Documentul notează că Ungaria, în timpul deţinerii preşedinţiei Uniunii Europene în 2011, a stabilit ca prioritate îmbunătăţirea circulaţiei pe Dunăre pentru a creşte cu 20% până în 2020 transportul de marfă pe fluviu.

Ungaria a precizat că vrea să atingă acest obiectiv într-un mod care să protejeze mediul, astfel încât "transportul să se adapteze la fluviu" şi nu invers.

Totuşi, între timp, Guvernul de la Budapesta a alocat pentru altceva cele 20,7 miliarde de forinţi (70,6 milioane de euro) puse deoparte pentru proiectul privind şenalul navigabil. Se pare însă că Johannes Hahn îi va transmite lui Pal Volner, secretarul de stat pentru infrastructură, că fondurile trebuie folosite pentru scopul lor original, mai scrie publicaţia, citând surse de la Bruxelles.

La iniţiativa Comisiei, miniştrii transporturilor din statele riverane Dunării s-au reunit pentru prima dată la 11 iunie la Luxemburg şi au căzut de acord cu privire la o declaraţie care stabileşte o serie de angajamente menite să împiedice repetarea blocajelor care au afectat traficul pe Dunăre toamna trecută.

Declaraţia reafirmă obligaţiile deja existente de a menţine şenalul navigabil la standarde optime şi prevede măsuri pentru a aborda probleme precum scăderea nivelului apei sau formarea gheţii. Miniştrii de resort din Austria, Bulgaria, Croaţia, Germania, Republica Moldova, România şi Slovacia au semnat declaraţia, în timp ce Serbia şi Bosnia au trimis scrisori de susţinere a documentului. Ungaria a fost singura ţară care nu a semnat încă declaraţia.

Totuşi, Ministerul Dezvoltării de la Budapesta a precizat pentru Vilaggazdasag că este deschis să ajungă la un acord cu Bruxellesul în această chestiune.

În septembrie şi octombrie 2011, navigaţia pe Dunăre a suferit un blocaj complet din cauza debitului scăzut al Dunării de Jos timp de peste 38 de zile. Probleme similare au avut loc în noiembrie 2011 în sectorul maghiar, în cel sârbesc şi în cel bulgar al Dunării. Pe lângă pierderile suportate de companiile de navigaţie, aceste blocaje subminează, potrivit Comisiei Europene, încrederea în navigaţia pe Dunăre ca mod de transport fiabil şi rentabil, existând riscul ca în viitor transportul de mărfuri să se facă utilizând moduri de transport mai puţin ecologice.