Cele două centre comerciale care urmează a fi inaugurate anul acesta vor creşte suprafaţa totală de retail modern a Bucureştiului cu peste 100.000 mp, până la 1,13 milioane de metri pătraţi. Astfel, stocul de centre comerciale la mia de locuitori din zona metropolitană va ajunge la aproximativ 452 mp, fiind mult în urma mediei orașelor mari din regiune, spun brokerii imobiliari.
„Pe baza calculelor interne ale Colliers, luând în calcul evoluția puterii de cumpărare și ritmul de creștere a consumului în următorii ani, estimăm că piața va mai putea absorbi în următorii ani aproximativ 200.000 mp suprafață închiriabilă, din care centrele comerciale anunțate spre livrare în București anul acesta însumează circa 100.000 mp”, a declarat Liana Dumitru, director asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
Livrarea noului mall ParkLake din cartierul Titan va pune presiune pe zona de est a Bucureștiului, unde cu mai puțin de 18 luni în urmă a fost livrat un alt centru comercial de mari dimensiuni, Mega Mall. Zona de est a Bucureștiului va fi acoperită până la sfârșitul anului de patru centre comerciale moderne, Mega Mall, ParkLake, București Mall și Veranda Mall, amplasate pe o rază de 5-6 km.
În urmă cu un an, Ingo Nissen, managing director Sonae Sierra România, unul dintre proprietarii ParkLake, spunea că timp de cinci ani de la deschiderea mallului la care lucrează nu ar mai investi în alt mall în Bucureşti. „Ulterior, când puterea de cumpărare a românilor, care este prognozată să crească stabil în jurul a 2,5-3%, va fi din nou loc pentru dezvoltări. Nu peste tot, dar va mai fi loc de 1-2 malluri“, spunea acesta.
„Este greu de estimat impactul pe care noile livrări anunțate anul acesta îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranță modul de operare, flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum și o comunicare constantă cu acesta, vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial”, menţionează Liana Dumitru.
În ceea ce privește evoluţia chiriilor de bază pe termen scurt, consultanţii nu se așteaptă la schimbări majore, cu toate că livrarea unui nou proiect de mari dimensiuni poate influența performanța retailerilor, în special a celor deja prezenți în centrele existente din estul Capitalei, care se va reflecta implicit în chiria procentuală (calculată în funcţie de vânzările retailerilor).
În 2015, majoritatea retailerilor internaționali prezenți pe piața din România au înregistrat creșteri între 10% şi 20% ale volumelor de vânzări, potrivit brokerilor Colliers, care estimează o continuare a acestei tendinţe şi în acest an.