Agenţia de privatizare şi de monitorizare post-privatizare de la Sofia a anunţat joi suspendarea procedurii publice de privatizare a transportului feroviar de marfă.
Motivul evocat pentru anularea procedurii este o scrisoare primită din partea holdingului BDZ, proprietar al companiei BDZ Cargo, care urma să fie privatizată, în care se afirmă că nu se ştie când va fi ridicată poprirea impusă asupra societăţii. Decizia de suspendare a privatizării este consultată cu Ministerul Transporturilor, se afirmă într-un comunicat de presă al agenţiei de privatizare.
La sfârşitul lunii mai, noul ministru bulgar al transporturilor, Danail Papazov, a anunţat că va încerca să oprească procedura de privatizare a transportului feroviar de marfă. În cursul ceremoniei de preluare a funcţiei, Papazov a spus că Bulgaria se confruntă cu un deficit de locuri de muncă şi trebuie să facă efortul de a păstra o companie cu mii de angajaţi. El a subliniat însă că nu se va grăbi să ia o decizie şi că mai întâi va analiza situaţia.
Cei patru candidaţi pentru privatizarea companiei BDZ Cargo au fost SC Compania Grup Feroviar Român, Bucureşti; Bulgarian Cargo Express, Sofia; Donau-Finanz BeteiligungsGmbH, Viena; First Investment Bank, Bulgaria.
Potrivit unor informaţii din presă, Bulgaria spera să primească în jur de 100 de milioane de euro pentru BDZ Cargo. Banii ar urma să fie folosiţi pentru acoperirea unei părţi a datoriilor holdingului BDZ. Potrivit fostului ministru al transporturilor Ivailo Moskovski, privatizarea BDZ Cargo este singura şansă pentru salvarea BDZ Călători şi, dacă aceasta eşuează, holdingul va intra în faliment.
În februarie 2013, Judecătoria oraşului Sofia a decis poprirea a 100% din acţiunile companiei de transport feroviar de marfă BDZ Cargo. Poprirea a fost decisă la cererea băncii germano-irlandeze Depfa bank care deţine obligaţiuni de circa 3,2 milioane de euro. La începutul lunii ianuarie, cinci bănci comerciale s-au adresat unei curţi de arbitraj din Londra pentru a cere declanşarea unei proceduri de insolvenţă a holdingului bulgar de transport feroviar BDZ din care face parte şi BDZ Cargo. Cele cinci bănci au acordat holdingului un credit de 120 de milioane de euro, dar de mai multe luni BDZ nu plăteşte ratele. Este vorba de două bănci franceze şi câte una din Austria, Belgia şi Bulgaria.
SURSA: Agerpres