Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) propune o serie de măsuri pentru perioada 2016-2030 menite să contribuie la descongestionarea traficului şi reducerea poluării în regiunea Bucureşti-Ilfov.
Sunt propuse 55 de proiecte, cu un buget total de 6,8 miliarde de euro, dintre care 3,5 miliarde de euro reprezintă investiţii pentru proiectele Metrorex, iar 3,3 miliarde de euro ar urma să fie investiţiile autorităţilor locale.
În mod concret, PMUD propune înfiinţarea unei extensii de 1,3 km a liniei de tramvai prin Piaţa Unirii, care va face posibilă conexiunea liniei de tramvai din zona de sud-vest cu cea de nord-est a oraşului (buget estimativ 12,4 milioane euro); îmbunătăţirea infrastructurii de tramvai (216 milioane euro), a traseelor de tramvai (15 milioane euro), achiziţionarea de material rulant tramvaie (635 milioane euro, dintre care jumătate în perioada 2016-2023, iar cealaltă jumătate în 2024-2030); reabilitarea depourilor (134 milioane euro) şi a staţiilor de tramvai (100 milioane euro).
Printre proiectele vizate de PMUD se mai numără: benzile de circulaţie cu prioritate pentru transportul public (45 milioane euro), modernizarea reţelei de troleibuze (107 milioane euro), reabilitarea staţiilor de autobuz (22,8 milioane euro), a garajelor şi autobazelor RATB (256 milioane euro), reorganizarea traseelor de autobuz (prin crearea de rute principale care traversează oraşul şi ajustarea distanţei dintre staţii la o medie de 500-600 metri); crearea de parcări de tip park&ride la intrările de pe autostrăzile A1, A2, A3, staţia feroviară Progresul, Aeroportul Henri Coandă, extensia M2 (24 milioane euro).
PMUD încurajează transportul rapid de suprafaţă prin cumpărarea de tramvaie noi, moderne, late, cu podea joasă (286 milioane euro) şi a autobuzelor articulate, de mare capacitate (23 milioane euro), precum şi realizarea coridoarelor de transport rapid cu autobuzul pe rutele Buftea-Străuleşti şi Măgurele-Gara de Nord.
În ce priveşte transportul subteran, sunt vizate: construcţia şi punerea în funcţiune a liniei M6, inclusiv material rulant (1,055 miliarde euro), a liniei M5 (970 milioane euro), a fazei a doua a liniei M4 (Gara de Nord – Progresul) inclusiv material rulant (950 milioane euro), extinderea M2 începând din staţia Pipera, inclusiv material rulant (200 milioane euro), extinderea M3 din staţia Păcii, inclusiv material rulant (300 milioane euro).
PMUD propune totodată realizarea unei reţele de 250 de kilometri de piste de biciclete, având o lungime de aproximativ 60 km (50 milioane euro); înfiinţarea reţelei de agrement pentru biciclete (cu acces spre lacurile Chitila, Cernica, Mogoşoaia, Pădurea Băneasa); introducerea unui sistem de închiriere a bicicletelor, crearea unor noi zone cu prioritate pentru pietoni în centrul oraşului, dar şi îmbunătăţirea condiţiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă.