Anuntul oficialilor de la Tesco se bazeaza pe succesul inregistrat anul trecut si la inceputul acestui an de mai multe companii romanesti de vanzare a bunurilor de larg consum on-line. Specialistii spun ca in urmatorii cinci ani, peste trei milioane de romani vor detine carduri sau carti de credit. Prin urmare, Tesco vrea sa se extinda pe o piata virtuala destul de semnificativa.
Tesco intentioneaza sa investeasca aproape 60 milioane de dolari in sectorul romanesc de distributie a bunurilor de larg consum, prin construirea a cel putin cinci supermarketuri in zona de vest a tarii si Bucuresti.
David Reid, vicepresedintele Tesco pentru Europa Centrala si de Est si pentru Asia, a declarat ca romanii sunt deja obisnuiti cu vanzarile on-line de produse electronice si bunuri de larg consum.
„Studiile realizate de noi au aratat ca Romania are un potential extraordinar in privinta Internetului. Speram ca divizia noastra de vanzari on-line Tesco.com sa aiba succes pe piata romaneasca”, spune Reid.
El a declarat ca, deocamdata, proiectul se gaseste in stadiul de constructie, deoarece conducerea Tesco nu s-a decis daca va cumpara domeniul Tesco.ro sau se va merge in continuare pe varianta internationala. „Oricum, varianta virtuala a supermarketului Tesco va fi finalizata o data cu lansarea primului magazin in Romania. Ne-am gandit sa aducem marfa din Ungaria, dar ar fi mult prea costisitor pentru noi”, spune Reid. Oficialii de la Tesco au anuntat de curand ca investitiile din Romania fac parte dintr-un program al grupului britanic, in valoare de 1,4 miliarde de lire (2 miliarde dolari).
„Pana la sfarsitul anului viitor intentionam sa construim sau sa achizitionam 70 de noi supermarketuri in Europa de Est si Asia, care vor comercializa alimente si alte marfuri”, spune Reid. Investitiile grupului britanic din Romania urmeaza sa fie orientate, pentru inceput, pe orasele din apropiere de granita cu Ungaria, de unde urmeaza sa se faca aprovizionarea cu marfa.
Ungaria este de altfel tara unde Tesco a inregistrat cel mai mare succes din Europa, deschizand nu mai putin de 18 supermarketuri in ultimii zece ani. „Romania nu indeplineste, deocamdata, toate criteriile noastre de expansiune. Puterea de cumparare a populatiei este mult mai scazuta decat in tarile din Centrul Europei, asa ca pentru inceput vom fi mai precauti”, spune Reid, care s-a ocupat de expansiunea Tesco in ultimii cinci ani.
„Foarte multa lume spune ca decizia noastra de expansiune in rasaritul Europei vine putin cam tarziu”, a adaugat vicepresedintele Tesco.
„Important este ca ne orientam spre o pozitie de lideri de piata. Pana acum am fost norocosi ca am beneficiat de atentia publicului. Cu cat vom extinde mai repede operatiunile, cu atat vom ajunge mai repede la pozitia de lideri”, explica oficialul de la Tesco.
Chiar daca nici una dintre filialele straine ale grupului nu a obtinut inca profitul asteptat, conducerea Tesco ramane increzatoare fata de potentialul pe care il au tarile in dezvoltare din Europa Centrala si de Est si Asia.
„Decizia Tesco de a se lansa pe pietele in dezvoltare este evident legata de perspectivele unei dezvoltari mai rapide, dar si de un risc crescut”, spune Andrew Fowler, analist la Morgan Stanley Dean Witter. „Profiturile Tesco vor fi expuse in economiile mai volatile”, adauga el.
David Reid, vicepresedintele companiei, afirma ca in momentul de fata, 9% din vanzarile Tesco sunt realizate in tarile in dezvoltare. Reid a adaugat ca, pentru a se mentine in lupta cu Carrefour, Tesco se gandeste sa deschida magazine si in China, si Japonia. Tesco intentioneaza de asemenea sa intre si in Malaezia.
Oricum, primul pas al Tesco de expansiune in afara Marii Britanii nu a fost deloc un succes. In 1992 grupul a preluat lantul francez de supermarket-uri Catteau, dar in 1997 a fost nevoit sa-l vanda din cauza profitului sub asteptari.
Tesco a separat anul trecut divizia de vanzari prin Internet de activitatea de baza. In numai un an de zile, Tesco.com a devenit lider mondial in domeniul vanzarilor on-line.
Cum se face o afacere in stil britanic
In 1932, TE Stockwell si Jack Cohen au fondat Tesco, companie care 15 ani mai tarziu a devenit publica. In ultimul deceniu, Tesco Plc a reusit sa ramana liderul britanic in domeniul distributiei bunurilor de larg consum, cu 639 supermarket-uri in Anglia, Scotia, Tara Galilor si Irlanda de Nord. Grupul britanic mai are deschise 182 magazine in Franta, Ungaria, Polonia, Cehia, Irlanda si Slovacia.
In supermarketurile Tesco se vinde o varietate larga de produse alimentare, obiecte de uz casnic, cosmetice si produse electronice.
Alte subsidiare ale grupului includ Tesco Property Holdings, Spen Hill Properties, Tesco Capital, Tesco Insurance si Tesco Stores Hong-Kong.
Vanzarile din Marea Britanie au incetinit in ultimii trei ani. Cresterea de anul trecut a fost de 7,4%, de la nivelul de 12,8% in 1998, in vreme ce cifra internationala de vanzari a crescut cu aproape patruzeci de procente in ultimii doi ani.
Desi Tesco are 140 de magazine in afara Europei de Vest, trebuie sa tina pasul cu rivali precum lantul francez Carrefour, care detine 745 magazine in afara regiunii, si compania olandeza Royal Ahold NV, cu aproximativ 2.600 magazine.
Tesco Plc a cheltuit 1,5 miliarde lire in afara Marii Britanii din 1998, incercand sa-si reduca dependenta fata de piata de origine, unde a redus costurile cu 500 milioane lire in ultimii doi ani, pentru a-si mentine pozitia de lider. Presiunea preturilor s-a accentuat in Anglia de cand Wal-Mart Stores Inc. a patruns pe piata in 1999, achizitionand Asda Group, al treilea mare lant de supermarketuri din Marea Britanie, pentru 6,7 miliarde lire.    

O piata de retail de patru miliarde dolari
Cu o piata de retail estimata la patru miliarde dolari, Romania este din ce in ce mai atractiva pentru marile lanturi comerciale, interesul acestora manifestandu-se in investitii consistente. In prezent, in Romania se intalnesc (sau sunt in constructie) toate tipurile de lanturi de magazine: hipermarket, supermarket si cash and carry. Metro Cash & Carry Romania, componenta a grupului german Metro AG, este principala reprezentanta a segmentului cash & carry, cu investitii de 210 milioane DM si detine in prezent zece magazine in Romania, din care trei in Bucuresti. Firma germana Selgros Cash & Carry Romania isi va deschide cel dintai magazin in prima jumatate a acestui an in Brasov, unde se vor afla si birourile centrale ale firmei. Anul acesta se va deschide si primul hipermarket de pe piata romaneasca, prin intrarea gigantului francez Carrefour, ce va fi urmata de extinderea retelei sale in cateva dintre marile orase din tara. Investitia facuta pentru deschiderea hipermarketului, pe soseaua Bucuresti-Pitesti, se situeaza, potrivit oficialilor Carrefour, in apropierea a 40 de milioane de dolari. Tot anul acesta va fi deschis in Bucuresti un alt hipermarket, al grupului Leclerc, unde se vor comercializa produse IT, bijuterii, textile, carti si va fi urmat de un al doilea hipermarket la Constanta. Investitii straine consistente a atras in ultimii ani si segmentul de supermarket. Billa Romania, componenta a grupului austriac Billa, are in prezent cinci magazine si are prevazut in planurile de investitii deschiderea a inca 11 magazine in urmatorii trei ani. Interesat de Romania este si grupul belgian Cora-Louisdelhaize, care intentioneaza sa deschida un numar de 100-110 magazine, dupa ce primele doua supermarketuri deschise la Timisoara sub brandul Profi, care au necesitat fiecare doua milioane de marci investitii, s-au bucurat de succes.