Brief

Problema: un pui de viscol, anunţat cu două zile înainte. Resurse: 2.525 de utilaje de deszăpezire, 600 de tone de motorină, 95.000 de tone de sare, 120.000 de metri cubi de nisip, reţeaua inspectoratelor de urgenţă, armata şi tot restul uniformelor din ţară, gata de intervenţie. Rezultate: două zile şi două nopţi de coşmar în 29 de judeţe, zeci de localităţi fără curent electric, zeci de drumuri blocate, zeci de trenuri cu sute de minute întâr­ziere, sute de maşini

Problema: un pui de viscol, anunţat cu două zile înainte. Resurse: 2.525 de utilaje de deszăpezire, 600 de tone de motorină, 95.000 de tone de sare, 120.000 de metri cubi de nisip, reţeaua inspectoratelor de urgenţă, armata şi tot restul uniformelor din ţară, gata de intervenţie. Rezultate: două zile şi două nopţi de coşmar în 29 de judeţe, zeci de localităţi fără curent electric, zeci de drumuri blocate, zeci de trenuri cu sute de minute întâr­ziere, sute de maşini îngropate, cu tot cu oameni, în troienele de pe şosele, pentru 12 sau 24 de ore, fără vreun ajutor. De ce?

Mult sânge rece

„În aceste zile, vă daţi primul examen în competenţă, în ceea ce priveşte gestionarea problemelor de iarnă. Nu vreau să aud scuze că zăpada ne-a prins nepregătiţi, altfel veţi răspunde cu funcţia pe care o aveţi“, îi avertiza Emil Boc pe prefecţi înainte de viscol. Luaţi cu politica şi cu negocierile pentru formarea unei majorităţi în sprijinul unui prim-ministru încă nedesemnat, responsabilii guvernamentali parcă nici n-au auzit apelurile dramatice, preluate de toată presa, ale celor ce fuseseră luaţi prizonieri de viscol. Când ninsoarea s-a mai domolit, ministrul transporturilor a sacrificat doi subalterni. Toată lumea e mulţumită şi cu lacrimi pe obraz.

Da capo al fine

Ca să nu mai rămână repetent şi anul viitor, preşedintele l-a trimis pe premierul demis înapoi în parlament, să ceară vot de învestitură. Hiturile din 2009 se aud iarăşi (şi ni le vor fredona şi tot anul viitor): „Avem nevoie să punem imediat în practică măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, pentru a pregăti relansarea economică şi menţinerea locurilor de muncă.“ Nimeni nu cântă mai ameţitor chestia asta ca Emil Boc. De-aia şi este prim-ministru.

Cel mai vândut vehicul străin în Rusia

În ciuda regresului impresionant al pieţei auto ruse (-50%), modelul Logan, comercializat sub emblema Renault, dar asamblat din componente trimise de la Mioveni, a devenit cea mai vândută maşină străină. Clasamentul general al vânzărilor este dominat de modelele autohtone Lada (Priora, Samara, 2105 şi Kalina), urmate de Renault Logan, cu 48.726 de unităţi, iar pe şase se află Ford Focus cu 47.491 de unităţi. În primele 11 luni din 2009, Logan s-a vândut în 1,3 milioane de unităţi. Cele mai importante pieţe pentru modelele Dacia în primele zece luni au fost Germania (73.476 unităţi), Franţa (49.208), Rusia şi România (36.874).

Explorer nu mai este privilegiat de Microsoft

Utilizatorii Windows vor putea, de acum înainte, să aleagă dintre 12 browsere web (Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, AOL, Maxthon, K-Meleon, Flock, Avant Browser, Sleipnir si Slim Browser), ca urmare a înţelegerii intervenite între Microsoft şi Comisia Europeană. În martie 2010, peste 100 de milioane de computere din Europa vor avea instalată funcţia „screen choice”, care permite selectarea browserului dorit, după care, ritmul anual de instalare a acesteia (sub forma unui update furnizat de Microsoft) se va plasa în mod constant la un volum de 30 de milioane de computere pe an.

Taxe locale cu 15% mai mari în 2010

Hotărârea a fost adoptată săptămâna trecută de Consiliul General al Capitalei, după ce în noiembrie, în plină campanie electorală, măsura fusese respinsă. Vestea (ceva mai) bună este că plata obligaţiilor de acest fel până cel târziu pe 15 martie 2010 aduce contribuabilului o bonificaţie de 10%, în loc de 7%, cât a fost în 2009.

DECLARAŢIA SĂPTĂMÂNII

Trebuie să trecem de la creşterea bazată pe consum, pe datorie, la creşterea bazată pe exporturi şi investiţii.
Valentin Lazea, Economist-şef, BNR

6,1 mld. de euro este costul implementării până în 2015 a angajamentelor luate de România faţă de UE în privinţa reducerii emisiilor de CO2. Până în 2020, suma se va dubla.