Amplasată în parcarea Băneasa Business and Technology Park din nordul Capitalei, prima stație fixă a Pony Car Sharing deservește, pentru început, doar companiile din zonă. Acestea vor decide numele angajaților proprii care se pot înscrie în sistemul de car-sharing având la dispoziție, pentru început, un parc compus din 25 de mașini BMW i3 (electric) și Mini. Pentru că nu este un servicu obișnuit de car-sharing, ci unul destinat companiilor, menit în acelși timp să testeze piața bucureșteană, acesta necesită o programare a celor care doresc să utilizeze un vehicul astfel încât flota existentă să poată satisface toate solicitările. „Nu am făcut un calcul exact în privința costurilor, însă la Cluj (n.n. – acolo unde programul pentru persoane fizice funcționează de câteva luni) prețurile minime sunt de 1 leu/minut sau 280 de lei/zi“, a declarat Demis Ghindeanu, unul dintre fondatorii Pony Car Sharing. De asemenea, conform acestuia, stația-test din București presupune că toți clienții trebuie să preia și să returneze mașina din același punct spre deosebire de serviciul din Cluj unde există posibilitatea de a lua mașina dintr-un punct și a o lăsa în altul. „Nu putem extinde rapid serviciul în București pentru că, după calculele noastre, am avea nevoie de minimum 800 de mașini. De asemenea, investiția inițială și cash-flow-ul negativ din primele luni trebuie susținute de un partener puternic pe care încă îl mai căutăm“, a adăugat oficialul Pony.
Avantaje și dezavantaje
Aflat deocamdată în stadiul de testare, proiectul Pony Car-Sharing din București ar trebui să reducă substanțial costurile companiilor care îl accesează. „Vom extinde treptat serviciul din București poziționând stații acolo unde există cerere. E drept că ne intersectăm oarecum cu leasingul operațional însă, spre deosebire de acesta, firma nu este nevoită să plătească decât în timpul de folosire al mașinii, fără pauzele de utilizare. De asemenea, dispar costurile din week-end dacă firma decide să nu blocheze mașina în acea perioadă“ spun cei de la Pony. În ciuda acestui avantaj important și a unor prețuri pe care oficialii companiei susțin că le vor poziționa sub cele ale unui contract de leasing operațional, cei care vor accesa serviciul nu se pot deplasa oricând și oriunde. Asta pentru că numărul de mașini este limitat, iar autonomia acestora diferă în funcție de modelul de autoturism preluat. În timp, odată cu creșterea numărului de clienți, majorarea progresivă a parcului de mașini și amplasarea unor noi stații în alte puncte ale Bucureștiului, acest mod de deplasare poate deveni extrem de util și avantajos din punct de vedere financiar atât pentru companii cât și pentru persoanele fizice, însă nimeni nu poate spune în prezent când se va întâmpla asta.
Serviciu „prietenos“ cu mediul
Pe lângă utilizarea în comun a unor vehicule cu propulsoare mici și, prin urmare, puțin poluante precum Mini, Volkswagen Up! și Smart, parcul serviciului de car-sharing propus de Pony se extinde din acest an și cu un model electric foarte performant. Nu mai puțin de 15 vehciule BMW i3 – un record pentru achizițiile de mașini electrice – vor intra în flota Pony Car Sharing în acest an. „Ne bucurăm că BMW România crede în proiectul Pony, în soluţiile moderne de mobilitate, pentru că dincolo de aspectul estetic deosebit, BMW i3 se dovedește cea mai potrivită mașină pentru serviciile de car-sharing din orașele aglomerate cu un nivel ridicat de poluare“ a menționat, Demis Ghindeanu. „Ne-am fi dorit să începem încă de anul trecut achiziția de modele electrice, însă întârzierea demarării programului Rabla Plus ne-a oprit din drum. Sperăm ca în Timișoara, de exemplu, să implementăm în curând un serviciu exclusiv cu mașini electrice. Deocamdată avem în plan amplasarea unor stații de încărcare a vehiculelor electrice pentru a putea extinde autonomia mașinilor noastre, însă asta implică sume majore. De exemplu, o stație performantă și rapidă precum cea inaugurată în această vară de BMW la Băneasa Business and Technology Park costă circa 30.000 de euro la care trebuie adăugați circa 8.000 de euro pentru instalare. E drept că există și alternative de putere mai mică ale căror costuri sunt de circa 2.000 de euro, însă acestea asigură o încărcare lentă mult mai potrivită pentru regenerarea bateriilor acasă“, a continuat acesta.
Car-sharing a la Cluj
Operațional deja în Cluj de câteva luni, programul de car-sharing al firmei Pony a scos în evidență câteva date statistice interesante. Astfel, peste 6.000 de clujeni au solicitat informații despre sistem, iar 2.500 și-au făcut card de membru. Utilizarea medie zilnică este de 30 – 40 de minute, însă optim ar fi 90 de minute. Majoritatea clienților sunt din grupa de vârstă 22 – 28 de ani, însă există și utilizatori de peste 60 de ani. Intervalul 21 – 23 de ani a fost acceptat inițial însă apoi exclus din cauza numărului mare de accidente raportat la flotă. În ultimele șase luni clienții din Cluj au realizat 16.000 de curse. Unii dintre utilizatori devin foarte atașați de o anumită mașină și o solicită des doar pe aceea. Ba chiar o spală și o alimentează cu cardul de la bord deși acest lucru nu este obligatoriu primind astfel bonificații din partea Pony Car Sharing.