Compania de stat Autostrăzi din Bulgaria lucrează cu peste 460 de companii selectate după criterii neclare.
Astfel, aceasta s-a transformat într-o cutie neagră și o stație de distribuție pentru absorbția a 4,5 miliarde de leva, bani dați de guvern pentru drumuri și autostrăzi.
Acest lucru este recunoscut de Ministerul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice cu ocazia unei interpelări parlamentare.
4,5 miliarde de leva distribuiți fără explicații
Prima parte a acestora, 1,35 miliarde de leva, au fost bani acordați fără achiziții publice, la limita legii, în urmă cu doi ani, pentru autostrada Hemus, lângă Veliko Târnovo.
Compania de stat Autostrăzi are 7 contracte valabile cu Agenția pentru Infrastructură Rutieră, încheiate fără licitație sau concurs. La rândul său, compania de stat are 405 contracte cu parteneri – contractori și 60 de contracte cu clienți pentru furnizarea de materiale și închiriere de mecanizare.
Fără a oferi explicații în fața societății, mastodontul de stat s-a transformat într-un distribuitor al celor peste 4,5 miliarde de leva primiți de la Agenția pentru Infrastructură Rutieră, scrie Duma din Bulgaria.
Confuzie pe site-ul pentru achiziții publice electronice
În prezent, în vederea asigurării procesului de proiectare și construcție, compania Autostrăzi are încheiate 405 contracte cu parteneri – contractori și 60 de contracte cu clienți pentru furnizarea de materiale și închiriere de mecanizare, care au termene de execuție diferite.
Acordurile încheiate au caracter de întelegeri-cadru, se arată în comunicatul Ministerului Dezvoltării Regionale.
„În ceea ce privește serviciile externe atribuite de compania Autostrăzi, contractele sunt încheiate pentru acestea după desfășurarea procedurilor în conformitate cu legislația aplicabilă în domeniu”, a spus Petia Avramova, fără a specifica care sunt acestea.
Pe site-ul pentru achiziții publice electronice, la căutarea după cuvânt cheie „autostrăzi”, nu apar niciun fel de licitații.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice se apără
Cu toate acestea, Ministerul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice susține că, în cursul procedurilor desfășurate de compania Autostrăzi, ”sunt trimise invitații de participare unui număr semnificativ de companii mari din domeniul construcțiilor, iar tuturor celor care și-au exprimat dorința și au depus o ofertă la timp li se permite să participe”.
”Toate obiectivele alocate companiei Autostrăzi se află în diferite etape de implementare, ceea ce permite o bună planificare și implementarea în timp util și de calitate a activităților”, a declarat ministrul Petia Avramova.
Întrebarea despre prețul la care compania de stat construiește și repară drumuri și autostrăzi este controversată.
Acesta variază de la peste 10 milioane de leva la aproape 16,5 milioane de leva cu TVA pe kilometru, în funcție de tipul și complexitatea lucrării.
Aceasta înseamnă mult mai mult decât lucrările similare construite după selectarea unui contractant în temeiul Legii achizițiilor publice.
Foto: INQUAM / Alexandra Pandrea