purtătorul de cuvânt al PSA, ne-a declarat că este vorba, totuşi, despre o unitate de producţie pentru motoare de 1 litru, printre destinaţiile luate în considerare aflându-se România, Turcia, Ucraina şi Polonia. O decizie finală va fi luată în a doua parte a acestui an. Conform oficialului francez, PSA are în plan construirea a două fabrici pentru motorul de 1 litru, cu puteri între 70 CP şi 100 CP, una dintre acestea fiind cea de la Tremery, din Franţa, iar cealaltă într-una dintre ţările menţionate. Investiţia pentru posibila uzină din România, care va produce aproximativ 600.000 de motoare pe an, va fi de circa 300 de milioane de euro. Dacă uzina din Franţa are ca termen de începere a producţiei anul 2011, cea din Europa de Est va demara activitatea în 2012. „Nu pot spune de pe acum ce modele Peugeot sau Citroën vor utiliza aceste motoare, dar, dat fiind faptul că sunt motoare mici, cu siguranţă că vor fi vehicule de dimensiuni reduse, gen Peugeot 107 sau Citroën C1“, ne-a declarat Cicolella.

NEGOCIERI – InBev vrea să cumpere Anheuser-Busch

Grupul belgian InBev derulează negocieri cu mai mulţi acţionari ai producătorului american de bere Anheuser-Busch, în vederea unei preluări, tranzacţie cu o valoare de circa 46 de miliarde de dolari, informează agenţia Reuters. InBev, al doilea producător de bere din lume ca mărime, doreşte să îşi consolideze poziţia la nivel global, după ce a fost devansat în topul mondial, în acest an, de compania rivală SABMiller. Anheuser-Busch controlează aproape 50% din piaţa berii din SUA. Membrii familiei Busch, care deţin 3,5% din companie, se opun tranzacţiei. O eventuală preluare nu ar ridica probleme referitoare la legislaţia antitrust, deoarece InBev nu are o prezenţă importantă pe piaţa americană.

PROPUNERE – Franţa doreşte limitarea TVA la carburanţi

106-13906-02_francoisfillon_22549e.jpgPremierul francez François Fillon (foto) a cerut Uniunii Europene să ia în discuţie propunerea Franţei de impunere a unui plafon asupra TVA aplicate produselor petroliere, pentru a atenua impactul preţului ridicat al carburanţilor. „Vom insista în timpul preşedinţiei franceze a UE pentru crearea unui plan de acţiune în domeniul producţiei de energie, diversificării surselor de aprovizionare şi cel al interconectării reţelelor“, a afirmat Fillon, în timpul unei vizite oficiale în Estonia. Jean -Claude Juncker, preşedintele grupului miniştrilor de finanţe europeni, consideră însă că statele UE nu trebuie să schimbe sistemul de taxare al combustibililor, deoarece ar stimula artificial cererea şi ar da un semnal nepotrivit producătorilor de petrol.

FISCALITATE – Impozitele se vor plăti pe internet

De la 1 octombrie, persoanele fizice vor putea plăti pe internet, prin intermediul cardurilor bancare, impozitele pe veniturile obţinute din activităţi comerciale, agricole, profesii liberale, transferul de proprietăţi imobiliare sau salarii. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va organiza o licitaţie pentru achiziţionarea de servicii de încasare online a impozitelor şi taxelor. Contractul va fi încheiat cu un singur operator, pe o perioadă de trei ani, fiind estimat între 8,03 milioane de lei şi 16,06 milioane de lei, inclusiv TVA.

PREVIZIUNI – Nabucco, afectat de preţul oţelului

Consorţiul care dezvoltă proiectul gazoductului Nabucco a anunţat că estimările referitoare la costurile realizării proiectului au fost revizuite în urcare cu 58%, de la 5 miliarde de euro (valoare avansată în 2005) la 7,9 miliarde de euro. Cauzele menţionate sunt în principal legate de evoluţia ascendentă a preţului oţelului. Proiectul necesită două milioane de tone de oţel. Decizia privind construcţia urmează să fie luată în primele luni din 2009, iar lucrările vor începe în 2010. Nabucco va lega Turcia de UE, tranzitând Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Din consorţiul care dezvoltă proiectul fac parte OMV (Austria), Transgaz (România), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania).

ACHIZIŢIE – Uniqa se consolidează pe piaţa asigurărilor

Compania de asigurări Uniqa a preluat concurentul Unita, într-o tranzacţie estimată de surse din piaţă, pe baza unor preluări anterioare asemănătoare de pe piaţa asigurărilor din România, la circa 200-250 de milioane de euro. Uniqa, societate care mai deţine şi controlul companiei Astra Asigurări, ajunge astfel pe locul al patrulea în clasamentul asigurătorilor din România, cu o cotă de piaţă de 11,8%. Unita aparţinea, anterior tranzacţiei, Vienna Insurance Group (VIG), liderul sectorului asigurărilor din ţara noastră. În urma majorării cotei sale de piaţă prin achiziţia BCR Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă, VIG a renunţat la Unita pentru a evita posibile dificultăţi legate de reglementările referitoare la concurenţă. Unita înregistra la sfârşitul lui 2007 prime subscrise în valoare totală de 556,2 milioane de lei şi pierderi de 16,86 de milioane de lei.

OBIECTIV – Norvegia vizează 1% din piaţa europeană de capital

Al doilea mare fond suveran din lume, Fondul de Pensii al Guvernului – Global, deţinut de statul norvegian şi administrat de banca centrală a statului scandinav, va ajunge să controleze în „câteva săptămâni“ un procent din totalul acţiunilor europene, conform declaraţiilor şefului Fondului, Yngve Slyngstad, citat de Reuters. Portofoliul acestui vehicul de investiţii este compus din titluri de valoare străine. „Mai avem câteva săptămâni până să trecem pragul de a deţine 1% în medie în Europa, în acţiuni, şi câteva luni până a avea peste 0,5% din portofoliul global de titluri“, a declarat Slyngstad. În ciuda numelui, fondul este finanţat exclusiv din câştigurile obţinute de Norvegia din ţiţei, fiind cunoscut înainte de 2006 sub numele de „Fondul Petrolului“, şi are active de 400 de miliarde de dolari.

DECLARAŢIE – Tăriceanu: „Sunt mulţi proşti în România“

106-13907-02_tariceanu_22_c.jpgPremierul Călin Popescu Tăriceanu consideră că recentele afirmaţii ale unor oficiali pe marginea posibilelor amplasamente ale unor uzine pe care mari constructori auto ar intenţiona să le deschidă în România provin din dorinţa acestora de a se face remarcaţi într-un mod stupid. „Suntem în campanie electorală şi lucrul ăsta accentuează dorinţa unor oameni care sunt în politică de a se face remarcaţi într-un mod stupid. Sunt mulţi proşti în România, care vorbesc fără să ştie despre ce este vorba şi, din cauza asta, având şi poziţii importante unii dintre ei, transmit tot felul de informaţii false“, a declarat Tăriceanu pentru Capital. În ultima perioadă, mai mulţi oficiali, printre care Ovidiu Silaghi, ministrul pentru IMM, Comerţ şi Turism, Marius Popovici, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, şi Emil Boc, primarul Clujului, au menţionat în discuţii cu presa diferite amplasamente pentru fabrici ale Mercedes, Audi, Mitsubishi sau Peugeot.