Din ce în ce mai mulţi români aleg să cumpere produse online, în primul rând din lipsă de timp. Preţurile, mai mici decât în retailul clasic, informaţiile detaliate despre ofertă şi varietatea acesteia sunt, de asemenea, factori care fac diferenţa între experienţele de cumpărare online şi offline.

În acest moment, produsele IT şi de comunicaţii reprezintă cea mai avansată categorie în comerţul online, dar şi cea mai dinamică. Un mare potenţial există în zona produselor alimentare, precum şi în cea a rezervărilor şi achiziţiilor de bilete la concerte.

După ce ani în şir am asistat la lansări de proiecte şi la o adoptare destul de limitată a obiceiului de cumpărare online, putem spune că, în prezent, piaţa a trecut de stadiul de formare, atât în ceea ce priveşte magazinele, cât şi consumatorii, evoluţia fiind vizibilă pe ambele segmente.

În perioada mai-iunie 2007, MEDNET Marketing Research Center a realizat un studiu comparativ între Bucureşti şi provincie, referitor la cumpărăturile online. Un prim rezultat al cercetării relevă faptul că 72% dintre bucureşteni şi 62% dintre locuitorii din restul ţării au posibilitatea de a folosi internetul, majoritatea accesându-l de acasă.

În ultimul an, 18% dintre bucureştenii care au acces la internet au făcut cumpărături online, se arată în studiul menţionat. S-au achiziţionat, cu precădere, produse IT, electronice, haine, produse de îngrijire personală, telefoane şi cărţi. Favoritele cumpărătorilor din provincie au fost, în ordine: electronicele, produsele IT, cărţile, produsele de îngrijire personală, articolele de menaj şi uz casnic şi hainele.

Intenţia de a achiziţiona produse în acest sistem în viitorul apropiat a fost susţinută de aproape o treime dintre respondenţii care au acces la internet, atât din provincie, cât şi din Bucureşti.

„Faptul că produsele IT se află în topul achiziţiilor nu ne miră, deoarece persoanele care le caută sunt, în general, buni cunoscători ai calculatoarelor, ştiu să utilizeze foarte bine internetul şi au o mare deschidere către tehnologiile moderne“, afirmă Lăcrămioara Laura Voinea, managing director, MEDNET Marketing.
În reţeaua de magazine Diverta, vânzările online reprezintă între 10 şi 12 procente din total. Cele mai solicitate sunt produsele IT, cărţile, produsele media şi biletele la evenimente.

„Piaţa online din România urmează tendinţa pieţelor similare din ţările europene, din punctul de vedere al cifrei de afaceri, care se dublează de la an la an“, afirmă Alexandru Stoica, manager dol.ro. „Factorii principali care impulsionează evoluţia acestui domeniu sunt: intrarea pe piaţă a unor jucători importanţi, varietatea ofertei online vs. retail, preţul produselor, descrierea amănunţită a acestora şi, nu în ultimul rând, rapiditatea livrării“, adaugă Alexandru Stoica.

Particularităţile ieţei autohtone

Potrivit lui Răzvan Amzu, online manager GameShop.ro, în România, piaţa de jocuri online este destul de dezvoltată, ca pondere în totalul vânzărilor de astfel de produse. Acest lucru se datorează faptului că publicul este format, în mare parte, din categoria jucătorilor „hardcore“, obişnuiţi să cumpere prin internet. „Creşterea nivelului de trai, precum şi stocurile adaptate cerinţelor pieţei conduc la creşterea vânzărilor. Jocurile care au o componentă multiplayer puternică sunt cele mai căutate, «World of Warcraft» fiind un bun exemplu în acest sens. Segmentele cu potenţial, în care magazinele din România nu sunt încă bine reprezentate, sunt cele care oferă download-uri de jocuri plătite. În acest caz, producătorii externi folosesc servere proprii“, precizează Răzvan Amzu.

PCfun.ro este un brand destul de tânăr în peisajul online, fiind lansat la mijlocul anului trecut. Dacă în iunie 2006, prima lună de la lansarea oficială, magazinul avea 13.600 de accesări, în iunie 2007, site-ul a înregistrat mai mult de 155.000 de vizitatori.

Referindu-se la particularităţile şi tendinţele pieţei locale, comparativ cu pieţele similare din celelalte ţări ale Uniunii Europene, Mădălin Durcă, marketing manager la PCfun.ro, face următorul comentariu: „În principal, diferenţele vin dinspre rata mică de penetrare a cardurilor şi a obiceiului de plată cu card, ceea ce a condus la o pondere exagerată în piaţa locală a plăţilor non-electronice. O a doua mare diferenţă vine din ponderea, încă destul de redusă, a achiziţiilor online în totalul pieţei. Pe ansamblu, potenţialul este de cel puţin zece ori mai mare faţă de ceea ce se realizează în acest moment“.

În opinia lui Mădălin Durcă, piaţa din România este mai puţin structurată, iar competiţia încă nu este suficient de puternică, mai ales în ceea ce priveşte unele categorii de produse, cumpărătorii şi e-tailerii (magazinele online) neaflându-se într-un echilibru perfect. Se poate vorbi de o perioadă de uniformizare în relaţia consumator – magazin, etapă pe care ţările ceva mai avansate în comerţul online au depăşit-o de mult. În plus, în România, asistăm la o schimbare rapidă a peisajului competiţional la nivel de „intrări – ieşiri“: aproape zilnic apar noi magazine online, dar la fel de multe sunt cele care decid să părăsească industria.

49-3905-13studiudepiata27.jpg