Noile cărți de identitate electronice

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat în dezbatere publică un proiect de act normativ care actualizează datele ce vor fi incluse pe noile cărți de identitate electronice. Aceste documente urmează să fie introduse treptat la nivel național, în urma unui proiect-pilot derulat la Cluj-Napoca începând din 2021.

Una dintre principalele modificări aduse de noul proiect este eliminarea adresei de domiciliu de pe verso, transmite Economica.

România trebuie să emită cărțile de identitate electronice în conformitate cu Regulamentul UE 2019/1157, care vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene. Astfel, emiterea acestora a început la Cluj-Napoca în cadrul unui proiect-pilot lansat în 2021, iar acum urmează extinderea la nivel național.

Potrivit MAI, noile documente vor fi introduse gradual, începând cu municipiile reședință de județ, apoi în celelalte municipii, orașe și comune, în funcție de capacitatea serviciilor de evidență a populației de a implementa infrastructura necesară. Procesul de emitere și circulație a noilor buletine trebuie să fie finalizat în termen de cel mult 18 luni de la emiterea primelor documente la nivel național.

„Punerea în circulație la nivel național a noilor documente de identitate urmează a se realiza gradual, potrivit noii versiuni, proiectată pe baza analizei din faza pilot, începând cu serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor organizate la nivelul municipiilor reședință de județ și continuând cu celelalte municipii și cu serviciile organizate la nivelul orașelor și comunelor, potrivit specificațiilor”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Pentru implementarea proiectului, România dispune de un buget de 150 de milioane de euro, sumă destinată emiterii a cinci milioane de cărți de identitate electronice.

Schimbările aduse de noua carte de identitate electronică

Una dintre cele mai importante modificări propuse este eliminarea domiciliului de pe verso-ul buletinului. Această măsură vine în urma analizelor făcute în faza pilot și are ca scop sporirea securității documentului, reducerea birocrației și alinierea la standardele internaționale.

Cartea electronică de identitate va permite cetățenilor să acceseze servicii digitale securizate și va oferi un grad mai mare de protecție împotriva falsificării. De asemenea, documentul va conține elemente biometrice, precum imaginea facială și amprentele digitale, asigurând astfel o verificare mai riguroasă a identității titularului.

Ce se întâmplă cu actualele cărți de identitate?

Conform Regulamentului UE 2019/1157, actualele cărți de identitate care nu respectă noile cerințe vor înceta să fie valabile la data expirării lor, dar nu mai târziu de 3 august 2031.

Totuși, există o excepție pentru persoanele care au împlinit vârsta de 70 de ani: documentele emise anterior noii reglementări vor rămâne valabile până la expirare, chiar dacă depășesc termenul-limită stabilit pentru celelalte categorii de cetățeni.

buletin carte de identitate
SURSA FOTO: Capital

Obligațiile României privind buletinele electronice

Conform legislației europene, România trebuia să înceapă emiterea de cărți de identitate electronice începând cu 2 august 2021. Acest termen a fost respectat prin lansarea proiectului-pilot de la Cluj-Napoca, însă acum autoritățile trebuie să asigure extinderea emiterii la nivel național.

Ordonanța Guvernului nr. 69/2002 reglementează întreg procesul de implementare, stabilind că punerea în circulație a cărții electronice de identitate trebuie realizată treptat, pe măsura asigurării infrastructurii tehnice necesare.