Cheltuielile de publicitate au avut cresteri valorice pe toate suporturile media. Conform monitorizarilor Alfa Cont, televiziunile au difuzat un volum brut (tarife-lista) de publicitate de 622 milioane dolari, cu 53% mai mult decat in semestrul I din 2002. Pe piata radio, cresterea a fost de 22%, in timp ce ziarele si revistele au inserat reclame in valoare bruta de 42 de milioane dolari (cu 19% mai mult), respectiv 37 milioane dolari (33% crestere). Valorile nete sunt departe de cifrele brute c
Cheltuielile de publicitate au avut cresteri valorice pe toate suporturile media. Conform monitorizarilor Alfa Cont, televiziunile au difuzat un volum brut (tarife-lista) de publicitate de 622 milioane dolari, cu 53% mai mult decat in semestrul I din 2002. Pe piata radio, cresterea a fost de 22%, in timp ce ziarele si revistele au inserat reclame in valoare bruta de 42 de milioane dolari (cu 19% mai mult), respectiv 37 milioane dolari (33% crestere). Valorile nete sunt departe de cifrele brute calculate pe tarifele-lista. Astfel, cea mai mare parte a banilor investitii in publicitate s-a dus pe posturile TV: aproximativ 40 de milioane de dolari, potrivit aprecierilor directorului agentiei Zenith Media, Maria Tudor. Presa a atras aproape 18 milioane de dolari, radioul 4,5 milioane, iar panotajul cam 7 milioane de dolari. „Cateva elemente au fost determinante pentru cresterea investitiilor totale: au aparut categorii noi, iar pe alte piete a crescut competitia (banci, produse alimentare – uleiurile comestibile, mezeluri, retail si constructii, in speciale vopsele), spune Maria Tudor.” Lansarile de noi produse sau brand-uri in categorii deja consacrate – bere sampoane, benzinarii – au contribuit, de asemenea, la cresterea cheltuielilor. „La acestea se adauga si cresteri reale de bugete ale unor clienti firesti in conditiile imbunatatirii performantelor companiei, dar si necesare acoperirii nevoilor unei inflatii media”, adauga directorul Zenith Media.
Cresterea pietei este normala in opinia lui Adrian Vladut, senior media planner la agentia Starcom Media. „Un factor important il reprezinta dezvoltarea creditului ipotecar si al celui pentru consum, care au impulsionat anumite categorii: producatori si comercianti de aparatura electrocasnica, masini etc. Alt factor il reprezinta cresterea tarifelor media, precum si cresterea raportului euro/dolar (presa si radioul schimbandu-si moneda de referinta din dolar in euro, la inceputul anului 2003)”, explica Adrian Vladut.
Anul trecut, numeroase voci din piata de publicitate anticipau o crestere semnificativa a punctului de audienta (Gross Rating Point), si de aici incasari mai mari ale posturilor TV si o distribuire mai echilibrata pe celelalte medii. N-a fost sa fie asa cum se dorea. Pretul la GRP a crescut foarte putin (cu aproximativ 10 procente la nivelul pietei), iar un rol determinant l-au avut clientii. (La inceputul anului, cand Antena 1 nu a acceptat un compromis in negocierile cu Procter&Gamble, clientul si-a mutat bugetul pe Prima TV.) Numarul de insertii publicitare TV a crescut in medie la principalele posturi cu aproximativ 40%. In ciuda restrictiilor publicitare de la TV Romania 1, canalul public a difuzat 35.379 de spoturi in sase luni, cu zece mii mai mult decat in primul semestrul al anului 2002. De notat este saltul postului Acasa TV, cu un numar dublu de insertii fata de anul trecut. Marcile de bere, serviciile de telefonie mobila, guma de mestecat si cafeaua au fost in topul clientilor publicitari de pe micile ecrane. Se remarca cresteri usoare si la Prima TV – Big Brother fiind produsul cel mai vandut – si la posturile muzicale, datorita publicului bine definit.
Dintre posturile de radio, Star FM a avut cea mai buna evolutie din punctul de vedere al difuzarilor de reclame. Statia a difuzat 34.255 de spoturi, dublu fata de anul trecut cand, ce-i drept, se numea Uniplus si nu intrase in trustul lui Cristian Burci (Prima TV). La polul opus, Radio Contact a inregistrat o scadere, difuzand cu aproximativ 6.000 de spoturi mai putin decat anul trecut. Radio 21 a crescut pretul publicitatii (de vreme ce si audienta i-a crescut in ultimul an!), astfel ca la aproape acelasi numar de spoturi difuzate, 31.000, volumul calculat la rate-card arata 2,2 milioane dolari anul acesta fata de 1,3 milioane dolari in aceeasi perioada a anului 2002.
Piata de ziare nu a inregistrat miscari spectaculoase din perspectiva publicitatii. Dintre titlurile care au avut mai multe insertii mentionam Romania Libera (4.500 de insertii fata de 3.700), Libertatea (2.300 fata de 1.900) si Ziarul Financiar (2.300 fata de 1.600).
La nivelul general al pietei, se constata ca TV continua sa domine bugetele de publicitate mizand pe impactul, eficienta la public si acoperirea nationala la care se adauga (din pacate) un pret inca mic al GRP-ului.
Topul celor mai importanti clienti publicitari
Semestrul I – 2003
Clientr. insertii Bugete*
(mil. dolari)
Unilever 19.417 35,1
Coca-Cola Company 17.029 20,3
Procter&Gamble 16.493 55,7
Orange 11.608 13,4
Mobifon 8.330 12,1
Elite Romania 7.740 15,1
Kraft Foods Romania 6.954 9,2
Quadrant Amroq Beverage 6.754 9,1
Beiersdorf Romania 6.454 18,7
McDonalds 6.003 5,4
Semestrul I – 2002
Clientr. insertii Bugete*
(mil. dolari)
Unilever 11.473 25,5
Cocal-Cola 11.052 15,1
Procter&Gamble 10.517 26,7
Orange 9.799 14,2
Elite Romania 7.785 16,3
Mobifon 7.544 12,9
McDonalds 7.242 4,2
Kraft Foods Romania 7.095 15,1
Brau Union 5.569 13,3
Interbrew 4.914 12,5