Ia să le numărăm, coane Fănică: Autostrada Soarelui - neterminată; calea ferată dintre Bucureşti şi Constanţa - se tot lucrează de câţiva ani buni la ea; Autostrada Transilvania - patru kilometri de asfalt la dracu-n praznic, în mijlocul câmpului; pasajul Basarab - un şir de stâlpi plus nişte segmente suspendate de bandă rutieră, başca un şantier-mamut fix în mijlocul Bucureştiului, cu gropi şi munţi de noroi. Toate sunt proiecte majore de infrastructură — toate
Ia să le numărăm, coane Fănică: Autostrada Soarelui – neterminată; calea ferată dintre Bucureşti şi Constanţa – se tot lucrează de câţiva ani buni la ea; Autostrada Transilvania – patru kilometri de asfalt la dracu-n praznic, în mijlocul câmpului; pasajul Basarab – un şir de stâlpi plus nişte segmente suspendate de bandă rutieră, başca un şantier-mamut fix în mijlocul Bucureştiului, cu gropi şi munţi de noroi. Toate sunt proiecte majore de infrastructură — toate importante, niciunul terminat. Şi tot niciunul nu are măcar o perspectivă cât de cât clară de finalizare.
Ceea ce se întâmplă cu pasajul Basarab e simptomatic pentru felul în care merg lucrurile. E cel mai mare proiect de infrastructură din Capitală aflat în derulare. Ar fi trebuit, cel puţin în principiu, să fie o prioritate zero pentru administraţia locală. Ar fi trebuit ca situaţia exproprierilor să fi fost rezolvată demult. Ar fi trebuit ca regimul monumentelor istorice aflate pe traseul căii de rulare să fi fost clarificat înainte să se sape prima groapă.
Dar ar fi fost prea uşor, nu? Săptămâna trecută, CGMB a pierdut recursul în procesul cu două ONG-uri care contestaseră în instanţă hotărârea prin care Consiliul declara pasajul ca fiind de utilitate publică. Două zile mai târziu, consilierii PSD au împiedicat votarea unei hotărâri prin care se solicita ajutorul Guvernului – singurul care poate, în realitate, să declare pasajul ca fiind de utilitate publică, simplificând astfel considerabil procedura exproprierilor. Asta după ce premierul Boc îşi declarase sprijinul pentru iniţiativa CGMB! Motivul deciziei consilierilor PSD – existenţa unor plângeri (nu dosare!) la DNA referitoare la exproprierile efectuate în mandatul fostului primar general, Adriean Videanu.
Tot circul ăsta a avut momente de-a dreptul penibile; când exproprierile au fost blocate în justiţie de cele două ONG-uri, în primăvara anului trecut, administraţia lui Videanu n-a avut o idee mai bună decât… să ceară dizolvarea acestor organizaţii!
Soluţia e simplă: o hotărâre de guvern prin care pasajul devine de utilitate publică şi declasarea monumentelor de pe traseu (eventual, cu strămutarea/conservarea lor) de către Comisia Naţională a Monumentelor Istorice. Dar pentru asta ne trebuie o administraţie responsabilă şi competentă, o justiţie imparţială şi legi clare ale proprietăţii. Ştiu, vreau luna de pe cer.