Bulgaria şi România au transmis recent că vor căuta finanţare din partea UE pentru a asigura condiţii normale de navigaţie pe Dunăre în mai multe zile din an şi pentru a permite navelor cu o capacitate de transport mai mare să utilizeze calea navigabilă, a anunțat ministrul bulgar al transporturilor şi comunicaţiilor, Nikolai Sabev, sâmbătă la Ruse.

Feribot între Bulgaria și România

Acesta a spus, citat de Ministerul Transporturilor, că cele două ţări îşi intensifică eforturile pentru a implementa efectiv proiectul european Fast Danube. Sabev a participat la o ceremonie pentru botezul navei de manevră Iskar, deţinută de Agenţia Executivă pentru Explorarea şi Întreţinerea Dunării, cu sediul la Ruse.

Iskar este ultima componentă a echipamentului de dragare al agenţiei, care îi va permite acesteia să adâncească albia râului în mod independent. După instruire, echipajul navei ar trebui să înceapă dragarea în această vară. Sabev a declarat că a sosit momentul ca Bulgaria să îşi îndeplinească în mod eficient obligaţiile de întreţinere a şenalelor navigabile, ceea ce ar creşte semnificativ eficienţa flotelor fluviale.

Fast Danube este un proiect multianual finanţat în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei. Proiectul beneficiază de o finanţare de 85% din partea UE şi de 15% de la bugetul de stat. Partenerii proiectului sunt administraţiile căilor navigabile din România şi Bulgaria – Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi şi Agenţia Executivă pentru Explorarea şi Întreţinerea Dunării din Ruse. Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 de euro.

Grindeanu spune că proiectul va intra în vigoare în toamnă

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că punctul de frontieră permanent de la Giurgiu-Ruse va fi deschis pentru pasageri şi pentru vehiculele cu masă maximă de 40 de tone, un acord în acest sens fiind semnat cu reprezentanții Guvernului bulgar. De asemenea, a fost abordată și problema navigației pe Dunăre.

Acordul pentru trecerea cu feribotul a frontierei româno-bulgare va intra în vigoare în toamna acestui an. La întâlnirea de la sfârșitul săptămânii trecute cu delegaţia bulgară a fost reamintită importanţa derulării cât mai rapide a proiectului ”Fast Danube”.

”Este în interesul economic al ambelor ţări ca Dunărea să fie navigabilă pe toată perioada anului. Aceasta va permite transportul unor volume mult mai mari de mărfuri pe Dunăre (ceea ce în contextul conflictului din Ucraina are o importanţă deosebită pentru economia altor state membre ale Uniunii Europene). Am oferit, din nou, sprijinul experţilor români pentru a ajuta partea bulgară să finalizeze Studiul de Fezabilitate necesar punerii în practică a proiectului «Fast Danube»!”, a precizat ministrul Transporturilor.