Brief

ŞI ÎN AMBUTEIAJ, ŞI CU BANII LUAŢI Comisia pentru Transporturi din Parlamentul European ar putea propune un proiect de modificare a legislaţiei comunitare în domeniul transporturilor rutiere, care ar permite statelor membre să aplice taxe de congestionare a traficului tuturor categoriilor de vehicule, transmite EUobserver. Iniţial, membrii comisiei au discutat ideea taxării suplimentare a camioanelor şi autovehiculelor utilitare, pentru poluare, poluare fonică şi congestionarea traf

ŞI ÎN AMBUTEIAJ, ŞI CU BANII LUAŢI

Comisia pentru Transporturi din Parlamentul European ar putea propune un proiect de modificare a legislaţiei comunitare în domeniul transporturilor rutiere, care ar permite statelor membre să aplice taxe de congestionare a traficului tuturor categoriilor de vehicule, transmite EUobserver. Iniţial, membrii comisiei au discutat ideea taxării suplimentare a camioanelor şi autovehiculelor utilitare, pentru poluare, poluare fonică şi congestionarea traficului. În prezent, aşa numita „Directivă a Eurovinietei“ permite taxarea, de către statele membre, a participanţilor la trafic, strict pentru acoperirea costurilor de infrastructură, orice plată legată de protecţia mediului fiind exclusă în mod explicit. Directiva urmează să fie revizuită pentru a permite guvernelor să aplice taxe suplimentare pentru alţi „factori externi“, respectiv poluare, poluare fonică sau congestionarea traficului. În urma negocierilor, comisia a ajuns la un compromis care ar putea acorda statelor membre posibilitatea de a aplica o taxă de trafic pentru toate autovehiculele, similară cu cea existentă în prezent pentru centrul Londrei.

Un nou Cod fiscal până în martie

Guvernul va abroga Codul fiscal aflat în vigoare şi va elabora unul nou, care va fi prezentat Executivului ca lege până la sfârşitul lunii martie, având în vedere numeroasele modificări şi completări efectuate în ultimii ani, au declarat agenţiei Mediafax surse guvernamentale. Ideea a fost deja inclusă într-un document guvernamental. „Principalele reglementări sunt abrogarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, având în vedere numeroasele modificări şi completări care au fost aduse acesteia, şi elaborarea unui cod fiscal nou. Elaborarea noii legi va implica şi transpunerea prevederilor unor directive europene în domeniul impozitării, precum şi implementarea măsurilor cuprinse în Programul de Guvernare“, se arată în document. Legea privind Codul fiscal a fost aprobată de Parlament la sfârşitul anului 2003 şi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2004, fiind modificată de mai multe ori în ultimii ani prin proiecte de lege sau ordonanţe de urgenţă.

Da sau ba FMI, în două săptămâni

O decizie cu privire la încheierea unui acord cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) va fi adoptată în cel mult două săptămâni, a anunţat, la sfârşitul săptămânii trecute, ministrul finanţelor publice, Gheorghe Pogea, transmite Mediafax. Decizia va fi luată după aprobarea bugetului în Parlament şi discuţii cu Comisia Europeană, a adăugat oficialul, care a menţionat că banii vor fi direcţionaţi către finanţarea deficitului privat al balanţei de plăţi. La finele lunii ianuarie, preşedintele Traian Băsescu a afirmat că nu este partizanul unui împrumut de la FMI, ci mai degrabă al unuia acordat de Uniunea Europeană, şi a menţionat că a anunţat autorităţile de la Bruxelles că România intenţionează să contracteze un împrumut de şase-şapte miliarde euro, sub supravegherea Fondului.

Încă 70-75 km în 2009

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a declarat că în acest an vor fi finalizaţi 70-75 de kilometri de autostradă. „Consider kilometri finalizaţi cei pe care se poate intra şi ieşi. Ar fi gata, pe la sfârşitul anului, 30 de kilometri din Autostrada Bucureşti-Ploieşti, dar între nişte poduri, şi vreo 40-45 din Autostrada Transilvania. Cam atât anul ăsta“, a spus Berceanu. El a adăugat că de la bugetul de stat vor fi finanţate cinci proiecte de infrastructură rutieră, respectiv autostrăzile Transilvania şi Bucureşti-Ploieşti, centura de vest a Ploieştiului, pasajul Băneasa şi lărgirea la patru benzi a actualei centuri a Capitalei. Totodată, ministrul a precizat că din bugetul din acest an al ministerului, 2,4 miliarde de lei vor fi direcţionate către infrastructura rutieră.

Creşterea PIB va fi sub 1% în primul trimestru

„Creşterea economică a României se va situa sub 1% în primul trimestru al acestui an“, a declarat ministrul finanţelor publice, Gheorghe Pogea. Bugetul din 2009 este bazat pe o creştere economică prognozată de 2,5%, un deficit bugetar de 2% din PIB şi o rată a inflaţiei de 5%. Pogea a mai spus că nu se aşteaptă ca România să fie penalizată în 2009 pentru un deficit bugetar excesiv. El a explicat că declanşarea procedurii de deficit excesiv de către Comisia Europeană se face în anul următor celui în care deficitul a depăşit 3% din PIB şi doar dacă acesta nu a fost ajustat. Ministrul a mai subliniat faptul că România are nevoie de o consolidare fiscală, însă aceasta nu poate avea loc când veniturile „sunt de 30%-32% din PIB“.

Scădere istorică a economiei zonei euro

Economia zonei euro a înregistrat, în ultimele trei luni din 2008, cea mai accentuată scădere din istorie, de 1,5%, declinul fiind antrenat de performanţele slabe ale Germaniei şi de reducerea semnificativă a produsului intern brut (PIB) în Franţa şi Italia, transmite Reuters. Astfel, PIB-ul celor 15 state care folosesc moneda europeană a scăzut cu 1,5% în ultimul trimestru al anului trecut, comparativ cu trimestrul anterior, potrivit datelor Eurostat. În raport cu perioada octombrie-decembrie 2007, economia s-a redus cu 1,2%. Pe ansamblul anului trecut, PIB a crescut cu 0,7%, comparativ cu 2007. Rezultatele referitoare la evoluţia economiei, dar şi cele care privesc frânarea creşterii preţurilor vor determina, probabil, Banca Centrală Europeană (BCE) să reducă şi mai mult dobânda-cheie la următoarea şedinţă, din martie. Evoluţia economiei zonei euro din trimestrul al patrulea esta mai slabă decât cea a SUA, unde PIB a scăzut cu 1%.

Costuri mai mici cu izolarea termică a clădirilor

Ministerul Dezvoltării a elaborat un proiect de act normativ potrivit căruia asociaţiile de proprietari vor participa într-o măsură mai redusă decât în prezent la finanţarea lucrărilor de reabilitare termică a clădirilor. Astfel, proprietarii vor plăti 20% din costurile totale, nu 33%, ca în prezent. Diferenţa va fi acoperită din fonduri de la bugetul de stat (50%) şi autorităţile locale (30%). În prezent, proprietarii, statul şi autorităţile locale au obligaţia să acopere fiecare circa o treime din suma totală necesară. Intenţia Ministerului Dezvoltării privind modificarea schemei de finanţare a fost anunţată anterior, în mai multe rânduri, şi a fost recent inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă. Conform acesteia, autorităţile locale vor putea prelua parţial sau integral cheltuielile asociaţiilor de proprietari.

Ionuţ Popa preia şefia OPSPI

Fostul viceprimar general al Capitalei, Ionuţ Popa (PD-L), va fi numit la conducerea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, coordonat de ministrul economiei, Adriean Videanu. Popa a fost adjunctul lui Adriean Videanu la Primăria Capitalei, el preluând postul de viceprimar, în 2007, de la Ludovic Orban, numit atunci ministru al transporturilor. Ionuţ Popa are 36 de ani şi este de profesie inginer. OPSPI a trecut de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Ministerul Economiei printr-o hotărâre aprobată la începutul anului de Guvern. Oficiul administrează în numele statului acţiunile la aproximativ 60 de companii, cele mai multe din sectorul energetic.