Marea Britanie vrea să încalce acordul post-Brexit, dacă Bruxelles-ul nu recunoaște rolul Curții Europene de Justiție, a scris Mirentxu Arroqui într-un articol de opinie realizat pentru La Razon.
Bruxelles-ul amenință Londra cu „consecințe grave” dacă suspendă Protocolul irlandez
Războiul post-Brexit dintre Regatul Unit și Cei 27 se intensifică. După ce Bruxelles-ul a văzut că ramura sa de măslin nu dă efectele dorite, a trecut la amenințări. Vicepreședintele Comisiei Europene, Maros Sefcoviv a avertizat, vineri, că vor exista „consecințe grave”, dacă Regatul Unit își va îndeplini ordinul de suspendare unilaterală a aplicării protocolului Irlandei de Nord, conform larazon.es
După o întâlnire la Bruxelles cu omologul său britanic, David Frost, Sefcovic a apărut într-o scurtă conferință de presă fără întrebări în care a acuzat Downing Street că nu a făcut „nicio mișcare” pentru a ajunge la un acord.
Regatul Unit a amenințat în ultimele săptămâni cu posibilitatea de a apăsa așa-numitul „buton nuclear” al Protocolului Irlandei de Nord, articolul 16, care i-ar permite să suspende pactul și să declanșeze un război comercial cu Cei 27. Conștientă de aceste amenințări, Comisia Europeană pregătește de câteva săptămâni eventuale represalii care ar putea include tarife la unele produse sau ca Regatul Unit să mai participe la anumite programe europene. Scopul este de a-și arăta dinţii şi de a arăta că Bruxelles-ul este gata să plătească Londrei cu aceeași monedă, fără a mai fi surprins de provocarea britanică. „Auzim multe despre articolul 16 în acest moment, dar trebuie să fie clar că activarea lui pentru a urmări renegocierea protocolului ar avea consecințe grave”, a explicat comisarul care a invocat „instabilitatea și imprevizibilitatea” pentru cetățenii și companiile din Irlanda de Nord și, de asemenea, relațiile dintre Marea Britanie și Cei 27 ca principalele motive de îngrijorare.
Sefcoviv însuși a recunoscut că săptămâna viitoare va fi crucială și pe 12 noiembrie se va întâlni din nou cu Frost la Londra. O dată aleasă cu grijă deoarece este ziua în care se încheie conferința COP26 privind schimbările climatice de la Glasgow (Marea Britanie) și se presupune că Downing Street, în calitate de gazdă a acestei întâlniri, nu va face niciun pas până nu va fi încheiat această întrunire de înalt nivel internațional. În plus, săptămâna viitoare este de aşteptat să aibă loc și noi negocieri între Regatul Unit și Franța pentru licențele pescarilor francezi în apele britanice, în urma întâlnirilor nereușite din această săptămână.
Deși articolul 16 prevede o perioadă de dialog între părți cu o lună înainte de a lua măsuri, apăsarea acestui buton nuclear înseamnă a se juca cu focul în ajunul unui Crăciun în care deficitul de materii prime și problemele de aprovizionare globală, precum şi criza energetică, amenință penuria anumitor produse.
În acordul de divorț, cele două părți au convenit ca provincia britanică Irlanda de Nord să fie aliniată la piața comună. Bruxelles și Londra au ajuns la această soluție ca o modalitate de a evita o graniță dură între Irlanda de Nord (teritoriu britanic) și Republica Irlanda care ar pune în pericol pacea la care s-a ajuns prin Acordul din Vinerea Mare semnat în 1998, după decenii de terorism al Arnatei Republicane Irlandeze (IRA).
Irlanda de Nord se află în afara uniunii vamale europene
Astfel, Irlanda de Nord se află în afara uniunii vamale europene, iar controalele la frontieră sunt transferate în Marea Irlandei. Granița invizibilă dintre cele două Irlande devine intrarea pe piața comună europeană și de aici necesitatea ca aceasta să nu devină o ușă din spate care favorizează contrabanda sau standardele laxe.
Ca o pipă a păcii, Bruxelles-ul a prezentat la jumătatea lunii octombrie un pachet pentru a încerca să reducă cât mai mult posibil controalele la frontieră, dar consideră că Regatul Unit nu răspunde acestei mâini întinse. Londra continuă să urmărească ca Curtea de Justiție a UE să înceteze să aibă jurisdicție asupra provinciei britanice, în ciuda faptului că teritoriul continuă să fie aliniat la piața comună, iar pentru Bruxelles acesta este un principiu nenegociabil.
Inițiativa prezentată la jumătatea lunii octombrie de Bruxelles pentru a rezolva problemele derivate din aplicarea Protocolului urmărește reducerea cu 80% a acestor controale sanitare pentru bunurile de origine animală și vegetală care merg din Marea Britanie în Irlanda de Nord. Ca modalitate de salvgardare a pieței comune, Bruxelles-ul propune înlocuirea acestor controale cu alte măsuri care să garanteze că aceste produse nu vor ajunge în Republica Irlanda și, prin urmare, în restul celor 27 de state UE, ci vor rămâne în provincia britanică. În plus, modificările pe care Comisia Europeană dorește să le introducă în aplicarea protocolului urmăresc și reducerea la jumătate a documentelor din declarațiile vamale de mărfuri