Numărul accidentelor rutiere în Europa sunt în continuă creștere. De exemplu, anul trecut, în România s-au înregistrat 94 de decese la un milion de locuitori, în vreme ce media europeană este de 61 de decese la un milion de persoane, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Germania și Suedia, care au avut în trecut performanțe foarte bune în materie de siguranță rutieră, înregistrează o creștere semnificativă a numărului de decese.
De asemenea, în alte state membre, cum ar fi Polonia și Belgia, care sunt deja în urmă în ceea ce privește siguranța rutieră, numărul deceselor crește. Motocicletele, în cazul cărora numărul deceselor nu a scăzut nici după mai bine de un deceniu, continuă să reprezinte o problemă.
Siim Kallas, comisarul UE pentru transporturi, a declarat: „Aceste cifre reprezintă un serios semnal de alarmă. Șoselele europene fac încă 85 de victime în fiecare zi. Voi solicita miniștrilor din toate statele membre informații despre planurile naționale de aplicare a reglementărilor în domeniul siguranței rutiere pentru 2012. Doresc să mă asigur că, inclusiv într-o perioadă economică dificilă, această activitate, atât de importantă pentru siguranța rutieră, primește atenția cuvenită”.
Pe parcursul ultimului deceniu, în cadrul Planului UE de acțiune pentru siguranța rutieră 2001-2011, s-au realizat progrese majore. S-a redus numărul deceselor rutiere cu aproape 45 % și s-au salvat peste 125 000 de vieți omenești.
Numărul deceselor rutiere din UE a scăzut în medie cu 6 % în fiecare an. Iar în unii ani scăderea a fost chiar de 11 % (2010).
Pentru perioada 2011-2020, Programul de acțiune pentru siguranța rutieră prevede o serie de inițiative diverse axate pe îmbunătățirea vehiculelor, a infrastructurii și a comportamentului participanților la trafic.
S-au definit șapte obiective strategice:
• îmbunătățirea măsurilor de siguranță pentru camioane și autoturisme
• construcția unei infrastructuri rutiere mai sigure
• proiectarea de vehicule inteligente
• înăsprirea condițiilor de acordare a permiselor și îmbunătățirea pregătirii conducătorilor auto
• o mai bună aplicare a legii
• limitarea cazurilor de vătămare corporală
• fixarea de noi priorități în ceea ce privește motocicliștii.