Intermediarii de pe piaţa de capital au început să fie tot mai prezenţi în zona serviciilor de socializare online. Monetizarea acestor instrumente mai are însă de aşteptat. Serviciile de socializare online, preum Facebook sau Twitter, sunt din ce în ce mai căutate de companii pentru marketing şi promovare. Expansiunea tranzacţionării prin internet, care permite deja deschiderea unui cont, vânzarea şi cumpărarea de acţiuni sau instrumente financiare, retragerea banilo
Intermediarii de pe piaţa de capital au început să fie tot mai prezenţi în zona serviciilor de socializare online. Monetizarea acestor instrumente mai are însă de aşteptat.
Serviciile de socializare online, preum Facebook sau Twitter, sunt din ce în ce mai căutate de companii pentru marketing şi promovare. Expansiunea tranzacţionării prin internet, care permite deja deschiderea unui cont, vânzarea şi cumpărarea de acţiuni sau instrumente financiare, retragerea banilor şi închiderea contului fără a face vreun drum la agenţia brokerului, a convins intermediarii să înceapă vânătoarea de clienţi şi prin programele destinate iniţial unor scopuri mult mai relaxante, cum ar fi interacţiunea cu prietenii aflaţi departe.
Printre milioanele de utilizatori ai Facebook se află şi Bursa de Valori Bucureşti (BVB). Din păcate însă, absenţa unor discuţii frecvente sau a unor postări zilnice din partea unor administratori ai contului, BVB nu are prea mulţi prieteni şi fani. Remarcabil rămâne faptul de a-şi crea un cont la serviciul de socializare, unde probabil că ar trebui să vedem în lista de prieteni Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Depozitarul Central şi ministrul de finanţe.
Intercapital Invest este un utilizator al Facebook mult mai activ decât BVB. Deşi s-a înregistrat în martie, faţă de ianuarie în cazul BVB, Intercapital are deja 254 de prieteni, în timp ce BVB are doar 81. Mai mult decât atât, intermediarul a lansat şi o aplicaţie specială pentru Facebook. Denumită StocksRO, aplicaţia se instalează direct în contul utilizatorului şi afişează o listă de acţiuni, derivate şi obligaţiuni aleasă de acesta. De asemenea, furnizează şi informaţii de tranzacţionare legate de fiecare instrument ales (variaţia netă în lei, volumul, preţul minim şi maxim) şi grafice intraday, pe şase luni, un an, doi ani sau trei ani.
Mai activi cei din străinătate
Pe Facebook se mai găsesc, dintre brokeri, şi ConfidentInvest, GM Invest şi Tradeville. Ultimul broker este şi foarte activ, cu postări relativ dese (săptămânale, în medie) şi cu discuţii în care cer răspunsuri din partea „prietenilor“. Celelalte două sunt mai puţin active.
Mult mai prezentă în spaţiul virtual este cea de-a două platformă de tranzacţionare din România, cea de la Sibiu. Sibex are postări zilnice în care oferă informaţii legate de starea pieţei, rapoarte şi discuţii. Totodată, Sibex organizează şi webinarii, adică prezentări online, la care cei interesaţi pot participa din faţa propriului calculator.
Prezenţa pe Facebook a brokerilor este normală, în condiţiile în care utilizatorii pot vedea zilnic reclame la diferite tipuri de tranzacţionare, în special forex. Blogurile, în care de obicei sunt tratate mult mai pe larg subiectele, şi postările pe diferite pagini de socializare au devenit elemente normale de marketing, iar societăţile din ţara noastră nu inventează nimic, doar adoptă instrumente deja utilizate de cei din străinătate. X-Trade Brokers Spania, spre exemplu, intermediar prezent şi la noi, are o puternică prezenţă online, iar pe Facebook-ul spaniol are peste 600 de „prieteni“.
Aplicaţii specializate gratuite
Conturile pe facebook nu sunt singurele modalităţi de atragere a clienţilor. Intercapital, care oferă aplicaţia StocksRo şi pentru telefoanele iPhone, are şi un site de educaţie financiară, un buletin bursier săptămânal, o platformă de simulare a tranzacţiilor, dar şi un ghid animat de investiţii disponibil pe YouTube. Saxobank, brokerul danez venit recent şi în ţara noastră, oferă gratuit aplicaţii specifice tranzacţionării pe pieţele de capital. Widgeturile pot fi instalate de orice utilizator pe calculatorul personal, nemafiind astfel nevoit să deschidă mai multe pagini de net pentru a urmări evoluţia unor perechi valutare sau alte instrumente financiare, având la dispoziţie şi notificări automate în cazul în care o cotaţie atinge un anumit nivel.
Deocamdată, nu există date despre clienţi pe care intermediarii să îi fi găsit cu ajutorul acestor servicii online. Acest tip de marketing este încă la început, iar monetizarea este departe de a fi pusă la punct. Dar dacă se poate face un târg imobiliar exclusiv online (imosfera.imobiliare.ro), atunci este evident că şi disponibilitatea brokerilor către această zonă va creşte. Inclusiv prin angajarea unor persoane care să se ocupe exclusiv de activitatea de pe Facebook sau alte pagini de acest gen.