„Nu vă permiteţi un sector public de tip Mercedes, ci unul de tip Dacia. Asta, nu pentru că ar fi ceva în neregulă cu Dacia.“ Acesta este răspunsul lui Jeffrey Franks, şeful delegaţiei FMI, la dilema hamletiană a guvernanţilor: tăiem cheltuielile publice sau doar ne facem că le tăiem?… Asta, nu pentru că nu ar fi promis şi în 2009 că vor reduce costurile administraţiei de stat. Ci pentru că n-au făcut-o.

Paguba ­pagubei

Pe cât de repede se reformează sectorul bugetar, pe atât se vor duce banii în investiţii şi cofinanţări pentru proiecte. Este ecuaţia (simplă!) pe care reprezentantul nostru la FMI, Mihai Tănăsescu, o explică pe toate canalele media, să se audă şi la Palatul Victoria. Soluţia: reducerea posturilor dispensabile, până la 0,5% din PIB. Pericolul – o dublă pagubă: concedierea funcţionarilor utili, spre salvarea clientelei şi a nepoţilor.

Milionul ­inevitabil

Ministrul Vlădescu se aşază în răspărul tuturor analizelor disponibile şi al experţilor FMI, în chestiunea milionului de şomeri aşteptat în 2010: „Nu cred că vom avea mulţi şomeri, pentru că avem creştere economică.“ Dacă va fi cum zice dumnealui, vom fi excepţia într-o economie globală în care şomajul bate record după record, pe un curs de relansare. Şi am mai putea fi acea economie est-europeană care îşi va compromite astfel potenţialul de refacere rapidă.

Medalie de argint

Doar italienii, care reuşesc să sustragă impozitării 51% din venituri, îi depăşesc pe români la evaziune fiscală (42%), potrivit unui studiu bazat pe statisticile fiscale din ţările UE. Pe locurile următoare în top se clasează Bulgaria, Estonia şi Slovacia.

România, furnizorul european low-cost

Producţia autohtonă de autovehicule va atinge 765.000 de unităţi în 2013, apreciază compania de cercetare BMI, care consideră că peste trei ani uzinele Dacia şi Ford vor ajunge la capacitate maximă. Dinamica se va datora atât creşterii pieţei interne (cu 60% faţă de 2008, peste media pieţelor din regiune), cât mai ales exportului, care va prelua 611.000 de autovehicule din producţia anului 2013 (creştere prognozată de 400% faţă de 2008, pe seama unui foarte bun raport preţ-calitate). În primele 11 luni din 2009, faţă de perioada similară din 2008, producţia românească de autovehicule a crescut cu 13%, în condiţiile în care vânzările interne au scăzut cu peste 55%, iar livrările la export s-au majorat cu 56%.

Indicele imobiliar va fi lansat la vară

195-46658-02_anunt_04_evzmica.jpgInstitutul Naţional de Statistică nu este mulţumit de rezultatele fazei pilot a elaborării indicelui imobiliar, care ar urma să furnizeze preţurile de referinţă pentru tranzacţiile de pe piaţa de profil. Deşi notarii se dovedesc cooperanţi şi livrează datele, multe din ele sunt alterate de condiţiile particulare ale unor tranzacţii atipice. Totodată, deoarece dinamica lui va conta în ecuaţia inflaţiei, indicele trebuie să fie calculat cu maximă acurateţe, deci finalizarea metodologiei va mai întârzia. Nu mai târziu de vara lui 2010, ne asigură preşedintele INS, Vergil Voineagu, termen la care s-a angajat faţă de Eurostat.

DECLARAŢIA SĂPTĂMÂNII

195-46659-02_fabienneilkovitz_04_med.jpgPartea cea mai rea a crizei a trecut, dar efortul pentru implementarea reformelor trebuie să continue.
Fabienne Ilkovitz, reprezentanta Comisiei Europene

195-46660-02_internet_04_ccfotogram.jpg22,4 ore pe săptămână petrec în medie românii pe internet, 4,4 ore ca să citească ziare şi 3,7 ore ca să vadă filme pe video (capitole la care se află în fruntea europenilor).