oferta TV a scazut si publicul s-a indreptat catre posturile de radio. Apoi, a crescut calitatea programelor. Pe de alta parte, este o perioada foarte activa, iar radioul se asculta din ce in ce mai mult in masina si la serviciu. In plus, foarte multi ascultatori intra de pe Internet”, spune Miculescu. Presedintele ARA estimeaza ca piata radio va continua sa creasca ajungand la 6-8% din consumul total de media (cat este in tarile europene), fata de aproximativ 4-5% cat este acum.La nivel national, Radio Romania Actualitati (RRA) are o cota de piata de 24,7%, cu doua procente mai mare decat in primavara. De remarcat la nivel national scaderea Pro FM, atat la nivelul cotei de piata (cu 2%), cat si al audientei nete (cu 276.000 de ascultatori).Mediul urban, locul vizat cu precadere de clientii publicitari, a cunoscut o crestere de aproximativ 120.000 de ascultatori. Ca numar de ascultatori, au crescut Europa FM (cu aproape 200.000), RRA (cu 270.000) si usor Radio 21. Dupa cota de piata, Romania Actualitati a castigat patru puncte (21,2%) fata de valul de masuratori din primavara. In rest, situatia este aproape neschimbata, cu o scadere notabila pentru Pro FM (9% cota de piata fata de 11,9% in valul precedent). Pe piata bucuresteana, lucrurile devin mai nervoase: Radio 21 a luat Pro FM, atat la cota de piata, cat si la numarul net de ascultatori, astfel ca si-au schimbat locurile in sondaje. Cea mai buna evolutie a avut-o Radio Romantic, cu o audienta zilnica de 90.000 de ascultatori (cu 15.000 mai multi decat in primavara). Pierderi grele a suferit Delta RFI, de la 8.000 de ascultatori zilnic la 2.900. Liderul posturilor comerciale ramane Kiss FM. Peste acesta este doar postul public care atrage un sfert din ascultatorii zilnici din Capitala.Urmatorul sondaj, preconizat in primavara 2005, va aduce noi actori in randul retelelor: Info Pro, Radio Total si Antena FM.

carte tehnica sar
Univers national: 19.286.435 persoane
Esantion: 10.204 persoane in varsta de peste 11 ani
Target: all, toata saptamana
Metodologia de cercetare: interviu „fata in fata” la domiciliul persoanei (metoda „audienta din ziua precedenta”)

O sampanie pentru piata radio!
Concluzia evidenta a ultimului Studiu de Audienta Radio (SAR) este simpla si imbucuratoare pentru piata. Fata de valul din primavara a crescut cu 300.000 de persoane, iar fata de toamna anului trecut, in audienta posturilor de radio sunt cu 1.800.000 de ascultatori mai mult, respectiv o crestere a audientei zilnice nete de la 46,2% la 55,1% in decursul unui an. Cei mai multi „noi” ascultatori provin din mediul rural (1.144.000), el fiind si stratul cu cea mai mica proportie a acestora (51,7%). In mediul urban s-a inregistrat o crestere a daily reach-ului in ultimul an de la 52,3% la 57,9%, iar in Bucuresti s-a ajuns la 61,5%. Comparatiile cu datele precedente valului de masurare a audientei din perioada aprilie-mai 2004 sunt efectuate pe studiile de audienta radio realizate de IMAS anterior aparitiei SAR. Datorita cresterii din ultimul an, care involuntar te duce cu gandul la povestea „Jack si vrejul de fasole”, se pune intrebarea cat de reala este aceasta crestere. Nu cumva aceasta crestere se datoreaza diferentelor metodologice dintre sondajele din care s-au obtinut datele? Personal, cred ca cresterea este reala, la fel de reala ca si scaderea inregistrata in perioada 1999 – 2003. Bineinteles ca exista diferente metodologice intre studiile din aceasta perioada (intre 1999 si 2004 avem doua metodologii si trei tipuri de chestionare). Dar diferentele metodologice nu inseamna ca anumite metodologii produc date false, iar altele, date adevarate. Metodologiile diferite arata ca anumite date culese cu ajutorul lor sunt comparabile in anumite conditii, dar nu apar probleme specifice, in cazul de fata pentru datele de daily reach.Problema este ca pentru aceasta variatie sa se gaseasca un model explicativ adecvat, in care sa se specifice factorii care au actionat si ponderea acestora. Daca luam in considerare cresterea numarului posturilor de radio, politicile editoriale abordate, diversitatea formatelor si actiunile de promovare ale posturilor de radio din ultimele 12 – 18 luni, observam ca cresterea din ultimul an, desi spectaculoasa, pare justificata. Piata radio „se vede” din ce in ce mai bine, desi cota ce revine acestei piete din publicitate nu „se vede” la fel de bine. Cu siguranta radiourile merita o sampanie, dar, la fel ca in bancul cu scotienii, se aude un ecou: Cine plateste, cine plateste…?