Reprezentanti ai 40 de companii asteptau sa intre in audieri pentru a convinge membrii consiliului ca merita sa primeasca una din cele opt licente radio FM scoase la concurs pentru Bucuresti. Au participat companii din Capitala si provincie, cu sau fara experienta, favoriti sau figuranti, cu proiecte bine documentate sau incropite peste noapte. Lista celor opt castigatori pare astfel alcatuita incat sa nu dea nastere la contestari. BBC si Deutsche Welle erau din start favorite la castigarea licentelor, mai ales in actualul context de „integrare europeana” a tarii. Mai mult, in plina sesiune, Ralu Filip a spus cu mandrie ca l-a cautat cu ceva timp in urma pe Emil Hurezeanu (fost director la sectia romana a postului public german) sa-l intrebe daca Deutsche Welle nu vrea sa vina la concurs sa ia o licenta. Acordarea celor doua licente (bine venita de altfel) pare mai degraba o decizie de imagine si bunavointa pentru a contracara criticile adresate PSD care controleaza presa audiovizuala. Societatea Cloche SRL a castigat licenta pentru proiectul Civic FM cu un program de educatie civica si culturala pentru tineri. Proiectul a fost prezentat de Ghighi Bejan (fost membru Divertis) si le-a dat prilejul membrilor CNA sa comenteze istoria grupului de divertisment, in speta Ralu Filip si-a amintit anul de cand ii cunoaste pe fondatorii lui. Relaxati s-au prezentat reprezentantii societatii Delico Impex din Onesti, care au castigat o licenta pentru Radio Deea, un post comercial. Delico mai detine zece licente de radio (doua in Ardeal si opt in Moldova). La concursul pentru Bucuresti, Delico s-a prezentat cu actorii Adela Marculescu si Eusebiu stefanescu. Membrii consiliului au divagat din nou, de aceasta data pe seama teatrului radiofonic care nu este prezent pe posturile romanesti. Silviu Prigoana (Realitatea FM) si Sorin Oancea (Antena 3) au convins consiliul sa le acorde licente pentru posturi de radio de stiri. si fratii Micula au obtinut o licenta pentru Favorit FM, tot cu caracter informativ. Felix Tataru i-a sedus pe membrii CNA cu o idee originala, un post de radio pentru copii (in timpul zilei) si pentru parinti (noaptea). Marii perdanti au fost Media Pro (cu doua proiecte bine sustinute) si societatile lui Cristian Burci (Radio Contact Romania si Uniclub Multimedia).Cele opt posturi se vor alatura pana la sfarsitul anului celor 19 deja existente (15 private si 4 publice) pe piata bucuresteana. Calin Anastasiu, director de cercetare la IMAS, declara ca noii veniti nu vor conduce la cresterea numarului de ascultatori in Capitala, dar este posibil ca acestia sa atraga audienta de la posturile existente. Conform datelor IMAS, in 2003, aproximativ 60% dintre bucuresteni au ascultat radioul in decursul unei zile, procent superior fata de mediul urban (48%). Victor Zidaru, director executiv al Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA), este de parere ca noile posturi vor determina o accentuare a concurentei conducand in final la o segmentare si mai mare a audientei prin aparitia unor formate adaptate la nise mici cu public-tinta bine definit. Trei posturi autohtone se vor concentra pe programe informative – Realitatea FM, Favorit FM si News FM – fapt care va genera o concurenta puternica daca ii adaugam pe cei doi „clasici”, BBC Romania si Deutsche Welle. „A paria exclusiv pe cartea News&Curent Affairs este o tactica gresita. Persoanele in varsta de 18 ani si peste considera ca cele mai importante pentru un post sunt stirile (aproximativ 82%) si muzica (75%), iar in cele din urma, formatul postului se defineste in functie de play-listul adoptat de acesta”, apreciaza Victor Zidaru.Un detaliu tehnic foarte important in viitorul acestor posturi este puterea de emisie. Cele mai multe dintre ele au puteri mici in comparatie cu cele consacrate. Radio Itsy-Bitsy, de exemplu, are puterea alocata atat de mica, incat va acoperi doar un cartier!Victor Zidaru declara ca piata de publicitate va fi insuficienta pentru 27 de posturi. Ascultatorii bucuresteni din intervalul de varsta 15-40 ani, cei mai atractivi pentru publicitate, au fost in 2003 in jur de 524.000 de persoane si au ascultat in medie radioul aproximativ trei ore si jumatate. Aceasta audienta nu va fi capabila sa atraga publicitate pentru 27 de posturi.
BBC Romania
Detinatorul licentei: BBC Romania SRLActionari: BBC Marea BritanieFrecventa: 88 MHzPuterea: 0,5 KWProfil si programe: Emisiuni de stiri si actualitati, comentarii, analize, stiinta. In fiecare zi va fi difuzat un program de 4 ore in limba romana, 18 ore in limba engleza si doua ore de muzica clasica. BBC este programul public din Marea Britanie.
Deutsche Welle
Detinatorul licentei: H. Pepine Media SRL Actionari: Horatiu Pepine 100% (corespondent Deutsche Welle)Frecventa: 88,5 MHz Puterea: 0,5 KWProfil si programe: Buletine de stiri in limba romana, germana si engleza. Programul in limba romana va avea durata de doua ore.
News FM
Detinatorul licentei: Antena 3 SA Actionari: Administrator si actionar majoritar Camelia Voiculescu (60%), Sorin Oancea detine 20%.Frecventa: 89 MHz Puterea: 0,8KWProfil si programe: stiri, reportaje, documentare, educatie; postul va colabora cu viitorul program de televiziune Antena 3.
Civic FM
Detinatorul licentei: Cloche SRL Bucuresti Actionari: Gheorghe Ciubotaru 100%; Cloche (firma cu activitate imobiliara) este actionara si la Cifruss Impex (comert si restaurante) alaturi de Teodora Camelia Andrusenco. Frecventa: 89,5 MHz Puterea: 0,1 KWProfil si programe: Un radio cu profil comunitar, cu „o puternica” dimensiune civica si culturala.
Favorit FM
Detinatorul licentei: Clas Media SRL OradeaActionari: ABC Media SRL; ABC este parte a grupului fratilor Micula. Frecventa: 91,7 MHzPuterea: 0,1 KWProfil si programe: Canal de stiri.
Radio Itsy-Bitsy
Detinatorul licentei: On Air Studio Actionari: Nadia Tataru (sotia lui Felix Tataru, proprietarul agentiei de publicitate GMP Advertising.) Firma se ocupa cu productia radio-TV. Frecventa: 103,4 MHz Puterea: 0,005 KWProfil si programe: Post pentru copii cu varste intre 3 si 10 ani; canal cu povesti, stiri si muzica.
Realitatea FM
Detinatorul licentei: Realitatea Media SRL Actionari: Bluelink Comunicazioni actionar majoritar (55%). Actiunile au fost cesionate de omul de afaceri Silviu Prigoana. Frecventa: 90,2MHzPuterea: 0,5KWProfil si programe: Post de stiri si muzica.
Radio Deea
Detinatorul licentei: Delico Impex (Onesti) Actionari: Iancu M. Andrea – 100%Frecventa: 92,1 MHzPuterea: 0,1 KWProfil si programe: Post de radio generalist, comercial.