Bugetul completat «din pix»

Guvernul supralicitează la venituri pentru a acoperi creşterea cheltuielilor de anul viitor. Proiectul de buget propus de Guvern nu trece testul credibilităţii înainte de a ajunge în Parlament. De la analişti până la reprezentanţii partidelor, toţi spun că veniturile bugetare sunt umflate. Veniturile din impozite şi contribuţii sociale ar trebui să se majoreze cu 41% anul viitor. Şi asta în condiţiile în care niciun impozit important, cum ar fi TVA sau cota unică, nu

Guvernul supralicitează la venituri pentru a acoperi creşterea cheltuielilor de anul viitor. Proiectul de buget propus de Guvern nu trece testul credibilităţii înainte de a ajunge în Parlament. De la analişti până la reprezentanţii partidelor, toţi spun că veniturile bugetare sunt umflate.

Veniturile din impozite şi contribuţii sociale ar trebui să se majoreze cu 41% anul viitor. Şi asta în condiţiile în care niciun impozit important, cum ar fi TVA sau cota unică, nu creşte.

Prin urmare, dacă în 2008 realitatea nu va confirma proiecţiile de pe hârtie în ceea ce priveşte veniturile bugetare, există două posibilităţi: fie România depăşeşte ţinta de deficit bugetar de 2,7% din PIB propusă pentru anul viitor, fie sunt tăiate de pe listă anumite cheltuieli bugetare.

Din experienţa ultimilor 18 ani, probabil, va fi vorba de cele de investiţii, deoarece pomenile guvernametale sub formă de majorări de salarii, de pensii şi de ajutoare sociale sunt mult mai uşor de cheltuit.

„Când îţi bugetezi un anumit nivel al cheltuielilor şi nu realizezi încasările, ai un deficit mai mare“, avertizează Ionuţ Dumitru, şeful Departamentului de cercetare al Raiffeisen Bank.

Atât reprezentanţii partidelor politice, cât şi analiştii economici spun că ţintele privind veniturile la buget sunt aproape imposibil de atins. Proiectul prezentat de Guvern îşi propune ca statul să încaseze, în 2008, 39,3% din PIB, faţă de 33%-34% din PIB anul acesta. Ceea ce înseamnă un plus de 8,6 miliarde de euro în vistieria statului, în condiţiile în care taxele scad, în loc să crească.

Lipsă de susţinere în Parlament

„Parcă ne jucăm cu miliardele de euro. Consider că veniturile din contribuţii sociale sunt exagerate, din simplul motiv că anul viitor cotele scad cu 6%, la care se adaugă cei 2% care vor fi viraţi pensiilor private. Refuz să cred că, în aceste condiţii, este posibil ca nivelul veniturilor să crească cu 1,5% din PIB. Parcă e făcut din pix. Mai mult, proiectul de buget îmi lasă impresia că veniturile sunt o rezultantă economică. Adică, s-a pornit de la nivelul cheltuielilor, au luat în calcul şi deficitul, iar rezultatul a fost nivelul veniturilor“, susţine Ionuţ Dumitru.
Emil Boc, preşedintele PD, a ameninţat încă din momentul în care Guvernul a adoptat proiectul de guvern că partidul pe care-l conduce nu-l va vota în Parlament. „Este sarcina Guvernului să-şi găsească majoritatea în Parlament“, susţine Boc. Acum, spune că principala nemulţumire a partidului legată de proiectul bugetului este tot supraevaluarea surselor de finanţare. Boc a precizat că va fi totuşi votat proiectul de lege privind bugetul asigurărilor sociale, prin care se vor asigura fondurile pentru majorarea pensiilor cu 45% anul viitor.

Până şi PSD a criticat actul normative, caracterizându-l ca fiind rupt de realitate, în condiţiile în care măsurile „de stânga“, precum majorarea cu 45% a pensiilor, ar fi trebuit să-i atragă simpatia. „Veniturile sunt umflate – faţă de 31% venituri la buget în anul 2006, se trece, într-o manieră similară „Baronului Münchausen“, la 39,3% în anul 2008. „Este complet nerealist, este clar o cifră mincinoasă“, a declarat Mircea Geoana, preşedintele PSD.

Scad contribuţiile de asigurări sociale

Cele mai importante modificări de anul viitor în materie fiscală sunt cele trei reduceri ale contribuţiilor la asigurările sociale, care vor cumula 6%. Astfel, nivelul de taxare va scădea de la 45,5% la 39,5%. Prima reducere, de 2,2%, va fi operată din ianuarie. Va scădea cu 1% contribuţia la fondul de şomaj a angajatorilor, cu 0,5% contribuţia angajaţilor la asigurările de sănătate şi cu 0,7% cea la fondul de accidente de muncă. Reducerile de la 1 iulie, de 1,5%, vor viza contribuţia salariaţilor la fondul de şomaj (0,5%) şi cele la asigurările sociale (1%). De la 1 decembrie, va mai scădea încă o dată contribuţia angajatorilor la fondul de şomaj, cu 0,5%, cea la asigurările sociale – cu 1,5%, şi cea la asigurările de sănătate, cu 0,3%. La aceste reduceri se va adauga transferul a 2% din contribuţiile sociale la fondurile de pensii private. Pentru a acoperi această gaură, Guvernul mizează pe trei factori: în primul rând, pe contribuţiile suplimentare aduse de crearea a 95.000 de locuri de muncă noi, în al doilea rând, pe creşterea salariului mediu brut cu 12,3% – până la 1.550 lei, în al treilea rând, pe contribuţiile mai mari plătite de cei cu salarii de mii de euro (prin eliminarea plafonului de cinci salarii medii) şi prin includerea în baza de impozitare a bonusurilor şi primelor. 

«Parcă e făcut din pix. Proiectul îmi lasă impresia că veniturile sunt o rezultantă economică. Adică s-a pornit de la nivelul cheltuielilor.»
Ionuţ Dumitru, şeful Departamentului de cercetare al Raiffeisen Bank