Traficul aglomerat, o problemă în orașele din Europa
Aglomerația în trafic afectează orașele din întreaga lume, iar Europa nu face excepție. De la capitalele pline de viață până la centrele istorice, multe orașe europene se luptă cu aglomerația.
Traficul rutier aglomerat provoacă pierderi economice, pierderi de timp și multe preocupări legate de mediu. Șoferii sunt nevoiți să petreacă ore întregi pe cele mai aglomerate drumuri din Europa, ceea ce duce la stres și frustrare.
Universitatea Europeană pentru Consum și Producție Responsabilă estimează că aglomerația din trafic costă Europa peste 100 de miliarde de euro sau 1% din PIB-ul său anual. În plus, cercetările efectuate de INRIX, o companie de date privind transportul, au arătat că cele mai grave puncte fierbinți de trafic din Europa ar putea impune șoferilor un cost uluitor de 213 de miliarde de euro până în 2025, din cauza timpului pierdut în ambuteiaje.
Pe lângă costurile economice, congestia crescută poate duce la o poluare ridicată a aerului. Conform unui raport al OCDE, se estimează că poluarea aerului va costa 1% din PIB-ul global și va duce la 6 până la 9 milioane de decese premature pe an până în 2060.
Traficul aglomerat apare ca urmare a unei interacțiuni complexe de factori. Printre aceștia se numără lipsa unor opțiuni eficiente de transport public, în special în țările în curs de dezvoltare, și blocajele de infrastructură.
Capitala, printre orașele din Europa cu cel mai intens trafic rutier
Bucureștiul a fost clasat pe locul al doilea într-un top recent al orașelor din Europa cu cel mai aglomerat trafic rutier, realizat de o firmă specializată în finanțarea autovehiculelor din Marea Britanie. În schimb, capitalele vecinilor noștri, Sofia și Budapesta, nu figurează în această listă, mai arată datele.
Conform acestei analize, orașul cu cel mai aglomerat trafic rutier din Europa este Dublinul. Șoferii din capitala Irlandei petrec în medie 68 de ore pe an blocați în trafic, pierzând astfel timp prețios și consumând aproximativ 164 de euro pe combustibil. Mai mult, aceștia produc aproximativ 223 kg de CO2 suplimentar pe parcursul unui an.
Pe locul al doilea în acest clasament se află Bucureștiul. Șoferii din capitala României pierd anual 106 ore din cauza traficului aglomerat, consumând în același timp aproximativ 123 de euro pe combustibil și generând aproximativ 181 kg de CO2 suplimentar.
Podiumul este completat de capitala Elveției, Berna, unde șoferii pierd în medie 36 de ore pe an din cauza aglomerației, dar consumă până la 195 de euro pe combustibil și produc până la 223 kg de CO2 suplimentar.
Locul al patrulea în acest top este ocupat de Istanbul, unde șoferii pierd în medie 84 de ore anual în trafic și cheltuiesc aproximativ 88 de euro pe carburant. Pe locul al cincilea se află Atena, cu o medie de 61 de ore pierdute anual în trafic și 171 de euro cheltuiți pe carburant.
Următoarele orașe care completează acest top sunt Marsilia din Franța, Lotz și Wrocław din Polonia, Oslo din Norvegia și Genova din Italia.