"Vino in Bulgaria, masina ta este deja acolo” circula o gluma printre turistii vestici. Dar, de data aceasta gluma se intoarce impotriva bulgarilor. Nu, nu este vorba de masinile de lux furate din Vest si inmatriculate cu numar bulgaresc, ci de rablele occidentale, care se plimba tantose pe strazile Sofiei. Inflatia de rable vestice s-a produs o data cu intrarea Bulgariei in UE. In primele trei luni ale lui 2007, s-au importat 15.037 de masini noi si 60.000 de vechituri care d
"Vino in Bulgaria, masina ta este deja acolo” circula o gluma printre turistii vestici. Dar, de data aceasta gluma se intoarce impotriva bulgarilor. Nu, nu este vorba de masinile de lux furate din Vest si inmatriculate cu numar bulgaresc, ci de rablele occidentale, care se plimba tantose pe strazile Sofiei.
Inflatia de rable vestice s-a produs o data cu intrarea Bulgariei in UE. In primele trei luni ale lui 2007, s-au importat 15.037 de masini noi si 60.000 de vechituri care de-abia se mai taraie. Mai rau este ca, statistic, numarul de SH-uri s-a dublat fata de 2006.
Tendinta se mentine, anunta Uniunea Importatorilor de Autombile din Bulgaria. Importurile de SH se asteapta sa ajunga la un total de 320.000 de unitati anul acesta
Numarul mare de SH-uri vestice are diverse explicatii. Prima ar fi faptul ca bulgarii nu au o industrie nationala auto, deci nu exista “presiuni” patriotice sa cumpere “Made in Bulgaria”. A doua explicatie ar fi legislatia foarte permisiva, care nu sustine masini cu veleitati ecologice, ceea ce face din tara vecina un rai al rablelor. Multi bulgari nu isi permit o masina noua, tara fiind una dintre cele mai sarace din UE largita, cu un PIB pe cap de locuitor care se apropie timid de 1/3 din media UE.
Potrivit aceleiasi uniuni a importatorilor, varsta medie a unei masini care circula pe strazile bulgare este de 14 ani, fata de 8 ani cat este in Europa. La randul lor, Cehia, Slovacia, Ungaria si Polonia toate se pot “lauda” cu masini vechi si depasite.Bulgarii au facut o pasiune pentru rablele cumparate din Italia, dar nu neaparat marci italienesti. Climatul cald si uscat din Italia face ca majoritatea rablelor sa nu fie ruginite, iar masinile sunt mai ieftine decat importurile de SH din Austria si Germania, unde legislatia auto foarte stricta creste pretul de vanzare.
Initial, in 2006, Bulgaria incerca sa introduca o taxa ecologica, de 1.000 de euro, care nu a mai avut sorti de izbanda si s-a redus la…100 de euro. In prezent, 11 state UE (Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Franta, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Olanda, Portugalia si Suedia impun o taxa bazata partial sau chiar total pe criteriul emisiilor poluante.