Jumătate din români nu se califică pentru o viaţă decentă în Europa secolului XXI, potrivit Eurostat. Fără a fi neapărat săraci în sens strict, nu pot avea o alimentaţie satisfăcătoare caloric (cazul a 19% din populaţie), nu-şi permit să încălzească îndeajuns locuinţa (25%), nu-şi pot plăti o vacanţă de o săptămână (76%) şi nu-şi pot cumpăra o maşină (49%). Un scor mai mare la indicele agregat al privaţiunilor are doar Bulgaria (51%). Alte evaluă
Jumătate din români nu se califică pentru o viaţă decentă în Europa secolului XXI, potrivit Eurostat. Fără a fi neapărat săraci în sens strict, nu pot avea o alimentaţie satisfăcătoare caloric (cazul a 19% din populaţie), nu-şi permit să încălzească îndeajuns locuinţa (25%), nu-şi pot plăti o vacanţă de o săptămână (76%) şi nu-şi pot cumpăra o maşină (49%). Un scor mai mare la indicele agregat al privaţiunilor are doar Bulgaria (51%). Alte evaluări: Polonia (32%), Ungaria (37%), Cehia (16%). Media UE: 17%
Sărăcie de argint
Aproape un sfert din populaţia României (23%) era ameninţată de sărăcie în urmă cu un an, potrivit Eurostat, ceea ce ne plasează pe locul secund într-un trist clasament al UE, după Letonia (26%) şi înaintea Bulgariei (21%) şi Greciei, Spaniei şi Lituaniei (câte 20%). Cele mai mici cote se înregistrează în Cehia (9%), Olanda şi Slovacia (câte 11%), Austria, Danemarca, Slovenia, Suedia şi Ungaria (câte 12%). Media UE este de 17%.
Contrareforma energetică
CSAT a dat undă verde creării celor doi „campioni naţionali“, Electra şi Energetica, meniţi să salveze termocentralele ineficiente şi poluante şi să acopere costul subvenţiilor la cărbune din profitul unităţilor hidro şi nucleare. Efecte secundare: excesul de opacitate, dar şi de concentrare a pieţei, care ar ajunge la un indice HHI de 3.000, zona de eficienţă oprindu-se la cota 1.800, în timp ce măsurile antitrust se aplică dincolo de pragul de 1.000.
Pericolul cu nume de cod W
Tronsonul Comarnic-Braşov
Semnarea contractului dintre guvernul României şi consorţiul Vinci-Aktor pentru construirea într-un interval de patru ani a 58 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Braşov este probabil cel mai încurajator semnal al acestui început de an. Lucrările sunt evaluate la 1,2 miliarde de euro, dar adăugarea costurilor financiare (un credit pe 30 de ani, care coincide cu perioada de concesionare către partenerul privat) ar duce factura finală la 4,8 miliarde de euro. Pentru amortizarea costurilor, accesul pe acest tronson de autostradă va fi supus taxării, de la un euro, cât se estimează acum, la doi-patru euro, cât arată nişte evaluări mai prudente. Dacă acest parteneriat va avea succes, el ar putea servi drept model pentru alte proiecte de infrastructură.
DECLARAŢIA SĂPTĂMÂNII
MIHAI TĂNĂSESCU, reprezentantul României la FMI