Deficitul bugetar a scăpat de sub control, doar în primul trimestru din 2010 atingând nivelul înregistrat în tot anul 2007: peste 2% din PIB. Tăierea cu 25% a salariilor din sectorul public şi cu 15% a pensiilor şi ajutoarelor sociale sunt măsuri de corectare a soldului negativ al bugetului general consolidat care, în ultimii doi ani, a tot crescut. Dacă în 2007 deficitul se afla sub plafonul rezonabil, conform criteriilor financiare ale Uniunii Europene, de 3% din PIB, în 20
Deficitul bugetar a scăpat de sub control, doar în primul trimestru din 2010 atingând nivelul înregistrat în tot anul 2007: peste 2% din PIB.
Tăierea cu 25% a salariilor din sectorul public şi cu 15% a pensiilor şi ajutoarelor sociale sunt măsuri de corectare a soldului negativ al bugetului general consolidat care, în ultimii doi ani, a tot crescut. Dacă în 2007 deficitul se afla sub plafonul rezonabil, conform criteriilor financiare ale Uniunii Europene, de 3% din PIB, în 2008 a urcat la 5,4%, iar în 2009 la 8,3% din PIB.
Fără măsurile de „austeritate“, după cum au fost intitulate de Guvern, deficitul s-ar apropia în 2010 de pragul de 10%. Cert este că în ultimii trei ani, ritmul de creştere a deficitului a fost rapid şi cauzat de decalajul dintre venituri şi cheltuieli. Guvernele din această perioadă au estimat eronat o majorare a încasărilor statului, măsurată la câteva procente din PIB şi fundamentată pe creşterea economică. Din păcate, realitatea a infirmat optimismul bugetar, iar veniturile au rămas constante ca pondere în PIB şi insensibile la promisiunile politicianiste. În schimb, cheltuielile proiectate au fost realizate, iar deficitul a fost scăpat de sub control.
Indiferenţi la scăderea veniturilor
Datele Ministerului de Finanţe indică un deficit de 2,2% din PIB la sfârşitul lunii aprilie. Evoluţia bugetară arată că Guvernul a majorat în continuare cheltuielile pe măsură ce încasările din principalele taxe s-au redus odată cu încetinirea motoarelor economiei, chiar şi faţă de aceeaşi perioadă din 2009, când efectele crizei se făcuseră simţite. Astfel, bugetul a colectat mai puţin cu 9,2% la TVA, cu 7,3% la impozitul pe venit, cu 4,6% la impozitul pe profit şi cu 3,6% la contribuţiile de asigurări sociale. Cheltuielile şi-au continuat trendul ascendent din ultimii trei ani, contrazicând declaraţiile oficialilor Guvernului.
Deşi în 2009 Executivul a anunţat că îngheaţă cheltuielile cu pensiile şi salariile şi le reduce pe cele cu bunurile şi serviciile, rezultatele bugetare din primul trimestru arată contrariul. Cel mai mult au crescut cheltuielile cu dobânzile (22,7%) şi cu asistenţa socială (14,5%).
Un deficit de circa 10% din PIB, cât s-ar obţine în 2010 fără tăierea cheltuielilor, este imposibil de finanţat. În următoarea lună, Guvernul va face prima rectificare din acest an pentru a ţinti un deficit de 6,8% din PIB.
„Ne apucăm de rectificare imediat după ce legile vor fi aprobate de Parlament (de micşorare a cheltuielilor n.r.). Aprobarea ordonanţei de rectificare nu este o precondiţie pentru ca board-ul FMI să aprobe scrisoarea suplimentară şi următoarea tranşă“, a declarat Sebastian Vlădescu, ministrul de finanţe. Reducerea deficitului bugetar uriaş este problema cea mai presantă a guvernului de la Bucureşti în iunie, nu doar din perspectiva acordului de finanţare externă, ci şi pentru revenirea în logica economică a raportului dintre cheltuielile şi veniturile statului.
6,8% din PIB este ţinta de deficit bugetar pentru acest an, după ce în 2009 soldul negativ înregistrat a fost 8,3% din PIB
EVOLUŢIE
Deficitul bugetar a fost de 2,2% din PIB în primele patru luni din 2010. În aceleaşi perioade din anii anteriori a fost de 1,8% (2009), 0,2% (2008), 0,3% (2007) şi 1% din PIB (2006)