Primul transport Ro-La care a plecat, ieri, din gara Bucureşti – Progresu a ajuns la Glogovăţ – Arad  la ora 8:19, după o călătorie de 16 ore.

Autotrenurile din transportul Ro-La, efectuat de CFR Marfă, au fost descărcate, miercuri, în jurul orei 9.00. Deşi oficialii Ministerului Transporturilor se aşteptau la un drum de 17 ore, iar cei ai Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) la unul de 18-19 ore, trenul a ajuns în aproximativ 16 ore şi există posibilitatea ca durata să fie redusă la mai puţin de 15 ore.

„Ne aşteptăm la un timp de 18-19 ore, deoarece trenul circulă mai încet în această perioadă a anului, din cauza căldurii şinele se dilată, în plus trenurile CFR Marfă trebuie să acorde prioritate celor de călători. Noi ne dorim ca distanţa Bucureşti-Arad să fie parcursă în 12 ore”, a declarat pentru capital.ro Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

„Propunem, de asemenea, ca ora de plecare să fie 18:00 şi nu cea de marţi (ora 16:00 – n.r.). Ar fi o oră mult mai bună din mai multe puncte de vedere pentru transportatori”, a mai spus Hagiu.

De la Constanţa în Slovenia

Preşedintele FORT este foarte optimist şi încrezător în acest proiect şi, totodată, convins că nu se va opri la stadiul de experiment. „În două luni de zile vreau să cred că  transportul Ro-La va pleca de la Constanţa şi va ajunge până în Slovenia, trecând prin Ungaria şi Austria”.

Şoferii români vor scăpa astfel de controlul în trafic, de abuzurile autorităţilor maghiare şi mai ales de gropile din România.

Tarife mai mici cu fonduri europene

Săptămâna viitoare, reprezentanţii tranportatorilor şi cei ai SNTF CFR Marfă vor avea o întâlnire la Ministerul Transportului pentru  stabilirea tarifelor de tranport.

Preţul pe calea rutieră se situează între 300 şi 350 de euro, iar pe calea ferată acesta ar fi între 250-280 de euro, dacă tranportul va fi subvenţionat.

CFR Marfă ar putea aplica în 2010 pentru a obţine fonduri prin programul european „Marco Polo”, care finanţează transportul TIR-urilor pe calea ferată, pentru ruta Bucureşti – Arad, iar pentru cursele din acest an sumele necesare subvenţiei ar putea fi atrase de la Ministerul Mediului.

„Suntem în discuţii de la începutul anului cu cei de la Marco Polo pentru ruta Bucureşti – Arad şi, cu puţin noroc, se pot finaliza în acest an, iar în primăvara lui 2010 să putem aplica pentru fonduri. Se va da drumul însă la transportul RO-LA pe acest traseu în septembrie, cu bani de la Ministerul Mediului”, a declarat, pentru Mediafax, Călin Graţian, directorul general al CFR Marfă.

Programul „Marco Polo” este un program comunitar, finanţat şi gestionat de Comisia Europeană. În cadrul acestuia se pot obţine finanţări pentru transportul combinat, autostrăzi maritime şi acţiuni de evitare a traficului.