Noile buletine cu CIP au un format similar unui card bancar și este mult mai dificil de falsificat. De asemenea, documentul va permite cetățenilor să călătorească fără pașaport în spațiul european și să genereze semnătura electronică prin conectarea la anumite aplicații.
În plus, posesorii își vor putea schimba domiciliul direct din aplicație, iar validarea acestuia se va face electronic, fără a fi necesară deplasarea la ghișeu.
Cererile pentru noile buletine pot fi depuse doar în județul Cluj
În prezent, cererile pentru noile documente pot fi depuse doar în județul Cluj, unde Ministerul Afacerilor Interne a implementat în ultimii patru ani un proiect-pilot. Începând cu luna aprilie, bucureștenii vor putea solicita noul buletin, urmând ca din mai, programul să fie extins la nivel național.
Cei care doresc să își schimbe actualele cărți de identitate cu unele electronice trebuie să depună personal o cerere generată electronic la serviciul de evidență a populației. Cererea trebuie însoțită de actul de identitate, certificatul de naștere în original și, dacă este cazul, certificatul de căsătorie sau documentele care atestă divorțul.
Aceste documente vor fi scanate și introduse într-o aplicație informatică, iar solicitantul va semna cererea tipărită în fața funcționarului public.

Noile cărți de identitate cu CIP vor fi distribuite gratuit. Cine vrea fără CIP, plătește
Deși noile cărți de identitate cu CIP vor fi distribuite gratuit, acest lucru este posibil doar pentru primele cinci milioane de exemplare, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
După data de 20 mai 2025, bucureștenii care trebuie să își schimbe buletinul sau care solicită unul pentru prima dată vor putea alege o carte de identitate simplă, fără CIP, însă vor trebui să plătească o taxă de 39 de lei.
„Cartea electronică de identitate este un document cu un format modern, este un document care are un cip și în acest cip sunt 11 servicii digitale și facilitează o interacțiune mai bună a cetățeanului cu autoritățile publice.
Nu se limitează în niciun fel libertățile individuale ale cetățenilor prin această carte electronică de identitate”, a spus Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne.
Noua carte electronică de identitate oferă acces la 11 servicii digitale și facilitează o interacțiune mai rapidă între cetățeni și autoritățile publice. Oficialii MAI susțin că implementarea acestui document nu limitează în niciun fel drepturile și libertățile cetățenilor, ci are rolul de a moderniza și eficientiza sistemul administrativ din România.