Povestea bugetului de stat pe 2009 ar putea fi caracterizata drept una comica daca nu ar fi de-a dreptul tragica.
Potrivit prevederilor (inca) in vigoare, bugetul trebuia depus in Parlament si votat inca de anul trecut, pentru ca de la 1 ianuarie tara sa poata functiona.
E drept, in Parlament a fost depus desi, potrivit opiniei unor analisti, ar fi trebuit trimis mai degraba la revista Arici Pogonici sau la emisiunea Cascadorii rasului.
Argumentele pentru aceste afirmatii sunt destul de solide. Fostul guvern, in frunte cu premierul Tariceanu si continuand cu ministrul de finante, poetul Varujan Vosganian, a incropit un proiect de buget absolut fantezist din punct de vedere al parametrilor macroeconomici luati in calcul la constructia sa.
De exemplu, s-a luat in calcul o crestere economica de peste sase procente, intr-o perioada cand economiile cele mai puternice se prabuseau ca un castel de carti de joc.
In plus, veniturile erau estimate la peste 35% din PIB, in contextul in care media ultimilor cinci ani este de 31,5% din PIB.
Ca urmare a acestor glume cuprinse in proiectul de buget acesta a fost retras asa incat ne-a prins Craciunul fara buget. Ne-a prins si Revelionul, a trecut si Sfantul Ion, se apropie Unirea Principatelor si tot nu avem buget.
Noul guvern a prezentat in vreo cateva randuri drept sigura finalizarea bugetului, dar ce mai e sigur in lumea asta?!
Toate termenele prezentate public au fost incalcate rand pe rand. Ultimul este 29 ianuarie. Cel putin asa sustine vicepresedintele PD-L, Gheorghe Flutur, desi anuntul ar fi trebuit facut fie de catre premier, fie de catre ministrul de resort, respectiv Gheorghe Pogea.
In concluzie, povestea bugetului de stat pe 2009 se poate rezuma astfel: uite-l, nu e. Astazi nu e.